Piața de muncă încotro?

Piața de muncă încotro?
person Horeca
access_time_filled

Deși sezonul estival a trecut și, practic, putem spune ca odată cu el s-a dus și perioada cea mai grea a anului, nu putem să nu ne oprim un pic asupra a ceea ce s-a întâmplat. Dincolo de satisfacția pe care ne-au dat-o rezultatele de anul acesta, după concluzii, trebuie să ne facem și planuri. De fiecare dată, la fiecare final de sezon când tragem linie, ne dorim ca anul următor să fim mai bine pregătiți, să ne luăm din timp personal suficient, să îl pregătim cum se cuvine, să îl motivăm etc.

Din ce în ce mai mult, în ultima vreme, se discută despre tendința îngrijorătoare a direcției pe care a luat-o piața muncii. Până și la nivel de învățământ se încearcă luarea unor măsuri care să mai reducă din impact. Fără a da o tentă dramatică subiectului, viitorul nu se anunță a fi tocmai grozav în ceea ce privește forța de muncă în țara noastră, cu atât mai mult în domeniul HORECA.

Dar, veți spune, noi știm asta de multă vreme. Nu este prima oară de când acest domeniu se confruntă cu o pierdere de specialiști, care ne-au lăsat pentru vase de croazieră și țări ca Anglia, dar și cu o lipsă acută de oameni buni, de oameni cu potențial care să stea mai mult de o lună, două. Și lista ar mai putea continua.

Ce ar mai fi de spus, de făcut, având în vedere că toate acestea au mai fost discutate și dezbătute de-a lungul timpului? Aș vrea să ne oprim mai mult de data aceasta la atitudine, fie la schimbarea acesteia, fie la abordarea subiectului angajat – angajator, ținând cont de atitudinea potrivită.

în primul rând trebuie să recunoaștem că din ce în ce mai mulți angajatori au pus accent și i-au menținut în timp pe oamenii vechi, buni, pe care îi au în cadrul companiei lor. S-a putut observa faptul că s-a căutat stabilitate, s-a renunțat la sintagma: “daca nu-ți convine, sunt alți 10 la ușă care așteaptă”. Acest aspect a dus la un echilibru în cadrul respectivelor companii. Angajații s-au mai relaxat și, începând să se simtă apreciați și valoroși, au căutat să răsplătească acest lucru, printr-o creștere a cifrelor de vânzări sau prin creșterea calității serviciilor oferite. Alt feedback primești de la un client care atunci când revine în locația ta, e întâmpinat de același personal, primește aceeași atenție și se simte bine. E un pas important care ar trebui urmat de cât mai mulți angajatori. Ce nu s-a făcut încă suficient și trebuie înțeles de către toată lumea, este investiția în dezvoltarea oamenilor. Sunt deja câțiva ani, în care s-a renunțat la bugetul dedicat dezvoltării angajatului. Sunt firme care nu au mai investit într-un training de prin 2008. Oricât de bine și multe am crede că știm, vine un moment când resursele noastre se epuizează și atunci trebuie să le refacem. în ce fel de training să investim? Cel mai recomandat ar fi unul de customer care. Grija față de client trebuie să rămână prioritară în domeniul ospitalității.

Un training de “customer care” nu se adresează doar angajaților vechi, ci el ar trebui introdus încă din prima lună de la angajare. Chiar dacă angajatul respectiv spune că el este cel mai bun din branșa lui, atâta timp cât știm că va intra în contact cu clienții noștri, cu toții ar trebui să ne asigurăm că el știe exact care sunt cerințele, care este nivelul serviciilor pe care îl dorim și cum anume vrem ca el să procedeze cât timp este angajatul nostru și ne reprezintă compania. Pentru a putea să-i cerem, trebuie să-i oferim și mai ales să-i arătăm ce anume vrem de la el. Dacă nu se aliniază standardelor noastre, atunci clar nu trebuie investit mai departe. Și de acest lucru ne putem da seama în foarte scurt timp de la angajare. Cu alte cuvinte putem să ne optimizăm costurile, nu trebuie decât să le acordăm atenție. O să și să explic ce anume presupune această atenție acordată angajatului. După cum exemplificam mai sus, în general, în domeniul ospitalier, atenția cea mai mare este acordată locației. Ea trebuie să arate impecabil, după ultimele tendințe și cât mai atractivă. Atunci când se pune problema angajării oamenilor, a construirii unei echipe, deja lucrurile se schimbă. Să ținem cont de faptul că cel care vinde cel mai bine este “omul”. Din ce în ce mai multi manageri sau antreprenori ajung să se teamă că au investit foarte mulți bani în locații fabuloase, dar au în continuare problema serviciilor, care nu sunt la înălțimea așteptărilor.

Dar asta nu ne rezolvă neapărat problema lipsei acute de oameni. Ne ajută să ne securizăm business-urile, dar nu ne lasă să ne dezvoltăm, tocmai într-o perioadă propice acestui lucru. Unde și cum facem să găsim oameni pentru a ne putea acoperi golurile de personal?

îmi amintesc acum câțiva ani cum pe piața muncii era o căutare înverșunată pentru a putea angaja cei mai buni oameni din domeniu. Dădeam zeci de anunțuri, făceam headhunting prin hotelurile și restaurantele din București, băteam cu piciorul toate școlile de specialitate. Toate aceste eforturi erau răsplătite preț de cel mult câteva luni. După care reîncepea “goana dupa angajări”. Acest lucru era valabil peste tot în HORECA. Fără excepție. Când ne întâlneam, toți cei din branșă, era imposibil să nu discutăm despre această problemă a angajărilor și mai ales despre fluctuația de personal sau migrarea oamenilor dintr-un loc în altul. A, și ne mai loveam de ceva: vasele de croazieră. Ele erau visul oricărui tânăr absolvent sau începător în ale ospitalității. Cu toții își doreau să lucreze într-un hotel/ restaurant, să capete experiență și apoi să plece “afară” sau pe “vas”. Iar angajatorii români se trezeau că după ce au investit într-un om câteva luni, erau părăsiți pentru ceva cu care nu puteau concura din niciun punct de vedere, cu atât mai mult financiar. Dorința noastră a tuturor era să vină vremurile când puteam să vorbim relaxați despre acest subiect și, mai ales, ne doream să avem de-a face doar cu înlocuiri punctuale și asta datorate nouă, făcute cu scopul creșterii calității serviciilor. Lucrurile nu s-au schimbat foarte mult, poate doar a crescut îngrijorarea angajatorilor.

Ar trebui să recunoaștem că este un domeniu care a fost și va rămâne, indiferent de timpurile pe care le trăim, o atracție pentru angajații tineri, în special. Azi, contează din ce în ce mai mult imaginea angajatorului, comunicarea pe care acesta o face în piață. Oamenii sunt atrași de hotelurile impunătoare și impecabile, de exemplu, dar și de restaurantele luxoase și pline de clienți cu dare de mână. însă în spatele acestor lucruri se muncește mult și nu mulți sunt cei care rezistă. De aceea, o comunicare bună, în care li se transmite că vor beneficia de suport, dar și referitore la mediul de lucru în care își vor desfășura activitatea, vor conta și vor fi instrumente care vor convinge un candidat. Nu trebuie să uităm că azi sunt mai multe oferte de angajare decât cereri. Și atunci angajatorul va trebui să fie pregătit să răspundă oricând la întrebarea: “De ce să mă angajez la voi?”

Oricum ar fi, nimic nu trebuie lăsat la întâmplare și va trebui să ținem cont de faptul că viitorul unui business ține din ce în ce mai mult de oamenii care muncesc pentru el.

Aida CHIVU

www.r-hr.ro

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302