FPTR nu susţine descentralizarea autorizării unităţilor din turism

FPTR nu susţine descentralizarea autorizării unităţilor din turism
person Horeca
access_time_filled

hotelmunteFederația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) nu susține descentralizarea autorizării unităților din turism și trecerea acestei activități în subordinea autorităților locale, au precizat reprezentanții Federației pentru site-ul Horeca, aceștia oferindu-ne și o argumentație solidă a motivelor pentru care măsura solicitată de ANAT nu este benefică turismului.

„FPTR nu susține descentralizarea autorizării unităților din turism și trecerea acestei activități în subordinea autorităților locale, dar susținem introducerea în dosarul pentru clasificare, care se depune la Ministerul Turismului, a unei recomandări din partea patronatelor de profil. Această recomandare va certifica faptul că unitatea respectivă îndeplinește nu numai normele legale, ci și criteriile pe care patronatele le solicită pentru a desfășura un turism de calitate în țara noastră.”, ne-au declarat reprezentanții FPTR.

Potrivit FPTR, în condițiile existenței unui sistem oficial de clasificare și autorizare a unităților de turism în Romania, el nu trebuie nicidecum transferat către autoritățile locale, ci trebuie să fie cât mai unitar, acest deziderat neîndeplinindu-se în cazul descentralizării.

Prezentăm mai jos argumentația trimisă de FPTR.

„Este binecunoscut faptul că deși la nivel mondial nu există un sistem standardizat de clasificare a hotelurilor, această măsură este extrem de necesară și utilă, întrucât nu puține au fost situațiile cand serviciile unui hotel de 4 stele de pe un continent, nu au corespuns cu serviciile de 4 stele din Europa, spre exemplu.”, potrivit FPTR.

Măsura adoptării unui sistem de clasificare a dus astfel la apariția a 3 categorii de țări, și anume:

– țările fără sistem de clasificare – notorietatea hotelului are un rol important în alegerea unei unități de cazare.

– țările cu sistem neoficial de clasificare – se lasă libertate pieței, iar clasificările sunt de obicei făcute de asociații de turism sau reviste de profil.

– țările cu sistem oficial de clasificare propriu – au sisteme mai mult sau mai puțin detaliate, cele mai complexe fiind cele din Franța sau India.

În țara noastră, normele de clasificare în vigoare țin cont de normele utilizate în țările europene cu turism dezvoltat, precum și de recomandările Organizației Mondiale a Turismului cu privire la condițiile minime de clasificare pe stele în țările europene. Astfel, normele metodologice în vigoare sunt aprobate prin Ordinul Nr. 1051 din 3.03.2011, norme considerate printre cele mai detaliate în comparație cu alte țări. Conform Normelor Metodologice structurile de primire turistice se clasifică pe stele și, respectiv, flori în cazul pensiunilor turistice, în funcție de anumite caracteristici.

clasificarehoteluri

În Romania și în multe alte țări cu acest sistem, clasificarea se face pe baza a două criterii majore:

– suprafața și echipamente: suprafața camerelor, echiparea sanitară, mobilier și alte accesorii
– criterii calitative: calitatea mobilierului, serviciile oferite și calitatea acestora etc.

Alte criterii minime de clasificare sunt: afișare în locuri vizibile a numerelor de telefon ale conducerii hotelului, ale Ministerului Turismului și ale Autorității pentru Protecția Consumatorului, a certificatelor de atestare, tarifelor de cazare, exprimate în euro; existența unor materiale scrise, tipărite în limba română și în alte două limbi de circulație internaționala, cu informații utile, Servicii zilnice de houseeeping etc.

Pe lângă aceste criterii minime și obligatorii, toate unitățile cu activitatea hotelieră trebuie să ofere o gamă suplimentară de servicii, cu sau fără plată, alegând dintr-o lista oferită de Ministerul Turismului. Astfel:
– Hotelurile de 4-5 stele – minim 18 servicii
– Cele de 3 stele – minim 15 servicii
– Cele de 2 stele – minim 10 servicii
– Cele de 1 stea – minim 5 servicii

Numărul de stele este oferit pe baza unui punctaj:
– pentru hotel de 5 stele: 150 puncte
– pentru hotel de 4 stele: 120 puncte
– pentru hotel de 3 stele: 70 puncte
– pentru hotel de 2 stele: 30 puncte.

Acest punctaj se obtine în baza unei evaluări atente a hotelului și se iau în considerare atât criteriile minime, criteriile tehnice și de calitate, cât și serviciile.

stelehotelAsadar, varietatea la început expusă, în ceea ce privește sistemele de clasificare, poate crea confuzie în rândul turiștilor care aleg anumite unități hoteliere în funcție de numărul de stele, potrivit FPTR.

Un exemplu foarte relevant în această direcție este cazul renumitului hotel Burj al Arab din Dubai clasificat la 7 stele și considerat etalon al luxului; conform experților, acest hotel se află pe aceeași treaptă cu hotelul Ritz din Paris, clasificat la 4 stele plus, în conditiile in care această poziție este maximă în sistemul clasificărilor din Franța.

Fără a fi cazul unor unități de cazare atât de îndepărtate, diferențe se pot găsi din nefericire și în țara noastră, unde 2 hoteluri de 3 stele nu prestează aceeași calitate în ceea ce privește serviciile acelei clasificări.

Având în vedere acest exemplu, putem deduce deci, că în condițiile existenței unui sistem oficial de clasificare și autorizare a unităților de turism în Romania, el nu trebuie nicidecum transferat către autoritățile locale, ci trebuie să fie cât mai unitar, acest deziderat neîndeplinindu-se în cazul descentralizării. În momentul de față clasificarea hotelurilor și licențierea hotelierilor din turism se face pe baza unei declarații pe propria răspundere, administratorul societății asumându-și răspunderea pentru îndeplinirea normelor necesare clasificării sau licențierii.”, precizează reprezentanții FPTR.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302