Metode noi de învățare în turism: învățarea prin competiție

Metode noi de învățare în turism: învățarea prin competiție
person Larisa Ile, profesor, fondator Edu4Tourism
access_time_filled

Pentru a face față unei societăți în dinamică și schimbare, alături de cultură și reguli sociale, este nevoie și de schimbarea practicilor educaționale. Adaptarea permanentă a normelor educaționale se impune ca răspuns la nevoile actualizate ale societății și face parte dintr-un proces de transformare complex, al cărui feedback se reflectă târziu în dinamica societății.

Educația poate fi privită ca un proces formalizat de transmitere a moștenirii culturale a unei societăți către tinerii care o preiau, o transformă și o transmit mai departe. Procesul educațional formal are rădăcini istorice vechi (anul 3000 Î. Hr.), fiind considerat încă de atunci parte din cultura societății. Asemenea educației, competiția are rădăcini adânci în istoria societății umane, formalizându-se în timp prin instituirea regulilor și apariția diverselor forme de organizare. Dacă la început competiția se limita doar la sport, ulterior rolul competiției a fost extins în lumea științifică. Încă din secolul al XVIII- lea, academiile au organizat concursuri cu premii pentru a încuraja rezolvarea unor probleme matematice și științifice importante (Verhoeff, 2014).

Un instrument pentru educație
Competiția a devenit în timp instrument pedagogic utilizat în desăvârșirea educației de profesori celebri precum Marcus Verrius Flaccus (secolul I î.Hr., a introdus principiul competiției între elevii săi și a acordat cărți atractive drept premii), savantul italian Battista Guarino (secolul XV, afirmă că elevii sunt stimulați cel mai bine de competiție), Pierre de Coubertin (s-a luptat pentru a reînvia Jocurile Olimpice). Remarcabile sunt și eforturile unor universități precum Universitatea din Budapesta, Ungaria, care a organizat primul concurs național de matematică din lume, în 1894, acțiune care a fost urmată de alte concursuri de știință pentru studenți în Europa și în America de Nord, ce au dus la organizarea primei Olimpiade Internaționale de Matematică găzduită de România, în 1959. Ulterior, alte discipline și-au stabilit propriile olimpiade internaționale: fizică în 1967, chimie în 1969, informatică în 1989, biologie în 1990 și astronomie în 1996. Astăzi, sistemul competițiilor educaționale s-a extins prin adăugarea competițiilor extracurriculare sau organizarea competițiilor din domeniile vocațional și tehnologic, inclusiv competițiile pe meserii.

Valorificarea competițiilor în educație
Există numeroase dispute la nivel de teoria educației care fie susțin că, întrucât competiția face parte din cultură și întrucât educația ar trebui să transmită cultura, este necesar să se încorporeze competiția în educație astfel încât copiii să fie pregătiți pentru viață.
O altă teorie consideră competiția ca fiind contrară colaborării și neadecvată culturii, militând pentru diminuarea acesteia. Conform Verhoeff (2014), competiția ar trebui privită din două perspective: cea a concurenților care devin un „punct central al concurenței”, concentrarea fiind pe nevoia ca aceștia să fie învinși, și perspectiva în care concentrarea se îndreaptă spre sine sau pe o entitate externă (cum ar fi timpul). Pentru societatea modernă, această ultimă perspectivă este considerată ca fiind adaptată dezvoltării abilităților soft, precum: lucrul în echipă, luarea deciziilor, asumarea răspunderii, creativitatea etc.
Nu există un consens cu privire la valorificarea competițiilor în educație. Unii consideră competițiile activități cu rol de distragere de la curriculum, percepute ca o schimbare față de programă, cu efect benefic și recreativ, alții susțin rolul de motivare și feedback oferit prin competiții care, în acest caz, se bazează mai mult pe curriculum. Dacă luăm în considerare rolul recreativ-distractiv, concursurile sunt foarte potrivite elevilor care au nevoie să le crească încrederea în sine fără să fie valorificată astfel componenta științifică, cunoașterea, elemente care se află în atenția elevilor ce își doresc progres și urmăresc dezvoltarea unei cariere într-un anumit domeniu.

Ce poate genera o competiție
Chiar dacă teoreticienii sunt de multe ori în contradicție și se nasc păreri negative despre importanța competițiilor în educație, organizarea unor concursuri care să valorizeze cunoașterea este benefică pentru educație în orice disciplină. O competiție ar trebui să aibă rezultate cu sens și să determine concurenții să se autodepășească, să fie în concurență cu ei înșiși. Conform Institute of Competition Sciences, competițiile educaționale sunt mai mult decât doar acordarea de premii, sunt experiențe captivante care inspiră și motivează elevii, educatorii și întreaga comunitate. Competițiile educaționale oferă oportunități de dezvoltare profesională pentru educatori, activități de voluntariat pentru membrii comunității sau industriei și conexiuni în lumea reală pentru elevii implicați. Organizarea unei competiții, indiferent de materie sau curriculum trebuie să se nască din entuziasm și pasiune pentru domeniul respectiv. O competiție bine organizată are ca rezultat final o motivație mai mare a elevilor de a învăța, de a-și asuma responsabilitatea pentru propria lor învățare și de a vedea rezultatele într-un termen scurt.

Olimpiada WorldSkills
WorldSkills a apărut în 1946 după al Doilea Război Mondial, în condițiile în care se înregistra un deficit uriaș de competențe care ar fi putut declanșa o nouă criză economică. Acest fapt a dus la apariția, la Madrid, în 1950, a unui concurs de aptitudini pentru tineri, care a pus bazele unei noi mișcări internaționale. Până la finalul anilor 1980, WorldSkills devenise cea mai importantă mișcare vocațională din lume, aceasta cuprinzând state din Europa, Asia, America, Australia. WorldSkills Shizouka 2007 a introdus conceptul „O școală, o țară”, astăzi un element de bază al competiției (worldskills.org). Mișcarea WorldSkills a devenit mult mai mult decât o competiție internațională, prin faptul că aceasta îi ajută pe tinerii din întreaga lume să-și schimbe viața prin dobândirea de competențe profesionale. Organizația WorldSkills se bazează pe reguli bine stabilite consemnate în documente precum: Actul constitutiv și Statutul WorldSkills, Regulamentul competițiilor, Codul etic și de conduită. Specific competițiilor WorldSkills, care prespun organizarea concursurilor pentru mai mult de 60 de meserii, este raportarea la standardele ocupaționale internaționale, fapt care ajută elevul competitor să se familiarizeze cu mediul profesional internațional încă din școală.
În 2016, România, prin ONG WorldSkills România, devine al 76-lea membru al WorldSkills, participând cu competitori în concursuri organizate pentru mecatronică, tehnologii web, design grafic, IT software solution.
Competiția internațională se organizează la un interval de doi ani, alternativ cu competiția europeană, fiind deschise tinerilor sub 25 de ani din peste 85 de state. În septembrie la Gdansk, Polonia, va avea loc EuroSkills 2023, care va găzdui 600 tineri competitori, din 32 țări, care vor concura pentru 43 de meserii. Polonia așteaptă peste 100.000 de vizitatori la acest eveniment care promovează educația profesională, în timp ce în Franța, în septembrie 2024, la Lyon, va avea loc competiția internațională unde sunt așteptați 1.500 de concurenți din peste 85 de state ale lumii și 60 de meserii în competiție.

WorldSkills Hotel Reception and Housekeeping, România
În domeniul turismului și al ospitalității, sunt organizate competiții pentru meserii precum recepționer de hotel, cofetar – patiser, bucătar sau ospătar. Prima competiție pentru meseria de recepționer de hotel a fost organizată în România, la București, în 26-27 mai 2023, la inițiativa Asociației Profesorilor și Mentorilor din Turism „Edu4Tourism”și WorldSkills România, în parteneriat cu Federația Industriei Hoteliere din România. Competiția, organizată sub forma unui proiect pilot la nivelul municipiului București, a implicat 10 hoteluri partenere de practică și trei licee cu clase de turism, 11 elevi cu vârste între 15 și 17 ani, profesori și tutori de practică ai acestora, jurați desemnați din rândul profesioniștilor și al cadrelor didactice din mediul universitar și preuniversitar. Directori de hotel, Front office manageri, Housekeeping superviseri, HR manageri au lucrat alături de profesorii de turism pentru crearea cadrului competițional desfășurării în bune condiții a acestui concurs, astfel încât să se aproprie cât mai mult de formatul european și internațional. În plus, un aspect nou adăugat acestui concurs este secțiunea Housekeeping – aranjarea patului hotelier, format dedicat în special elevilor din ciclul inferior al liceului, clasele a 9- a și a 10-a, calificarea Tehnician în turism sau Tehnician în hotelărie. Această competiție are un rol de diferențiere față de competițiile desfășurate în prezent, în primul rând prin faptul că valorizează abilitățile soft formate prin activitățile teoretice și practice în cadrul liceelor tehnologice de turism.
Faptul că probele de concurs presupun condiții de lucru reale și sunt bazate pe standardele profesionale internaționale din industria ospitalității, oferă tinerilor competitori încrederea că se pregătesc pentru o carieră care este foarte aproape de ei și mulțumirea că devin vizibili pentru potențialii angajatori. Prin pregătirea pentru acest concurs, elevii sunt sprijiniți în mod direct de tutori desemnați de hotelieri, care sunt antrenorii fiecărui concurent. Astfel, în concurs este prezentat, alături de elev, și tutorele antrenor, care devine parte a echipei din competiție.


În prima ediție a WorldSkills Hotel Reception and Housekeeping organizată la nivelul municipiului București au concurat, prin elevii pregătiți impecabil, hoteluri implicate în educația pentru turism, precum Novotel Bucharest City Centre, care a pregătit elevul câștigător al Marelui Premiu, Hilton Garden Inn Bucharest Airport, care s-a ocupat de pregătirea elevului câștigător al Premiului Juriului la secțiunea Hotel Reception, The Marmorsch Bucharest Autograph Collection, antrenor al elevului câștigător al Marelui Premiu, Hotel Moxy Bucharest Old Town, care a pregătit elevul câștigător al Premiului Juriului, secțiunea Housekeeping, precum și hotelurile Radisson Blu, Berthelot, Leonardo Bucharest City Center, G.W. Marriott, Hilton Garden Inn Bucharest Old Town, care au antrenat cu maximă eficiență și responsabilitate elevi ce au demonstrat că sunt pregătiți să devină colegi ai antrenorilor lor.
Specific acestei competiții este faptul că locul de desfășurare nu trebuie să fie familiar competitorilor, astfel încât de mare ajutor a fost implicarea hotelului Vienna House Easy by Wyndham Bucharest Airport din Otopeni, care a pus la dispoziția concursului întreaga logistică de desfășurare a ambelor probe: spațiul Front Office, birouri Back Office pentru proba de Hotel Reception, camera cu pat dublu și lenjerii necesare probelor pentru secțiunea Housekeeping, sala de conferință și spațiile de așteptare pentru concurenți și părinți. Un aport deosebit de important pentru succesul concursului au fost sponsorii care au oferit cadouri tuturor elevilor participanți ca o recompensă pentru efortul și seriozitatea cu care acești copii au tratat competiția.
Concursul și-a atins obiectivele de familiarizare a școlilor, elevilor, profesorilor și hotelierilor cu această formă de competiție, fiind în același timp o etapă de pregătire pentru ceea ce urmează, Olimpiada WorldSkills Hotel Reception and Housekeeping faza națională, care va fi organizată in ianuarie 2024. Urmare a fazei naționale, primii trei clasați vor participa prin grija WorldSkills România la o sesiune de training intensiv pentru Hotel Reception într-unul din statele europene cu tradiție în participarea la acest concurs. Cel mai bun elev recepționer dintre cei trei pregătiți va fi cel care va face parte din lotul olimpic al României ce va participa la Olimpiada Internațională WorldSkilss de la Lyon, Franța, în septembrie 2024.

Turismul se învață kinestezic
Participarea la acest tip de competiție a fost o lecție practică în domeniul ospitalității, o învățare care antrenează competențele soft, abilitățile viitorului: comunicarea, inclusiv comunicare în limbă străină, reziliența, asumarea deciziilor, gândirea critică, spiritul de echipă, parteneriatul și cooperarea, adaptarea și flexibilitatea, toleranța și răbdarea. Copiii au înțeles prin participarea la această competiție că sunt importanți și că pot să realizeze sarcini de muncă pe care nu credeau că le pot îndeplini, le-a crescut stima de sine și încrederea în forțele proprii, au legat prietenii cu echipa hotelului de pregătire și au luat în considerare faptul că meseriile ospitalității pot fi o soluție de carieră pentru fiecare dintre ei.

Competițiile au un rol important în educație, sunt o metodă de evaluare a integrării în curriculum a unei discipline și au rolul de a conștientiza existența unor meserii. Prin organizarea competițiilor (în mod particular a celor pe meserii) se produce atât învățarea, cât și antrenarea tinerilor pentru viitoarea viață profesională și socială. Este nevoie de multă muncă, acceptare și implicare atât la nivelul școlilor, cât și din partea industriei, a profesioniștilor care pot astfel transmite cunoașterea și pasiunea lor pentru formarea viitoarei resurse umane.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302