„HoReCa din România merită recunoaștere oficială”
Viziunea a fost cea care a împins-o pe Silvia Ion, încă de la începutul carierei, să aleagă sectorul HoReCa – și să rămână fidelă acestuia. Și-a urmat intuiția și a construit pas cu pas un portofoliu solid de proiecte dedicate acestei piețe: publicația HoReCa Insight, conferințe specializate, Gala HoReCa Awards, iar mai recent FoodService & Hospitality Expo – un târg de referință care aduce laolaltă tot ceea ce este necesar pentru a lansa sau a dezvolta o afacere în domeniul ospitalității. Următoarea ediție va avea loc între 8-10 noiembrie, fiind găzduită de Hala Laminor.
Ce îmi poți împărtăși după primele ediții ale târgului FoodService & Hospitality Expo?
Primele ediții găzduite de Laminor mi-au confirmat că suntem pe drumul cel bun, evident fiecare a venit cu provocări, mereu neașteptate, dar odată depășite, ne-au făcut să ne simțim mândri de eforturile întreprinse. Atunci când vrei să pui în practică planul stabilit pe hârtie, vei ajunge cu picioarele pe pământ destul de repede: de exemplu cum să gestionezi rapid faptul că hala nu este bine izolată și în unele standuri plouă.
Dar dincolo de agitație, de oboseală, de felul în care întreaga echipă e ținută în priză de evenimentele din cadrul Expo, de rezolvarea unor situații urgente, trebuie să convingi expozanți și vizitatori deopotrivă că știi ce faci. Iar când viziunea ta este alimentată de un scop precis, când nu pierzi din vedere obiectivul principal, oamenii vor fi inspirați, te opresc să te felicite și să-ți mulțumească.
Cel mai relevant legat de ultimele două ediții este că a fost bine primit, peste așteptările noastre cele mai entuziaste.
Care a fost cel mai neașteptat moment trăit în organizarea acestui târg?
Neașteptat și deosebit de emoționant este să ne mulțumească autorități, dar și să dai peste oameni care au văzut lumea întreagă și care pot să afirme că ne-am ridicat la un standard comparabil.
Apoi, anul trecut, am fost și eu premiată, am fost chemată pe scenă și surprinsă cu recunoaștere formală din partea comunității care m-a primit în rândul ei acum 20 de ani și care îmi confirmă zilnic că fac ce trebuie.
Cu ce va veni diferit sau în plus ediția FoodService & Hospitality Expo de anul acesta?
Fiecare ediție e diferită în sensul că tematicile workshop-urilor sunt aliniate cu trendurile industriei. Apoi, în fiecare an avem mai mulți expozanți și implicit mai diverși, de la super nișați la cei care oferă soluții complete pentru deschiderea unui business în HoReCa. Demonstrațiile live aduc în fața publicului profesioniști, aparițiile lor fiind uneori în exclusivitate. Brandurile care deja au participat la toate edițiile se întrec în activări, chiar ne surprind prin originalitate.
Legat de caracterul internațional al târgului, fiecare nouă ediție atrage mai mulți expozanți din țările vecine.
Cum ai integrat sustenabilitatea și inovația în structura ediției de anul acesta?
Sustenabilitatea și inovația sunt acum pe buzele tuturor, noi ne străduim ca la FoodService & Hospitality Expo să aducem soluții concrete, să prezentăm implementări de succes, să educăm prin intermediul workshop-urilor dedicate.
Dacă sustenabilitatea este un subiect care ne privește pe toți, nu doar în HoReCa, cred că ultimii ani ne-au demonstrat din plin că antreprenorii români privesc doar către un viitor în care inovația este cuvântul de ordine. Este adevărat că din trecut ne luăm lecțiile, dar a excela în ospitalitate înseamnă, din punctul meu de vedere, să te întrebi constant cum poți face mai bine, să te inspiri doar din exemple de succes cu ancore în realitatea antreprenorială a țării noastre. Fără să simt că am uitat de modestie, cred că FSH Expo este un exemplu foarte bun despre punerea în practică a inovației.

Câteva beneficii de participare la FSH Expo, atât pentru expozanți, cât și pentru vizitatori?
Un beneficiu pentru expozanți este faptul că depunem eforturi considerabile să comunicăm târgul, să ne asigurăm că ajunge la ei cel mai potrivit public, că spațiul expozițional este gândit în așa fel încât să-i pună în valoare. Practic transformăm un spațiu imens într-o expoziție plină de viață, facem tot posibilul să transformăm în realitate o viziune care părea că nu-și găsește locul.
Apoi, aș vrea să mă folosesc de ocazie să anunț, în exclusivitate pentru revista Horeca România, lansarea aplicației dedicate care va permite expozanților să se conecteze cu clienții lor sau potențialii clienți și să facă pasul de la networking la întâlniri care se pot concretiza în colaborări.
Totodată, fiecare expozant are nenumărate ocazii prin care își poate crește vizibilitatea: de la badge-uri personalizate la activări exclusive cu chefi prezenți pe scena principală și distribuție live pe toate ecranele târgului. Ne străduim să ajungem la fiecare expozant în parte, să ne asigurăm că fiecare a înțeles că suntem parteneri pe parcursul celor trei zile și că, în principiu, orice dorință poate fi îndeplinită dacă există flexibilitate de ambele părți.
Pentru cei care ne trec pragul, căutăm să oferim o vizită cu sens: parcursul lor în cadrul Expo să-i poarte pe la toate standurile, să aibă ocazia să „guste” experiența din toate punctele de vedere.
Nu în ultimul rând, generația viitoare de profesioniști se poate inspira de la participanții la concursuri: Arena Bucătarilor, The Romanian Pizza Challenge, Dessert Journey – toate sunt ocazii să-ți întâlnești idolii și să speri că e posibil să ajungi într-o zi alături de ei.
Care sunt planurile de viitor pentru acest eveniment?
Planurile de viitor sunt axate pe creșterea conștientizării că nimic nu ne poate împiedica să ne măsurăm cu țările din Vest. Cred cu tărie că suntem aproape de maturitatea de a ne reprezenta cu mândrie moștenirea gastronomică, oenologică, creativitatea chefilor și conceptele inedite.
Din punct de vedere logistic, pentru că am crescut mai mult decât am estimat și ne confruntăm deja cu o listă de așteptare semnificativă, am decis să contractăm încă 8.000 de mp spațiu expozițional în cadrul Halei Laminor. Iar noutatea acestei ediții, pe care de altfel o vom anunța pe parcursul celor trei zile, este că vom pune la dispoziția doritorilor un formular de rezervare pentru ediția 2026.
Dacă ar fi să organizezi acest târg într-o altă țară, care ar fi prima pe listă și de ce?
O întrebare interesantă la care m-am gândit și eu, deși recunosc că nu m-am dus prea departe cu imaginația, în mare din motive pragmatice. Toate târgurile vizitate, fie că vorbim de cele cu vechime din Europa de Vest sau cele super impresionante din Orient, m-au ambiționat să vreau să aplic la noi ceea ce am văzut pentru că îmi iubesc țara.
Poate că e bine că am păstrat asta pentru final, poate că experiența mea va servi și altora: lipsa unor spații dedicate, a infrastructurii, a resurselor financiare care tind să depășească previziuni, pot să descurajeze chiar și pe cei mai ambițioși. Am arătat că se poate, dar cu investiții semnificative, cu eforturi susținute și o mentalitate de învingător. Așadar, deocamdată vreau să aduc acest vis cât mai aproape de perfecțiune în țara mea.
Parcă Salvador Dali a zis să nu ne fie frică de perfecțiune pentru că nu suntem în pericol să o atingem, eu sunt ferm convinsă că suntem datori să încercăm. 🙂