Great Expectations sau Marile speranţe ale turismului românesc

Great Expectations sau Marile speranţe ale turismului românesc
person Călin Ile, senior partner, Premier Hospitality
access_time_filled

Filmul al cărui titlu l-am preluat în acest articol, film inspirat de romanul omonim al lui Charles Dickens, urmăreşte maturizarea lui Finn Bell, un băiat deosebit, într-un adevărat bărbat, pe parcurs ce trece printr-o serie de transformări de-a lungul vieţii sale, traversând momente de success, dar şi de cumpănă, în această călătorie fascinantă. Cred că acest titlu se potriveşte de minune atunci când ne referim la turismul românesc.

Caracterizarea principală a turismului românesc din ultimii 34 de ani se face prin sintagma „potenţial deosebit”, dar, din păcate, încă niciodată valorificat. Cum facem oare să reuşim şi noi mult aşteptata transformare, maturizarea şi trecerea din faza de potenţial în certitudine, în confirmare? Sau vom spune, cu tristeţe, că turismul românesc s-a născut talent şi a murit speranţă?
Am ales acest subiect deoarece traversăm un an în care clasa politica din România ne cheamă de patru ori la urne, în toate formele de alegeri posibile. Ne-am dori ca turismul să fie unul din subiectele de dezbatere, să fie o temă care poate diferenţia candidaţii şi care să influenţeze alegătorii. Din păcate, deşi clasa politica fierbe şi vedem o accelerare a comunicării către votanţi, nu am văzut până acum la niciunul dintre politicieni ca turismul să figurezeze în prima linie a temelor propuse. Chiar niciunul dintre ei să nu considere că turismul merită atenţia sa, că turismul îl poate ajuta în candidatura sa, că alegătorii ar putea fi influenţaţi de o temă de campanie cu impact pentru comunitatea pe care îşi doreşte să o reprezinte?

Am călătorit (şi mai) mult în ultima perioadă, atât în ţară, cât şi în străinătate. În calitate de Senior Partner la Premier Hospitality am şansa să particip la conferinţe şi dezbateri în străinătate, dar şi în multe vizite la hotelierii din ţară. La toate conferinţele la care am participat anul acesta, (Viena, Amsterdam sau Budapesta până acum) am ascultat discursuri concrete, cu date şi informaţii relevante şi cu o aplecare aparte spre turism. La noi, pare că investitorii şi operatorii din turism sunt pe cont propriu, apropierea dintre antreprenori şi decidenţi este una de formă, una fără substanţă.

Cum s-a ajuns aici?
1. Cred că una din greşelile majore ale mediului de afaceri a fost că ani la rând a vehiculat ideea că turismul nu are nevoie de politicieni, mai degrabă aceştia să nu facă nimic decât să ne încurce. Cred că a fost o mare eroare, care a picurat în mintea lor această lipsă de responsabilitate faţă de rezultatele slabe ale turismului românesc de 34 ani încoace. Politiciele publice trebuie făcute de autorităţi, evident, în dialog cu mediul de afaceri.
2. O altă abordare greşită a fost (şi încă este) lipsa de implicare şi de unitate a mediului privat. Atitudinea aceasta de pasivitate a multor operatori duce la faptul că structurile associative active în piaţă nu sunt suficient de puternice încât să poată semnala de fiecare dată când turismul nu îşi primeşte atenţia şi sprijinul pe care îl merită, cel puţin la nivelul cu care alte state europene susţin sectorul. Spun asta deoarece trebuie să avem în vedere că nevoia de recuperare a decalajelor existente faţă de alte ţări ar necesita ca, măcar o perioadă de timp, eforturile de alocare de resurse pentru turism să fie ceva mai mari la noi.

Sunt însă un optimist din fire şi cred că marile speranţe încă sunt văzute de mulţi romani, sper eu, chiar şi de aceşti candidaţi la funcţiile pubice ale statului român.
De aceea, mi-ar plăcea ca mulţi dintre noi, cei care lucrăm şi credem în turism, să nu îi lăsăm în pace în acest an. Să le adresăm ori de câte ori interacţionam cu ei, o întrebare simplă: Cu turismul ce faceţi?
Vedem listele de candidaţi la europarlamentare, mulţi dintre ei cu ștate vechi pe scena politică şi cu diverse funcţii publice de-a lungul carierei lor, şi mă tot întreb cum vor putea ei aborda în Parlamentul European teme cu care turismul se confruntă peste tot în Europa. Scriu aceste rânduri din Budapesta de la Conferinţa Hotrec (nota bene; HOTREC este organismul European care reuneşte 46 de organizații patronale de turism din Europa), urmărim ce se dezbate aici, şi mă gândesc dacă vreunul dintre ei va putea să susţină interesele sectorului nostru în teme precum DMA (digital market act) şi relaţia cu marii jucători digitali din turism gen Booking, AirBnB; dacă subiecte precum sustenabilitatea vor fi abordate în aşa fel încât să existe o susţinere financiară pentru tranziţia spre clădiri verzi; dacă vor reuşi să nu crească presiunea fiscală pe acest sector; dacă şi cum vom digera cerinţele existenţei de contract colectic la nivel de ramură şi cum vom face faţă schimbărilor din piaţa muncii, imigraţia, asigurările, travel package, overtourism şi multe alte teme la care nu cred că sunt pregătiţi.

Cine va sprijini turismul?
Urmărim candidaţii la fotoliile de primari şi ne întrebăm care din candidaţi va fi cel mai bun în a implementa în mod eficient Organizaţiile de Management al Destinaţiei menite să promoveze şi să poziţioneze destinaţiile turistice respective, care din ei va fi dispus să urmărească echilibrul între un urbanism haotic şi nevoia de păstrare a spaţiului verde într-o destinaţie, care va sprijini şcolile de meserii, care va implementa programe de curăţenie a localităţii sau care va face ca taxa de promovare să fie doar pentru turism şi nu pentru interese personale sau de grup. Ne întrebăm dacă vor avea curajul să închidă terasele mult prea zgomotoase din staţiuni sau dacă vor investi în evenimente şi în imagine, în prezenţa la târguri şi, în final, care din ei va fi un adevărat promotor al turismului, un ambasador veritabil al localităţii pe care o reprezintă?
La nivel de parlament, credem că aici va fi o chestiune de viziune de partid, partidul care va avea cel mai bun program de turism va merita cele mai multe voturi din partea noastră. Sigur că şi influenţa personală va conta, şi sperăm să avem acei adepţi care să ne susțină, de aceea la nivel local ţineţi aproape de ei, faceţi-le vizite la birourile lor de parlamentari şi întrebaţi-i: Ce faceţi cu turismul?
Despre alegerea preşedintelui nu mai spunem nimic, am avut patru tipuri diferite în ultimii 34 de ani şi, din păcate, niciunul nu a contribuit în vreun fel la progresul turismului românesc. Noroc cu imaginea şi susţinerea adusă de Prinţul Charles, actualul King Charles, care a contribuit mai mult decât toţi patru la un loc.
Avem aşteptări şi le avem pe deplin legitim, plecând de la potenţialul turismului românesc şi comparând cu ceea ce fac alţii în acest domeniu. Nu ştiu însă dacă avem interlocutorii cu care să convertim aceste speranţe în realizări. M-aş bucura nespus să fiu contrazis, să alegem acei candidaţi care pun turismul la locul pe care îl merită o ţară atât de frumoasă precum România.
Şi, în încheiere, ca de obicei, un citat, de data asta din Charles de Gaulle: „Cred că politica este un lucru prea serios pentru a putea fi lăsată pe mâna politicienilor”. Îmi permit să adaug: La fel este şi cu turismul.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302