Pavilionul Italiei în prim-plan la FoodService&Hospitality Expo 2025
ICE – Agenția Italiană pentru Comerț Exterior a organizat cea de-a doua ediție a Pavilionul Oficial al Italiei în cadrul târgului „FoodService & Hospitality Expo” (8-10 noiembrie 2025), ce a reunit 13 companii italiene care au prezentat profesioniștilor care activează pe piața românească o selecție foarte variată de produse tradiționale și inovatoare.
Participarea la târg se încadrează în celebrarea celei de-a X-a ediții a Săptămânii Bucătăriei Italiene în Lume: „Bucătăria italiană: Sănătate, Cultură și Inovație”.
Parcursul expozițional a propus o călătorie prin opt regiuni italiene, renumite pentru vocația lor agroalimentară: Apulia, Campania, Emilia-Romagna, Lazio, Lombardia, Piemont, Toscana și Veneto.
Produsele prezentate au variat de la cafea la conserve vegetale și de roșii, de la măsline și uleiuri de măsline la preparate din carne și brânzeturi, de la fructe uscate la specialități din trufe și ciuperci, de la făină la covrigei taralli, de la torroni la dulciuri și multe altele.
Multe produse poartă marca europeană care indică locul de origine protejat (DOP și IGP). Italia este țara europeană cu cel mai mare număr de produse agroalimentare recunoscute de Uniunea Europeană (858 în total), o dovadă a calității produselor și a legăturii puternice dintre excelențele agroalimentare ale Italiei și teritoriul lor de origine.
Pavilionul a fost animat, pe toată durata târgului, de show-uri culinare menite să pună în valoare utilizarea corectă a produselor italiene, pentru a le evidenția calitatea și unicitatea. Totodată, a reprezentat un cadru ideal pentru chef-ul Marco Favino și maestrul pizzaiolo Giovanni Santarpia, care au povestit despre istoria și efectele benefice asupra sănătății ale rețete ancorate în tradițiile regionale.
„Fiecare produs prezentat îmbină tradiția și inovația italiană, armonizând rețetele tradiționale cu cele mai recente evoluții calitative. Participarea italiană la FoodService & Hospitality a reprezentat o excelentă oportunitate de a consolida relațiile comerciale bilaterale, de a dezvolta noi parteneriate și, nu în ultimul rând, de a promova valorile noastre fundamentale: calitatea, dezvoltarea durabilă și inovația în sectorul alimentar”, a spus Alessandra Capobianco, Director ICE – Agenția București.
Industria alimentară italiană și schimburile comerciale Italia-România
Conform datelor privind comerțul exterior publicate de TDM (Trade Data Monitor), în perioada ianuarie-iulie 2025, se constată o creștere a exporturilor italiene de produse agroalimentare în întreaga lume de 5,9% față de aceeași perioadă din 2024, atingând o valoare totală de 42,6 miliarde de euro. În 2024, exporturile de astfel de produse au înregistrat o creștere de 7,8%, adică 69,5 miliarde de euro, din care 57 miliarde de euro doar din produse alimentare Made in Italy.
Sectorul alimentar italian este primul între industriile manifacturiere italiene cu o cifra de afaceri de aproape 200 de miliarde de euro în 2024. Astfel, industria alimentară italiană se confirmă drept motor al economiei italiene, fiind considerată sinonim al Made in Italy și ambasador al caracterului italian în întreaga lume.
În 2024, conform datelor Trade Data Monitor, exporturile totale de produse agroalimentare italiene către România au crescut cu 10,6%, depășind 1 miliard de euro și plasând România pe locul paisprezece ca țară de destinație pentru produsele italiene.
În 2024, Italia și-a menținut poziția drept al cincilea furnizor al României, cu o cotă de piață de 7,1% (față de 2023) după Germania (cotă: 16,1%), Ungaria (cotă: 11,5%), Polonia (cotă: 9,6%) și Țările de Jos (cotă: 8,5%).
Per ansamblu, piața românească a produselor agroalimentare s-a dovedit a fi dinamică, importurile totale de produse agricole și alimentare atingând 14,2 miliarde de euro în 2024, în creștere cu 4,8% față de 2023.
Principalele produse alimentare italiene importate în România în 2024 au fost preparatele pe bază de cereale, de făină, produsele de panificație și patiserie (135 milioane de euro), brânzeturile și produsele lactate (105 milioane de euro), cafeaua (94,5 milioane de euro), diverse preparate alimentare (88,8 milioane euro), băuturi (87 milioane de euro). Tendința pozitivă a continuat și în prima jumătate a anului 2025, importurile acestor produse crescând cu 9,1%.
Italia își confirmă poziția de lider în mai multe categorii de produse importate în România, care se regăsesc și printre cele mai renumite produse italiene la nivel mondial, fiind primul furnizor extern de roșii conservate (63,6% din totalul importurilor românești de astfel de produse), vinuri (31,2%), ulei de măsline extravirgin (40,2%) și paste făinoase (cotă de 32%). Se clasează pe locul al 2-lea ca furnizor de cafea (22%) și locul al 3-lea pentru produse din carne crud-uscate și conservate (jamboane, speck, etc. – cotă de 18,8%), brânzeturi și produse lactate (14,6%), și produse de panificație și patiserie (13,6%).
La rândul său, anul trecut, România a exportat în Italia produse agricole și alimentare în valoare de peste 913 milioane de euro, în scădere cu 4,1% față de 2023, Italia fiind a doua piață de destinație a exporturilor românești pentru această categorie. Doar o treime din aceste exporturi reprezintă produse alimentare procesate și băuturi. Cele mai exportate categorii de produse sunt: tutun, cereale, lapte și derivate, legume, carne și derivate, semințe oleaginoase etc.
Pavilionul Italiei la Food Service & Hospitality Expo 2025 a marcat un nou și răsunător succes italian, consolidând astfel rolul Italiei drept ambasador mondial al gustului, culturii și excelenței enogastronomice.
Prin rețeaua sa internațională și coordonarea activităților, ICE reprezintă un partener strategic pentru internaționalizarea companiilor italiene, promovând calitatea, inovația și tradiția pe toate piețele externe.