Alin Burcea, ANAT: “Îi solicit în mod expres noului ministru să aibă în vedere TVA 9% pentru agențiile de turism”

Alin Burcea, ANAT: “Îi solicit în mod expres noului ministru să aibă în vedere TVA 9% pentru agențiile de turism”
person Horeca
access_time_filled

alinburcea Președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT), Alin Burcea, a militat astăzi, în conferința de bilanț a activității sale la conducerea asociației, pentru reducerea TVA la agențiile de turism la 9%, sprijinirea agențiilor de turism care fac incoming, decalarea vacanțelor școlare și pentru o promovare mai bună a României în străinătate.

Președintele ANAT a vorbit despre principalele reușite și nereușite din mandatul său de președinte al asociației, precum și despre relația agențiilor cu hotelierii din România.

Din păcate noi în acest moment avem 19% TVA la comision. Vrem și noi să avem 9% TVA cum are tot turismul românesc. Asta este marea noastră problemă. îi solicit în mod expres noului ministru să aibă în vedere acest lucru”, a declarat Alin Burcea.

Reprezentanții ANAT au solicitat fostului ministru al turismului rezolvarea acestei probleme, însă au obținut numai o adresă de susținere din partea Ministerului Finanțelor Publice.

Președintele ANAT a mai solicitat totodată autorităților să sprijine agențiile care fac incoming și a catalogat drept “neinspirată” decizia fostului ministru de a închide birourile de turism ale României din străinătate.

Nu cred că a fost un lucru bun, aveam și noi 10 oameni la birourile de turism care ne-ar fi sprijinit în activitate; cred că a fost o decizie neinspirată. Nu cred că aceste persoane ar fi distrus sau dărâmat bugetul de promovare al Ministerului Turismului. Pe de altă parte, din sursele noastre am aflat că bugetul de promovare al Ministerului Turismului pe 2017 nu a fost consumat. S-au consumat sub 2 milioane de euro din 5 milioane„, a punctat Alin Burcea.

Potrivit acestuia, România nu a beneficiat de o promovare adecvată. “Nu pot să spun că a fost făcută o promovare extraordinară. Noi ca să aducem turiști din Rusia de exemplu ne ducem în Rusia, ne întâlnim cu turoperatorii ruși. Ei vor să vină în România, dar dacă România nu este susținută prin promovare, cu spoturi pe televiziunile din Rusia, panouri stradale sau prin promovare online, este greu”, spune președintele ANAT.

Alin Burcea subliniază că cel mai deranjant lucru este că agențiile de incoming nu au nici cel mai mic sprijin.La nivel guvernamental nu se înțelege că de fapt cel mai bun export pe care poate să îl facă România este acest export intern care se numește turism”, spune acesta.

ANAT a solicitat ca și agențiile de turism care fac incoming să beneficieze de scheme de ajutor de stat/schemele de ajutor de minimis pentru acțiunile din Programul de promovare al exportului.

Un alt aspect menționat de președintele ANAT la capitolul “nereușite” este decalarea vacanțelor școlare.

Ne străduim de ceva ani să decalăm vacanțele școlare dar nu ne iese. Ceea ce dorim noi este ca vacanțele să fie eșalonate, adică vacanțele la clasele 1-4, 5-8 sau liceu să se ia în intervale de timp diferite, lucru care ar ajuta turismul românesc. Acest model se practică și în Germania, în Anglia, nu e un model românesc. Haideți să ne uităm ce fac alții!”, a spus Alin Burcea ca un reproș la adresa Ministerului Educației.

Numărul membrilor ANAT este în creștere

Pe de altă parte, președintele ANAT  a punctat și lucrurile care s-au făcut pe durata mandatului său și a subliniat că numărul membrilor ANAT este în creștere, în principal datorită faptului că aceștia primesc foarte multă consultanță.

Până acum 2 ani numărul de membri scădea, lumea nu prea înțelegea ce face asociația. în momentul de față am început să creștem, nu mult, însă tendința e de creștere a membrilor asociației tocmai datorită faptului că primesc foarte multă consultanță. Eu cred că rolul nostru cel mai important e ăsta, de a da consultanță și mai ales de a presa pe legi (…). în cei 2 ani cred că cel mai important lucru e că am reușit să dăm colegilor noștri de la asociație foarte multă asistență juridică și economică, pentru că de fapt cam acesta este rolul asociației”.

în 2017, numărul membrilor ANAT a crescut de la 530 la circa 550.

conducereanat2018

în acest mandat am întărit echipa care acordă consultanță juridică membrilor ANAT, asociația are 3 juriști, am început să organizăm seminarii de fiscalitate cu compania Soter&Partners, cursuri GDPR, PCI DSS, am organizat seminarii despre legea concurenței. Acesta este cel mai important rol al asociației, trainingul, consultanța, creșterea permanentă a gradului de pregătire pentru angajații din domeniul turismului„, mai spune președintele ANAT.

Acesta a vorbit și despre garantarea pachetelor turistice. ANAT a propus în octombrie 2016 un proiect de act normativ care cuprinde mai multe instrumente de garantare, iar în prezent sunt așteptate normele metodologice.

“Eu am revenit la conducerea ANAT pentru că aveam foarte multe probleme de legislație de rezolvat și cea care suscită interesul de vreo doi ani este cea cu garantarea pachetelor turistice. Acum suntem în ultima parte în care se finalizează normele. Ordonanța a fost transformată în lege și publicată în Monitorul Oficial în decembrie 2017 și acum discutăm despre norme. Ca idee generală ar fi să intre în vigoare la 1 iulie, nu știm se ce va întâmpla oricum trebuie să se miște mai repede pentru că implementarea va fi extrem de dificilă. Sunt 2500 de agenții”, a punctat Alin Burcea.

Acesta susține ideea că toți ar trebui să participe la acest fond de garantare și că această garantare trebuie să fie limitată. “ANAT, prin mine, a susținut ideea ca această garantare să fie limitată, pentru că noi trebuie să protejăm acești bani din fond; dacă cade unul mare atunci se spublberă fondul și atunci noi am propus ca primul an să limităm la 500.000, în al doilea an să creștem la 1 milion ș.a., în așa fel încât să protejăm oarecum fondul. Eu personal am solicitat să se revină la ideea ca acei 2000 de euro care trebuie depuși de la început, să se ia de la toți. Cred că trebuie să participăm cu toții la acest fond de garantare nu doar să luăm banii de la turiști”, a mai declarat Alin Burcea.

Președintele ANAT despre relația cu hotelierii: “Rolul unei agenții e să umple hotelurile (…) Hotelierii nu vor reuși să-și vândă niciodată singuri toată marfa”

Alin Burcea a mai vorbit și despre Legea Turismului, pe care o consideră bună, dar nu revoluționară.

E o lege care reglementează foarte multe lucruri numai că nu e ceva revoluționar care schimbă sau împinge lucrurile. Nu avem în lege ceea ce cerem de ani de zile: facilități. Eu vedeam legea cu facilități pentru investițiile în hoteluri de exemplu, cu facilități pentru incoming, pentru aducerea de turiști străini. Apropo de hoteluri, în România sunt puține hoteluri. Tarifele la hotelurile din România sunt mari pentru că sunt și puține hoteluri. în Budapesta, tarifele sunt la jumătate față de București pentru că au de 3 ori mai multe hoteluri. Trebuie să se construiască mai multe hoteluri în România”, mai spune președintele ANAT.

Referitor la relațiile agențiilor cu hotelurile din România, președintele ANAT spune că au fost mici discuții în contradictorii în ultimii doi ani.

Problemele și discuțiile cele mai multe au fost cu hotelierii de pe litoral, dar lucrurile astea se întâmplă ciclic: când e criză și merge rău, primim 30 de telefoane pe zi de la hotelieri, când le merge bine, colegii noștri hotelieri se visează ca unic canal de distribuție și vor să vândă singuri (…) Ce vreau să spun eu este că hotelierii nu vor reuși să-și vândă niciodată singuri toată marfa. Cine-și închipuie așa ceva greșește. Rolul agenției e să umple hotelurile, iar un hotel gol nu face doi bani. Relațiile cu hotelurile nu sunt încordate, sunt comerciale, dar trebuie să înțeleagă toată lumea că prietenia trebuie să fie de drum lung”.

Potrivit președintelui ANAT, relațiile asociației cu patronatele hoteliere din România sunt bune și aceasta este o direcție care ar trebui continuată și de viitorul președinte ANAT.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302