Adaptarea spațiilor Horeca la noile condiții de piață, în contextul COVID-19

Adaptarea spațiilor Horeca la noile condiții de piață, în contextul COVID-19
person Horeca
access_time_filled

Au trecut doar câteva luni de când viața noatră s-a schimbat radical din cauza pandemiei COVID-19 și astăzi suntem martorii unor transformări majore care au loc în jurul nostru. Situația neprevăzută ne-a luat prin surprindere pe mulți dintre noi, iar multe industrii, inclusiv domeniul HoReCa, au fost extrem de afectate.

Câteva luni, în care marea majoritate a unităților au fost închise, au generat pierderi colosale pentru mediul de business și pentru economia națională, iar acum, proprietarii din industria HoReCa trebuie să se adapteze la noile cerințe și norme stabilite de autoritățile locale în lupta împotriva coronavirusului, pentru a putea redeschide unitățile. Care au fost provocările întâmpinate și cu ce soluții au venit beneficiarii și designerii în acest context, aflați în cele ce urmează.

PANDEMIA SCHIMBĂ FORMATUL UNITĂÈšILOR FOOD SERVICE DIN îNTREAGA LUME

Primele spații din domeniul Food Service care au fost redeschise au fost terasele, iar acest lucru a permis păstrarea distanțării sociale mult mai ușor, fără a interveni prea mult la designul spațiului. Regula importantă în acest caz a fost păstrarea distanței de minim 2 m între mese. Beneficiarii și designerii au venit cu recomandări de a „separa” mesele și prin spații verzi (plante în ghivece) sau panouri despărțitoare decorative; alții au mers și mai departe și au propus crearea mici sere sau bungalouri din sticlă/plexiglas, pentru a separa fiecare masă în parte.

Restaurant Mediamatic sere exterior

Pentru spațiile interioare, lucrurile sunt mult mai provocatoare. în timp ce la noi în țară zonele de mese din interioarele locațiilor stăteau închise, în alte țări europene beneficiarii faceau deja tot posibilul să găsească noi soluții ca să recupereze clienții vechi, în timp ce încearcă să asigure atât distanțarea socială pentru a-i proteja de eventuale contaminări și, în același timp, să reușească să servească cât mai multe persoane și să atragă altele noi.

Un exemplu creativ ar fi restaurantul H.A.N.D din Franța, care folosește abajururi futuriste din plexiglas create de brandul Plex’Eat. Acest „cocon” te poate proteja atât de viruși, cât și împotriva mirosurilor neplăcute (de exemplu, usturoi, pește etc). Acest nou concept a prins atât de bine, încât compania a primit peste 200 de precomenzi din toată lumea după lansare. De fapt, acest abajur este foarte practic: ușor de agățat și dezinfectat, arată destul de decent, fără a interveni prea mult la designul interiorului.

handrestaurant

Unii beneficiari, pentru a menține distanța necesară între clienți, au așezat manechini sau diverse mascote. De exemplu, așa a procedat restaurantul Augustasand Barbora din Riga. Parlamentul lituanian a permis ca unitățile de Food Service să servească în spații închise, dar în același timp au obligat proprietarii să păstreze un spațiu de 5mp pentru fiecare client. Manechinele au fost îmbrăcate nu întâmplător, ci în creațiile unor designeri locali pentru o promovare în plus. Și proprietarii cafenelei Cafe Livres din Essen, Germania, au procedat la fel, așezând manechinele prin spațiu în așa fel încât să evite aglomerarea.

Cafe Livres Germania covid

Alte exemple aplicate ar fi diverse panouri despărțitoare, atât din plexiglas transparent, dar și din diverse alte materiale care se pot integra în designul spațiului.

DIGITALIZAREA

Indiferent dacă ne referim la unitățile Food Service sau cele ospitaliere, digitalizarea este viitorul. Această tendință a format deja baza politicii hoteliere, iar serviciile care permit evitarea contactului dintre persoane sunt cele mai căutate de către clienți, mai ales în această perioadă.

Digitalizarea serviciilor hoteliere a început înainte de apariția virusului și va continua în mod evident. Așadar, astăzi, multe hoteluri au început să înlocuiască recepția tradițională cu monitoare sau tablete prin care clienții la sosire îți pot face singuri check-in-ul. Acest sistem de check-in este deja instalat la hotelurile Autograph Collection (ce face parte din lanțul Marriott) și la Roomers. Multe hoteluri europene au început să instaleze panouri digitale de servicii, prin intermediul cărora să puteți comanda servicii suplimentare: să comandați micul dejun, să faceți o rezervare la SPA, piscină, sală de fitness, să cereți schimbarea cearceafurilor sau a prosoapelor etc. Aplicațiile speciale sunt dezvoltate pentru comunicarea virtuală cu clienții și evitarea contactului direct cu personalul.

digitalizarehoteluri

Iar în restaurante sau cafenele vă puteți folosi de telefonul personal pentru a răsfoi meniul prin scanarea codului QR. Alte măsuri aplicate pentru a preveni aglomerarea spațiului sau suprapunerea rezervărilor sunt trimiterea comenzii din timpul rezervării prin intermediul aplicațiilor special create în acest sens.

A FI SAU A NU FI ECOLOGIC îN ACEASTĂ PERIOADĂ

Una dintre contradicțiile care au apărut în urma pandemiei este legată de utilizarea obiectelor de unică folosință în domeniul HoReCa. Dacă acum un an Parlamentul European a decis să interzică utilizarea produselor din plastic de unică folosință: tot ce înseamnă veselă, tacâmuri, paie, recipiente pentru geluri de duș sau șampoane din camerele de hotel, precum și utilizarea pungilor din plastic, astăzi se observă procesul opus, din motivul igienizării.

Hotelurile luptă de mult timp pentru utilizarea durabilă nu doar a lenjeriei și a prosoapelor, dar și a plasticului și a sticlelor de apă. Utilizarea rațională a obiectelor este o tendință la care proprietarii vor trebui să fie atenți pentru a supraviețui în noul mediu.

Totodată este recomandat ca fiecare nou client să facă cerere pentru nevoile și preferințele sale, astfel încât să se evite orice conflict ulterior (de exemplu: în timpul cazării să specifice dacă dorește produse specifice de igienă sau dezinfectare. La restaurant: veselă sau tacâmuri de unică folosință).

O NOUĂ ERĂ îN DESIGNUL DE INTERIOR

Fiecare spațiu, fie restaurant sau hotel, ar trebui să ofere oaspeților săi o experiență specială care îi face să se simtă confortabil și în siguranță.

Cel mai probabil, după pandemie, principala cerință pentru proiectarea și conceperea noilor spații va fi crearea unor unități care să inspire siguranță. Clienții vor dori și mai multă intimitate, iar acest lucru va duce la gândirea unor noi fluxuri prin care circulă atât clienții cât și personalul. Am observat o cerere mare pentru spații de cazare individuale (bungalouri, căsuțe, containere sau pensiuni/hoteluri cu ieșire directă către exterior pentru a evita parcurgerea holurilor din incinta unităților de cazare). Clar că și pe viitor astfel de cazări vor fi cele mai căutate.

Acest lucru i-a făcut pe beneficiari să se reorienteze și să caute soluții în acest sens, astfel designerii au fost nevoiți să devină și mai inventivi pentru a transforma sau a crea de la zero spații adaptate acestor cerințe. De asemenea, multe restaurante au început să se reinventeze și să ofere altfel de experiențe pentru clienții săi și se pregătesc deja pentru sezonul rece, când terasele nu vor mai putea fi utilizate.

Chiar dacă pandemia ne-a afectat în cel mai direct mod, pentru mulți dintre beneficiarii acest lucru a înseamnat o nouă provocare de a deveni mult mai creativi. Și ar fi bine să profite de acest lucru.

Mult succes!

Natalia BEREZOVSKAIA,
arhitect de interior la Creativ Interior.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302