Analiştii economici despre turismul românesc

Analiştii economici despre turismul românesc
person Horeca
access_time_filled

Turismul românesc este în continuare în agonie din cauza barierelor puse investitorilor străini, ceea ce a dus la un patronat de slabă calitate și, indirect, un personal nepregătit, a lipsei infrastructurii de transport și a unui marketing precar, apreciază analiștii economici.

turism-romania1
„Toată lumea vorbește despre lipsa infrastructurii, dar nimeni nu vorbește despre lipsa infrastructurii umane din turism. Dacă vă uitați pe salariile din economie, cea mai prost plătită ramură, cu excepția agriculturii, este ramura turismului. În timp ce în Franța, Italia și în alte țări, cei care lucrează în turism sunt cel mai bine plătiti după bancheri”, a spus Lazea. Economistul-șef al BNR a subliniat că în Bulgaria, spre exemplu, cei care lucrează în turism sunt obligați să știe cel puțin două limbi de circulație internațională. „Ai noștri patroni, care știu doar să se plângă că nu au infrastructură, nu își trimit oamenii să invețe limbi străine pe motiv că i-ar pierde a doua zi, pentru că ar pleca în Spania sau Portugalia sau Islanda. Deci, dacă facem turism cu oameni fără să-i motivăm, fără să îi plătim, fără să îi trimitem la cursuri, fără să știe limbi străine, nu ne putem aștepta la alte rezultate”, a mai spus Lazea.

turism-romania2Economsitul-șef al Bancpost, Dan Bucșa, vede starea deplorabilă a turismului românesc ca o consecință a politicii de a opri intrarea marilor investitori pe această piață, ceea ce a permis promovarea unor antreprenori locali nepricepuți, selectați pe alte criterii decât cele de performanță. „Cred că principala cauză din turism este costul intrării. De fapt, noi nu i-am invitat niciodată pe străini să investească aici. Investițiile sunt atomizate și de proastă calitate. Diferența de calitate este foarte mare”, a spus Bucșa. Analiștii au dezvăluit că evoluția turismului a fost descendentă în ultimii ani, în ciuda unor declarații care indicau ieșirea din criză a acestui sector.

„În timpul crizei, balanța serviciilor, deși anterior excedentară, în momentul de față a ajuns deficitară, în principal în zona de turism. Dacă anterior turismul aducea totuși câteva sute de milioane, acum aduce deficit. Adică românii se duc mai mult în străinătate decât vin străinii în România. Spune multe lucruri. Bulgarii au privatizat cu nemții, noi ce am ales? (…) Mai e și problema infrastructurii. Cum să faci turism când în locurile pe care le promovăm nu poți ajunge pe șosele?”, a spus Ionuț Dumitru, președintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR).

Problema infrastructurii a fost ridicată și de economistul-șef al RBS, Cătălina Molnar, care a insistat că lipsa căilor de acces, dar și starea precară a drumurilor reprezintă un impediment atât pentru turism, cât și pentru celelalte servicii, cum ar fi transporturile. „La noi totul e segmentat, avem o segmentare majoră și în turism, și în agricultură. De unul singur este destul de greu. Statul ar trebui să aibă un aport destul de mare. Nu sunt de acord cu afirmația că turismul se poate face și cu avionul, nu cred că este adevărat. Mai ales în zonele în care turiștii ar fi atrași. Trebuie infrastructură, care ne va ajuta și în zona de transporturi”, a explicat Molnar.

tourism-romania-bgÎn ceea ce privește comparația cu Bulgaria, economistul-șef al BCR, Lucian Anghel, care a prezentat recent și un raport privind turismul românesc, a explicat diferențele uriașe care pun țara vecină într-o poziție net favorabilă. „Ne-a uimit Bulgaria, o țară mult mai mică. A încasat net din turism 7 miliarde de euro în ultimii cinci ani. În 2010 au avut 1,5-1,6 miliarde euro. Noi am avut deficit și în 2010, și pe medie în ultimii cinci ani. În Bulgaria, două treimi din turiștii străini se duc la mare. Am analizat și vremea. Diferența dintre Varna și Constanta e de sub un grad Celsius, iar iî Varna plouă mai mult. Diferența este și la investiții străine, de trei ori mai mari în stoc decât în România”, a spus Anghel.

Economistul BCR a arătat că în Bulgaria investițiile străine pe cap de locuitor sunt de șapte ori mai mari în turism decât în România, raport care se păstrează și la nivelul intrărilor nete. Procesul investițional a dus la o profesionalizare a sistemului, iar un sfert dintre cei care lucrează în turism în Bulgaria au studii superioare. „Bulgaria s-a poziționat excepțional, cam ca Renault cu Loganul, într-o zonă în care raportul preț/calitate este impecabil”, a conchis Anghel.

Ce spune un investitor despre afacerile sale în industria ospitalității din România
Jerry Van Schaik investitor olandez, proprietarul hotelui Rembrandt și Garnd Café Van Gogh din București ne-a declarat că „La Rembrandt Hotel, după estimările noastre, numărul înnoptărilor a fost de 1.200. Anul 2005, în special, a fost perioada în care am avut o susținere importantă din partea comunității olandeze. În prezent avem o reputație bună în rândul turiștilor străini, bucurându-ne de o largă diversitate de oaspeți. În rândul turiștilor olandezi am observat o creștere a interesului pentru România ca destinație turistică.”

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302