Prioritățile industriei ospitalității europene în 2016
Reducerea fiscalității și a birocrației, o piață digitală unică echitabilă pentru toți jucătorii din industrie, adoptarea “Visa package” pentru relaxarea sistemului de vize european, promovarea unui turism sustenabil, promovarea atractivității industriei turistice și depășirea provocărilor legate de sezonalitate sunt principalele priorități ale industriei ospitalității europene în anul 2016, a anunțat Asociația Hotelurilor, Restaurantelor și Cafenelelor din Uniunea Europeană (HOTREC).
REDUCEREA FISCALITĂÈšII PENTRU A SPORI COMPETITIVITATEA
Bazându-se pe apelul pozitiv din partea Parlamentului European de a analiza impactul economic al fiscalității asupra turismului, HOTREC va efectua un studiu despre impactul reducerii cotelor de TVA în industria ospitalității și a reducerii în număr și nivele a diferitelor taxe și impozite aplicate în turism, asupra competitivității acestei industrii. Un astfel de studiu va furniza informații utile pentru activitățile din agenda Comisiei Europene legate de locuri de muncă și dezvoltare și va oferi jucătorilor din industrie datele necesare pentru a pleda pentru reducerea TVA.
PROMOVAREA TURISMULUI SUSTENABIL ȘI RESPONSABIL
Ca măsură de sprijin a recentei semnări a ‘Codului global de etică pentru turism’, de către Organizația Mondială a Turismului, HOTREC va continua să promoveze turismul sustenabil și responsabil, cu un dublu focus: risipa alimentară și accesibilitatea.
HOTREC se va angaja în mod proactiv cu factorii de decizie politică din Uniunea Europeană în Pachetul de Economie Circulară, cu focus pe promovarea reducerii risipei alimentare, evitând astfel poveri financiare inutile pentru industria ospitalității.
Accesibilitatea: în calitate de partener activ în proiectul Erasmus+ AppTourYou, HOTREC va ajuta furnizorii de servicii din industria ospitalității să evalueze și să comunice accesibilitatea serviciilor lor. Mai mult, HOTREC se va implica împreună cu factori de decizie politică din UE în ‘Actul european privind accesibilitatea’, pentru a găsi soluții rezonabile la sporirea accesibilității serviciilor, luând în considerare specificitatea microîntreprinderilor din sector.
De asemenea, industria hotelieră europeană va continua să se implice responsabil în ceea ce privește sustenabilitatea – de exemplu, prin intermediul inițiativei “Nearly Zero-Energy Hotels” (neZEH), luând în considerare specificitățile industriei, precum clădirile de patrimoniu și faptul că 75% din industrie este reprezentată de microîntreprinderi; prin urmare, industria va solicita fonduri UE și stimulente financiare și scăderi de taxe de la guvernele naționale.
ADOPTAREA “VISA PACKAGE” – PACHETUL DE PROPUNERI PRIVIND MODIFICAREA NORMELOR DE ACORDARE A VIZELOR SCHENGEN
Pentru a menține Europa pe locul 1 în topul celor mai vizitate destinații ale lumii este crucial să fie implementate procedurile de facilitare a acordării vizelor. Acest lucru ar trebui făcut prin adoptarea “Visa Package” și prin stabilirea unor acorduri de scutire de vize cu țările din afara Uniunii Europene, în special cu țările BRIC. Ar trebui să ne amintim că adoptarea „visa package” nu va simplifica procedurile de securitate aflate în vigoare în prezent, ci doar va da acces la un număr suplimentar de 6 milioane de turiști potențiali, potrivit unui studiu realizat în 2013 de Comisia Europeană, dar și la o sumă de 125 miliarde euro de cheltuieli adiționale în 5 ani.
PIAÈšA DIGITALĂ UNICĂ
Cu rolul fundamental de digitalizare în industria turistică, HOTREC va continua să participe activ la discuțiile UE privind Piața Digitală Unică, cu un focus pe două aspecte. în primul rând, HOTREC va continua eforturile sale de a ajuta hotelierii să recâștige condiții echitabile în distribuția online, în contextul rolului dominant ocupat în piață de câteva platforme online.
întrucât strategia Pieței Digitale Unice a Comisiei Europene identifică corect această problemă ca pe o provocare cheie, HOTREC va alimenta dezbaterea despre cum se poate obține o piață digitală unică corectă și echilibrată pentru toți jucătorii deopotrivă. HOTREC își va continua de asemenea angajamentul său pro-activ în discuții, în legătură cu economia în comun (sharing economy). în conformitate cu Planul HOTREC pentru o economie în comun sustenabilă și responsabilă, scopul este să se asigure că activitățile comerciale sunt tratate ca atare și să le fie recunoscut rolul în creștere în economie, cu toate beneficiile și obligațiile pe care acest lucru le implică, în special în termeni de protecție a consumatorului.
PROMOVAREA ATRACTIVITĂÈšII INDUSTRIEI ȘI UPGRADAREA ABILITĂÈšILOR ȘI COMPETENÈšELOR
HOTREC va continua să rămână extrem de implicată în toate inițiativele Comisiei care vizează abordarea nepotrivirii de competențe și prognozarea necesităților de competențe în sectorul turistic. Implicarea IMM-urilor în TIC (Tehnologia Informațiilor și Comunicațiilor) va fi de asemenea un obiectiv cheie, împreună cu promovarea atractivității sectorului pentru a ajuta la umplerea golului de resurse umane și la îndeplinirea planului Junker pentru crearea de locuri de muncă și dezvoltare. Pentru și cu acest motiv în minte, HOTREC împreună cu EFFAT – Federația Europeană a Sindicatelor din Sectoarele Alimentației, Agriculturii și Turismului vor continua să lanseze inițiative precum recenta declarație comună privind economia în comun (sharing economy).
DEPĂȘIREA PROVOCĂRILOR LEGATE DE SEZONALITATE
HOTREC va continua să caute soluții pentru a ajuta la depășirea provocărilor legate de sezonalitate și în special să stimuleze împărtășirea bunelor practici în rândul membrilor săi. Se vor lua în considerare, cu scopul de a facilita retenția forței de muncă calificate, promovarea trainingurilor în perioada dintre sezoane, upgradarea abilităților și competențelor forței de muncă. Luând în considerare principala provocare de a face unitățile turistice să funcționeze cât mai mult timp posibil în sezonul slab, focusul va cădea pe coordonarea atât de necesară a industriei la nivel național, împreună cu guvernele naționale și regionale, pentru a defini acțiuni adecvate.
Diana SBâRCEA