Brand, branding, brand awareness

Brand, branding, brand awareness
person Radu Tănase, antreprenor şi consultant HoReCa
access_time_filled

Fie că mergem pe stradă, în mall, la noi în ţară, în străinătate sau oriunde în lumea asta, vom găsi BRANDURI. Unele cunoscute, altele mai puţin cunoscute, unele locale, alte internaţionale. Găsim un amalgam de nume, logo-uri, motto-uri, unele mai frumoase, altele mai puţin. Cu toţii suntem contemporanii unui concurs între companii mai mari sau mai mici, care încearcă să se facă văzute, auzite şi, bineînţeles, care își doresc să aibă produsele cumpărate!

Tema de astăzi este, cum de altfel v-aţi dat seama, BRANDINGUL! Aş merge chiar mai departe şi aş spune astfel: BRAND – BRANDING – BRAND AWARENESS.
Cu siguranţă trio-ul de mai sus te poate duce, în drumul tău de antreprenor din domeniul HoReCa, spre un super business, dar, în același timp, te poate duce şi la mai puţin dorita “pierzanie” – totul depinde de tine, echipa ta, precum şi de profesioniştii alături de care, categoric, ar trebui să lucrezi.

Brandul
Ce însemna şi ce presupune? Normal, acesta este primul lucru la care se gândeşte fiecare antreprenor atunci când ştie ceea ce doreşte să producă, promoveze şi apoi să vândă!
Da, sunt convins că în mintea ta se rotesc cu o viteză ameţitoare nume, sloganuri, cât şi idei de promovare. Este perfect! Partea mai dificilă este aceea în care te întrebi: oare s-a mai gândit cineva în lumea asta la ceea ce te gândeşti tu? Răspunsul este DA! Trăim astăzi într-o lume în care ideile bune sau mai puţin bune gonesc cu o viteză fantastică prin minţile a miliarde de locuitori ai planetei. Cu siguranţă cineva s-a mai gândit la ideea ta, dar poate nu a putut sau nu a dorit să o pună în practică.
De aceea, când am ajuns la BRAND este bine să alegem profesioniştii care, pentru astfel de lucruri, au urmat şcoli speciale. Sunt de acord cu tine că și tu o poţi face, dar trebuie să ştii că uneori există limite peste care nu poţi trece şi este firesc să se întâmple aşa, altfel nu ar mai fi existat şcoli cu specific pentru fiecare segment.


Dar să lăsăm “polologhia” de-o parte şi să trecem la fapte! Primul lucru pe care ar trebui să-l faci pentru a dezvolta un brand este așternerea pe hârtie a unui “brief”. Ce este acela? Simplu, un scurt rezumat cu direcţiile în care doreşti să mergi, şi dau aici câteva exemple: ce produse vei vinde; cărui segment de clientelă te vei adresa; unde crezi că te vei poziţiona în piaţă şi care este concurenţa; o foarte scurtă analiză SWOT; poate mici detalii pe care doar tu le ştii şi care sunt definitorii pentru noul tău brand etc. (poţi găsi modele de “brief” la un click distanţă în vastul internet. Acest “brief” va fi înaintat unor companii sau unor freelanceri care cu asta se ocupă şi astfel vei pune în mişcare minţile acestor oameni care vor concepe pentru tine, în primă instanţă, un NUME.
În funcţie de acest prim aspect, vei merge mai departe cu “tone of voice”. Ce este acesta? Simplu: este acel mesaj ce dă putere noului tău brand. Este acel mesaj care oferă în acelaşi timp identitate şi care te ajută să te conectezi mai bine cu viitoarea audiență/clientelă.
Dacă avem BRAND NAME, avem TONE OF VOICE… ne mai trebuie LOGO! Ei bine, aici este nevoie de o mare atenţie întrucât logoul sau, în limba autohtonă, IDENTITATEA VIZUALĂ, este acel ceva ce te va face cunoscut în primul rând în ochii potenţialilor clienți.


Logourile trebuie să fie uşor de recunoscut, nu foarte complicate și să reprezinte categoric ceea ce faci. Atunci când este foarte bun, un logo este memorabil în ochii și mintea consumatorilor, drept pentru care aș îndrăzni să spun că tot profesioniştii se pricep mai bine la aşa ceva. Desigur, există anumite companii cu care poţi lucra, care au şi departamente de grafică şi design, ceea ce le permite să se ocupe de acest aspect. Nu zic nu unei aplicaţii sau unei minţi cu o imaginație bună, foarte creativă, dar aş rămâne totuşi la profesionişti… unde ideile tale pot prinde contur.

 În opinia mea, dacă avem NUME, TONE OF VOICE şi LOGO, putem afirma că avem un BRAND! Nu uita un lucru! Un brand fără produse care să îl reprezinte = “fail”, mai rar spre foarte rar = success.

Branding
Categoric aici este vorba de modul în care toate cele de mai sus sunt puse într-un context favorabil şi astfel se creează o afacere diferențiatoare faţă de competitori şi care îşi comunică valorile şi mesajele către un anumit target de audienţă – consumatori. Acest lucru are o singură finalitate: vânzarea produselor către consumatorii din acel target de audienţă.
Cu siguranţă BRANDINGUL te va ajuta să te conectezi foarte strâns, de cele mai multe ori emoţional, cu consumatorii tăi. Acest aspect va duce, categoric, la o creştere a valorii brandului tău!

Bun, hai să exemplificăm puţin ce trebuie să faci pentru a întări încrederea consumatorilor:

  1. Fii mereu tu cel mai aprig şi înfocat contestatar al tău şi tinde mereu către perfecţiune!
  2. Ține întotdeauna cont de părerile consumatorilor! Să nu crezi niciodată că tu eşti cel care dictează. Tu doar dai tonul! Consumatorii vor judeca şi îţi vor cere întotdeauna explicaţii dacă vor fi nemulţumiţi.
  3. Ține-ţi aproape echipa şi inoculează-i ideile tale în aşa fel încât să tindă măcar să gândească precum gândeşti tu.
  4. Ţine cont întotdeauna de părerile sincere şi documentate ale colegilor cu care lucrezi. Nu le tăia aripile sau nu te supăra atunci când te vor contrazice în anumite privinţe! Ascultă-i şi dacă ştii clar că aceştia greşesc, dovedeşte-le şi arată-le de ce. Altfel, aplică şi ideile lor!
  5. Gândeşte întotdeauna că un competitor îți suflă în ceafă, chiar dacă este sau nu adevărat. Asta te va motiva să fi o versiune mai bună a ta atunci când pui idei în mişcare.
  6. Ţine cont întotdeauna şi pune preţ pe părerile negative ale consumatorilor, iar atunci când aceştia doar “aruncă cu puţin noroi”, nu-i ignora, cheamă-i la tine şi deschide-te în faţa lor! 
     
    Brand awareness
    Bun! În opinia mea, acesta este cel mai important proces din viaţa unui Brand. De ce? Răspunsul este simplu, dar în acelaşi timp extrem de complex şi riguros. De ce simplu? Pentru că în teorie ai un nume, ai un logo, ai o paletă de produse excepţionale… ai tot! 
    De ce complicat şi complex? Pentru că trebuie să găseşti clientela, să o ţii aproape, să o surprinzi atunci când se aşteaptă mai puţin, să inovezi, să evoluezi, să fii mereu atent la detalii. Cu alte cuvinte, doar aşa îţi vei crea un brand awareness. 
    Hai să luăm un exemplu: Coca Cola sau Pepsi. De ce, oare, au bugete anuale de marketing şi promovare de milioane de euro (asta la nivel de România)? Doar pentru a cheltui nişte bani şi a plăti nişte oameni? Cu siguranţă, NU! Aici este vorba, clar, de conexiunea cu consumatorii, de modul în care aceste branduri îi ţin aproape, îi stimulează şi, mai mult, le reîmprospătează memoria.
    Un lucru extrem de important pentru fiecare brand în încercarea de a-şi crea un brand awareness este segmentarea consumatorilor. Prin acest aspect se pot înțelege nevoile fiecărui segment şi se va ști unde trebuie apăsată pedala de acceleraţie şi unde este nevoie de cumpătare în tot procesul de promovare cu rezultate clare în brand awareness.
    Înainte de a enumera câteva puncte esenţiale pentru crearea de BRAND AWARENESS, aş dori să fac o scurtă trecere prin întreg procesul care duce, în final, la acest proces. Cu toţii cunoaştem fără îndoială denumirea de MARKETING care, în opinia mea, stă la baza întregului proces de creştere/scădere pentru oricare companie din orice segment. Probabil că nu toată lumea este de acord cu acest lucru, dar eu îl consider esenţial!
    În marketing totul porneşte de la produs (calitate, deosebire faţă de competiţie, tip de consumator căruia se adresează…etc.), merge mai departe către packaging (tip şi calitate ambalaj, poziţionare logo, motto, culoare…etc.), urmând drumul către vânzare (preţ de referinţă, poziţionare la raft, poziţionare puncte de vânzare…etc). Pentru ca acest trio să funcţioneze şi să genereze, pe lângă venituri/profituri, brand awareness, ai nevoie de bugete alocate pentru întreg acest proces.
    Ceea ce nu înţeleg mulţi antreprenori din domeniul HoReCa este că la început de drum, atenţia şi importanța către această zonă trebuie să fie una mărită. De multe ori în antreprenoriat nu trebuie să funcționeze “ca la manual”, însă precizarea clară este că trebuie, la un anumit moment, să respecţi regulile manualului, întrucât poţi risca să ajungi de cealaltă parte a liniei.

Așadar, câteva sugestii:

  1. Prima mea sugestie pentru a crea BRAND AWARENESS afacerii tale este aceea de a pune la bătaie un buget de marketing interesant şi bine structurat.
  2. Încearcă cu bani corecţi sau, mai bine spus, cu un buget nu foarte mare să obţii efecte extraordinare şi care ar lăsa un semn de întrebare competitorilor vis a vis de suma alocată. Ei, cu siguranţă, vor gândi sume de două ori sau chiar trei mai mari ca fiind utilizate pentru astfel de efecte. 
  3. Ieşi din sfera normală prin care să te faci cunoscut cu un buget modic (bilboard, flayere…etc.), pune în aplicare ceva nemaiîntâlnit.
  4. Fii proactiv în tot ceea ce vei construi pe parte de imagine şi nu numai. Reactivitatea te va ţine pe loc.
  5. Fii coerent în comunicare, dar şi constant! Un boom de marketing care să consume instant un buget şi apoi o perioadă lungă de aşteptare, nu te va ajuta. Industria ospitalităţii  nu funcţionează aşa. Aici ai nevoie de empatie, de emoţie, pe care să o transmiţi consumatorului constant.
  6. Planifică-ţi totul de la bun început. Fă planul pentru un an cu revizuiri trimestriale şi vei vedea unde greşeşti sau unde nu. Dacă ai rezultatele scontate, mai poţi mări bugetul sau din contră, dacă nu se întâmplă aşa, opreşti înainte de a-ţi părea rău sau de a strica tot ceea ce ai clădit până atunci.
  7. Lucrează cu profesionişti! Nu considera că tu ştii totul întrucât nu este aşa.
     
    În încheiere, cu speranţa că nu v-am plictisit, ci din contră, am adus măcar un sfat bun afacerii voastre, nu vă spun decât atât: Să-i dăm bice!

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302