Studiu: Afacerile de familie din România – Primul schimb de generații

Studiu: Afacerile de familie din România –  Primul schimb de generații
person Horeca
access_time_filled

afaceridefamilieAfacerile de familie dau dovadă de rezistență și capacitate de adaptare la nivel global, în ciuda mediului economic dificil, arată un studiu PwC, care subliniază faptul că afacerile de familie din România sunt în general în formă bună, circa trei sferturi (74%) dintre ele declarând că au înregistrat o creștere a cifrei de afaceri în ultimul an financiar.

Studiul arată că pentru a continua să crească, afacerile de familie trebuie să inoveze continuu și să-și profesionalizeze modul în care își desfășoară operațiunile.

Cea de-a doua ediție a raportului asupra principalelor rezultate ale PwC Family Business Survey pentru România aduce în atenție trei teme majore: nevoia de profesionalizare, planificarea succesiunii și importanța inovării.

Nevoia de profesionalizare devine din ce în ce mai mult o preocupare centrală a afacerilor de familie. Importanța profesionalizării modului în care acestea operează – de la sisteme și proceduri, până la conducerea companiei ” a crescut față de ediția anterioară a studiului, în condițiile accentuării presiunii asupra prețurilor, creșterii costurilor și influenței mega-tendințelor care schimbă mersul economiei globale. Profesionalizarea afacerii trebuie însoțită și de o „profesionalizare” a familiei și a raporturilor acesteia cu compania.

Planificarea succesiunii. Există o dinamică a „factorului familie” care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare să fie ignorat deocamdată de către o parte din afacerile de familie. Unul dintre aspectele principale în ceea ce privește „factorul familie” se referă la abordarea succesiunii.

Antreprenoriatul românesc parcurge una dintre cele mai importante etape ale evoluției sale din 1989 până în prezent ” primul schimb de generații. Această etapă se va finaliza fie cu păstrarea afacerii în familie (transferul către noua generație), fie cu vânzări și, din păcate, chiar cu dispariția unor companii.

Importanța inovării. Afacerile de familie din România consideră că le este mai dificil să fie competitive în actualul context economic și sunt conștiente de nevoia de a ține pasul cu schimbările într-un mediu din ce în ce mai fluid și disruptiv, unde inovația este cheia, însă disponibilitatea competențelor este limitată iar competiția este tot mai agresivă.

Mediul antreprenorial din România a ajuns în cel mai important moment din istoria de 25 de ani a capitalismului românesc – primul schimb de generații. Fondatorii trebuie să decidă dacă păstrează businessul în familie sau dacă îl vând„, se arată în studiul PwC.

Abordarea profesională a succesiunii este un element vital pentru succesul viitor al organizațiilor. Afacerile de familie trebuie să ia în serios acest aspect, altfel riscând chiar supraviețuirea companiei. Un atu care ar putea fi folosit în acest demers este faptul că exponenții noii generații ai familiei sunt deja prezenți în organizație, mulți dintre ei în funcții de conducere.

În patru din cinci afaceri de familie din România membri din cadrul generației următoare lucrează în cadrul companiei, procent mult peste cel înregistrat la nivel global (55%) și în Europa de Est (54%).

Aproape jumătate (48%) dintre afacerile de familie din România plănuiesc să transfere atât proprietatea cât și conducerea organizației către generația următoare, procent mai ridicat decât cel global de 40%, dar în ușoară scădere față de ediția precedentă (52%).

Poate din cauza îngrijorării că noua generație nu va dori să se implice în management sau că este posibil ca aceasta să nu fie pregătită la timp pentru preluarea conducerii, aproape o treime dintre respondenți (31% în România, 32% global) se gândesc la transmiterea proprietății către noua generație, dar la angajarea unui management profesionist din afara companiei. Procentele sunt în creștere față de ediția anterioară a studiului (19% în România, 25% global). Această tendință subliniază nevoia unui nou set de competențe în rândul generației următoare, precum și necesitatea profesionalizării modului de operare a familiei pentru a transfera cu succes conducerea companiei către managementul extern.

Studiul complet îl puteți găsi AICI.

Sursă foto: www.amserv.com

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302