Teambuildingul și efectele lui

Teambuildingul și efectele lui
person Aida Chivu, specialist HR
access_time_filled

Teambuildingul este cel mai controversat beneficiu oferit angajaților. Se vorbește de mulți ani despre el, în toate domeniile de activitate, deși în HoReCa a fost poate cel mai rar introdus, față de restul segmentelor.

Pentru care motive este teambuildingul controversat? Pentru că ani de zile, atât angajații, cât și angajatorii nu au crezut în el, a fost considerat de mulți „o ieșire, unde oamenii beau și mănâncă pe banii companiei”, fără să aducă nimic în plus, niciun beneficiu. În tot acest timp, însă, au fost și companii care s-au încăpățânat să creadă în acest concept și să îl pună în aplicare an de an, în ciuda părerilor pro și contra. Acestea au ajuns, în timp, să vadă beneficiile lui reale.
Dacă ar fi să îl luăm la o analiză realistă și obiectivă, teambuildingul are nevoie de o setare foarte clară a obiectivelor pentru a fi un succes. Totodată, nu facem teambuilding dacă scopul nostru nu este aliniat cu scopul conceptului de teambuilding.
Să o luăm pe rând și să definim ce este un teambuilding, ce urmărește acesta și când o companie ar trebui să se gândească să îl facă.

Ce este un teambuilding?
Teambuildingul este un program destinat angajaților, de una – trei zile, desfășurat în afara biroului și, de cele mai multe ori, în afara localității, care cuprinde un set de activități, exerciții și evenimente special concepute pentru a facilita cunoașterea membrilor echipelor altfel decât în cadrul oficial dat de locația sau sediul unde aceștia își desfășoară activitatea. Pe lângă cunoaștere, un astfel de program poate duce la îmbunătățirea performanței, dizolvă blocajele de comunicare și îi determină pe oameni să interrelaționeze mai bine, să lase egourile și prejudecățile și să își privească colegii mult mai uman decât în timpul de lucru. La fel de bine, dizolvă „grupulețele”, „bisericuțele”, deoarece setul de activități se desfășoară mixând oamenii între ei și astfel nu le dă voie să participe după preferințe.


Ce urmărește un program de teambuilding?
Scopul sau obiectivul lui pleacă de la ce am menționat mai sus. De a-i aduce pe oameni împreună, de a-i ajuta să se cunoască mai bine și să se transforme într-o echipă unită și eficientă. Dacă detaliem, obținem câteva criterii clare:
•Îmbunătățește comunicarea: se comunică mai deschis, mai eficient și au ocazia să înțeleagă mai bine stilurile de comunicare ale fiecăruia.
•Crește gradul de încredere în colegi: activitățile desfășurate, riscurile minore și provocările pe care le au, chiar dacă sunt sub formă de joc, ajută la încrederea reciprocă. Oamenii au tendința de a lua și activitățile de teambuilding în serios și atunci când vor reveni la job se vor comporta unii cu alții cum au făcut în respectivele activități.
•Învață să soluționeze probleme și să găsească alternative constructive: lucrul împreună la tot felul de activități, care aparent nu au nicio legătură cu jobul, îi face să fie mai inventivi, le îmbunătățește abilitățile de colaborare sub presiune, cât și abilitățile de a găsi soluții creative.
•Ajută la integrarea noilor angajați și generează un sentiment de apartenență: cel din urmă sentiment este de ajutor în momentele grele și de presiune la job.
•Motivarea oamenilor și recunoașterea eforturilor pe care aceștia le depun zilnic: angajații apreciază când văd că organizația face ceva pentru ei. Momentele de relaxare împreună, discuțiile până târziu, timpul petrecut le oferă, pe lângă sentimentul de apartență, și cel de loialitate.
•Identificarea liderilor formali și informali sau dinamica de grup: este un motiv suficient în anumite perioade, pentru o companie, să propună un teambuilding oamenilor.


Când este momentul de teambuilding?
Deși orice moment este potrivit pentru a investi în echipă, există anumite situații sau etape cheie în care un teambuilding poate deveni necesar, nu doar benefic:
•Integrarea noilor colegi: dacă în ultimul an a crescut numărul de angajați și aceasta continuă să se dezvolte, atunci când avem un număr de oameni noi destul de crescut față de cei vechi (20-30%), este mai mult decât indicat un astfel de program.
•Lansarea de proiecte noi sau schimbări la nivel organizațional: este un moment prielnic de a folosi o lansare de produs ori serviciu sau de a aduce în prim plan diverse noutăți. Oamenii le asimilează mai ușor într-un cadru diferit. La fel și în cazul unor perioade grele, când este nevoie de o aliniere la noile obiective sau de a reduce incertitudinea.
•Conflicte sau tensiune la nivelul unor echipe: dacă există disfuncționalități, comunicare slabă sau conflicte nerezolvate, un teambuilding structurat poate ajuta la echilibrarea acestora. Este foarte important să fie organizat într-un mediu neutru și facilitat de o persoană din afara companiei.
•Oboseală, moral scăzut și risc de burnout: după o perioadă intensă de lucru, când echipa dă semne de oboseală sau demotivare, un astfel de eveniment relaxant și de recunoaștere poate reîncărca bateriile.
•Pentru echipele care lucrează predominant de acasă: o întâlnire fizică este esențială pentru a consolida conexiunile personale care se pierd în mediul virtual.

Mai există și alte motive sau argumente, însă esențial este să ținem cont de dinamica organizației pe care o reprezentăm.
Un teambuilding se face anual sau semestrial, depinde de context. El este eficient dacă durează între una și trei zile. Sunt companii care îl programează în weekend, însă cel mai recomandat este în intervalul joi – sâmbătă.
Pe scurt, un teambuilding este o investiție strategică în oameni, fie de prevenție, fie de soluționare și este necesar, ori de câte ori performanța sau moralul echipei au nevoie, de un boost de motivare, apartenență și loialitate.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302