Leadership-ul între starea de bine şi eficiența la locul de muncă

Leadership-ul între starea de bine şi eficiența la locul de muncă
person Aida Chivu, consultant HR
access_time_filled

Leadership-ul, cultura organizațională și starea de bine la locul de muncă sunt elementele care contează din ce în ce mai mult în succesul și în eficiența unei organizații. Dar, dincolo de toate acestea, vorbim despre conexiunea dintre oameni, despre faptul că oamenii care se aliniază acelorași valori se unesc și se urmează unii pe alții în tot ceea ce fac la job.

Oamenii sunt resursa principală în HoReCa, am mai menţionat acest aspect de-a lungul timpului. Fără ei nu poate exista un business, cu atât mai puţin să se dezvolte în timp. Iar oamenii urmează alţi oameni. Însă, de fiecare dată, lider-ul este cel care face principala diferenţă.
Leadership-ul înseamnă să ai grijă de oameni, să le transmiți că îți pasă de ei și că ceea ce le ceri să facă este pentru binele organizației, să găsească echilibrul între a face şi a fi. Pentru că nu este suficient doar „să fii prezent şi să plimbi” ceva de colo-colo. Oaspeţii vor simţi imediat dacă în fața lor au un om „viu”, prezent, sau pe cineva căruia nu îi pasă, care este absent de la tot ceea ce îl înconjoară.
Un leadership eficient este esențial pentru a crea și pentru a menține o cultură organizațională sănătoasă și o stare de bine la locul de muncă. Acestea sunt interconectate, pentru că starea de bine apare atunci când acel echilibru, despre care vorbeam mai sus, funcționează. Nu există leadership perfect, așa cum nu există organizație perfectă. Toate se aliniază la principii și valori comune, însoțite, de fiecare dată, de transparență și corectitudine.


Un lider adevărat este acela ce oferă viziune, claritate, transparență, direcție, trasabilitate, coerență, inspiră angajații, contribuind la unitatea echipei, la îndeplinirea în mod eficace a obiectivelor organizației.
Așa cum mulți șefi se consideră manageri, mulți manageri se consideră lideri. Nu se întâmlă asta, din simplul motiv că partea de lider vine din tine, oamenii se întorc spre tine fără a ține cont de ce scrie pe cartea ta de vizită. Ei te ascultă, rezonează și mai apoi te urmează. Iar istoria este cel mai bun exemplu. Ea ne-a dat atâția lideri. Oamenii nu trebuie subestimaţi şi nici înşelaţi, de aceea liderul în primul rând se asigură că transmite cu autenticitate. În acest mod percepţiile celor cu care vine în contact sunt în direcţie constructivă, pozitivă.

Cum recunoaștem un lider adevărat?
El este, în primul rând, un exemplu de urmat, este cel care încurajează și promovează în același timp încrederea, flexibilitatea, unitatea, performanța, ceea ce duce la o cultură axată pe evoluție.
Într-o companie, cultura organizațională ocupă un loc vital, deoarece este alcătuită din valorile, normele, practicile și comportamentele celor din organizație. Liderii din cadrul unei organizații influențează în mare măsură climatul, eficiența și eficacitatea cu care se anticipează, se identifică și se rezolvă, uneori deblochează diverse situații care duc la bunul mers al lucrurilor, care contribuie la dezvoltarea oamenilor și a organizaţiei per ansamblu. Ei sunt locomotiva unei companii.


Un șef nu poate fi un lider. El se află la polul opus, nu are încredere în nimeni și nimic, pe alocuri se poate observa o lipsă de etică sau abuz de putere, toate acestea conduc accelerat la disconfort, stres și nemulțumire a angajaților. Dacă perioadă se extinde sau, mai grav, se permanentizează, nemulțumirile se adâncesc și efectul se regăsește pentru început în fluctuația de personal. Oamenii vin pentru oameni și pleacă tot datorită oamenilor. Pentru că orice sistem poate deveni mai bun sau mai puțin bun atunci când oamenii își aduc propria contribuție. Oamenii mai trebuie să se și potrivească cu rolul pe care îl au la acel loc de muncă. Iar atunci când se întâmplă asta, apar invariabil rezultatele. Business-ul rămâne stabil, controlabil, iar echipele rămân şi ele „la bine şi la greu”. Pentru că toţi se regăsesc în acel loc, apare sentimentul de „acasă”.


Cei care au rolul de a contribui la menținerea stării de bine a angajaților, la crearea și promovarea unui mediu de lucru și a unei culturi sănătoase, orientată pe angajat, sunt liderii, dar au nevoie de ajutorul tuturor celorlalți, pentru că singuri nu pot face lucrurile să funcționeze.
Un climat sănătos și armonios este un factor cu implicații directe în performanța angajaților, adică în evoluția acelui business. Iar în acest domeniu ştim cu toţii că nu este simplu absolut deloc!

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302