Previziuni și tendințe pentru piața de HoReCa în 2021

Piața de HoReCa va avea, în continuare, parte de un an atipic, în care, pentru a face față necunoscutului și inconsecvenței, operatorii vor fi nevoiți să dea dovadă de o bună gestionare a resurselor. De aceea, este important să pornim la drum cu câteva perspective despre cum va arăta 2021, pe care să le luăm în considerare, atunci când ne creăm strategia.

Pentru a veni în ajutorul operatorilor HoReCa, am pus laolaltă câteva tendințe și previziuni pe care le împărtășim cu cititorii revistei HoReCa.

DEZVOLTAREA SISTEMELOR PROPRII DE DELIVERY ȘI TAKEAWAY

Pandemia a scos la iveală comisioanele mari ale platformelor de delivery și faptul că un model de business bazat exclusiv pe ele nu este sustenabil. Deși operatorii au ales să fie prezenți pe toate platformele, pentru vizibilitate, mulți dintre ei au lucrat, în paralel, și la dezvoltarea propriilor sisteme și flote. Aceasta este o tendință care va continua și în 2021.

perspectiverestaurante2021

Pentru a fi implementate cât mai bine, proprietarii de restaurante trebuie să își pună la punct nu doar sistemul de livrare propriu-zisă, ci și procedurile din spate. Astfel, este vital ca rețetele să fie adaptate, pentru ca produsul care ajunge la client să beneficieze de un nivel de calitate constant, specific brandului pe care îl reprezintă. În acest sens, selectarea ambalajelor trebuie să se facă atent, pentru ca preparatele să rămână la o temperatură potrivită servirii. Nu în ultimul rând, pentru că zona de delivery se va aglomera tot mai mult, cu aplicații și sisteme proprii, elementele diferențiatoare vor fi cele care transformă o experiență corectă, într-una bună, memorabilă. Detaliile vor conta foarte mult, clienții vor aprecia conveniența, transportul gratuit sau produsele suplimentare pe care le vor primi cadou.

În plus, preconizăm că și zona de takeaway va trece printr-un proces de upgrade, care va permite consumatorilor să vadă statusul comenzii în timp real și să primească notificări referitoare la preparatele lor, într-un mod plăcut și elegant, specific principiilor ospitalității.

CREȘTEREA INTERESULUI ÎN FOOD TRUCK-URI ȘI MODELE FLEXIBILE DE BUSINESS

Primim, constant, cereri de la antreprenori din industrie, care doresc să își traducă modelele de business în food truck-uri, pentru a avea un sistem flexibil, care le permite operarea în orice condiții. De aceea, preconizăm că, pe măsură ce piața își va reveni, operatorii vor căuta să își ducă produsele în stradă, mai aproape de consumatori. De aceea, mulți dintre ei vor crea concepte abordabile, accesibile, ale preparatelor care i-au consacrat pe piață.

foodtruck2021

O RELAȚIE ANGAJATOR-ANGAJATOR BAZATĂ PE STABILITATE

Industria s-a micșorat considerabil și, chiar dacă se vor deschide localuri noi, restaurantele își vor acoperi, cu ușurință, pozițiile de execuție, de pe sală și bucătărie. Profesioniștii cu funcții de coordonare, la nivel de middle management, vor reveni la muncă în al doilea val de angajări, deoarece ei sunt, în cele mai multe cazuri, ultimii reangajați. Acest lucru se datorează problemelor financiare cu care se confruntă restaurantele și care vor face imposibilă revenirea la schema de personal din 2019.

Per ansamblu, în anul 2021, pe măsură ce restricțiile se vor relaxa și restaurantele își vor relua activitatea, relația angajat-angajator va fi caracterizată de mai multă stabilitate. Siguranța locului de muncă va deveni o prioritate pentru profesioniștii HoReCa, așa că vor opta pentru proiecte în care cred și care le câștigă încrederea. Mai mult, investiția în traininguri și pregătiri profesionale va reprezenta nu doar o modalitate de a dezvolta calitățile membrilor echipei, ci și o strategie relevantă pentru retenția de personal.

tendintehoreca2021

Pe cei care vor deschide localuri noi îi sfătuiesc să investească timp în relațiile cu angajații, să comunice deschis cu ei și să îi facă părtași în procesul de construcție a brandului. Acest lucru le va genera loialitate și le va crește nivelul de implicare, ceea ce, pe termen lung, va reprezenta un avantaj.

BUCĂTĂRII MAI MARI DECÂT SĂLILE DE MESE

Cu atât de multe verticale în creștere, bucătăriile restaurantelor anului 2021 nu vor deservi doar sala de mese propriu-zisă, ci și serviciile de takeaway, livrare, catering, iar, în unele cazuri, vor deveni bucătării centrale, pentru rulote, evenimente, containere de mâncare. Astfel, este foarte posibil ca bucătăriile să se extindă în proporție, comparativ cu spațiul de servire.

Aceasta poate fi o veste bună pentru furnizorii de echipamente HoReCa, dar și pentru localurile care nu au supraviețuit crizei COVID-19 și care își vor putea, astfel, vinde aparatura.

bucatariihoreca2021

COMUNICARE TRANSPARENTĂ, INFORMALĂ

Anul 2020 a învățat restaurantele să comunice transparent și proactiv și a apropiat relația dintre branduri și consumatori. Începând cu luna martie, canale precum Facebook și Instagram au devenit singurele puncte de interacțiune dintre restaurant și consumatori și, implicit, principalele canale de comunicare. Această schimbare a modificat felul în care localurile comunică, umanizându-le și mai mult discursul.

Localurile care, de-a lungul timpului, au reușit să își creeze comunități de clienți mulțumiți au folosit aceste conexiuni pentru a genera consum în perioade extrem de neprofitabile pentru afaceri. Solidaritatea grupurilor de oaspeți a fost extrem de importantă pentru supraviețuirea localurilor, iar la baza sa au stat încrederea și reputația câștigate în trecut și comunicarea constantă, coerentă, pe timpul pandemiei.

marketinghoreca2021

Pe partea de comunicare și marketing, lucrurile vor continua în aceeași notă, iar rețelele sociale vor deveni principalele canale de exprimare ale brandurilor HoReCa.

În plus, preconizez că, în 2021, tot mai multe restaurante vor fi nevoite să își dezvolte partea de e-commerce și să se familiarizeze cu strategiile de Google și Facebook Ads și campaniilor geolocalizate.

Articol scris de Cristiana Panait, Consultant HoReCa, pentru ediția 101 a revistei Horeca România.