Indicatori de avertizare a unei inspecții fiscale

Indicatori de avertizare a unei inspecții fiscale
person Constantin Neacșu, avocat
access_time_filled

În contextul dezbaterilor privind măsurile de redresare economică și corectare a deficitului bugetar, deciziile și acțiunile din această perioadă vor avea un impact profund și de durată asupra populației, asupra companiilor, asupra economiei, asupra încrederii investitorilor și a poziționării României în plan internațional.

Sectorul HoReCa operează deja sub presiuni semnificative cauzate de impredictibilitate și sarcini administrative. Orice majorări de taxe sau impozite alimentează și mai mult gradul de instabilitate și blocaj economic, în condițiile în care activitatea economică eficientă și responsabilă, precum și munca performantă și retribuită pe măsură nu ar trebui descurajate prin mecanisme de taxare care descurajează creșterea. Majorarea taxelor în HoReCa forțează clienții să aleagă opțiuni în afara circuitului legal.
Deoarece mulți arată cu degetul spre industria ospitalității, ca fiind unul din marii actori de evaziune fiscală, unitățile de cazare și localurile vor fi din ce în ce mai des în vizorul inspectorilor ANAF.


În procedura de verificare a situației fiscale, etapa în care autoritatea fiscală stabilește veniturile impozabile ale contribuabilului supus controlului este extrem de importantă. Din acest considerent, este util ca metodele utilizate în acest scop să fie explicate, astfel încât societățile vizate de aceste verificări să se poată pregăti temeinic, cu documente justificative.


Indicatori de avertizare a unei inspecții fiscale
Pentru ca operatorii din industria ospitalității să nu fie luați pe nepregătite, schițăm, în cele ce urmează, o serie de indicatori de avertizare a unei inspecții fiscale:


A. Reclamații sau sesizări
O inspecție fiscală (dar și din partea Directiei de Sănătate Publică sau a ANPC) poate fi declanșată și în urma unor plângeri sau sesizări primite de către autorități. Acestea pot veni de la foști sau actuali angajați, clienți sau furnizori ori de la concurență.
Sesizările, chiar dacă pot fi și anonime, vor declanșa de cele mai multe ori o activitate de control.


B. Raportări fiscale eronate
Neconcordanțele în declarațiile fiscale ori depunerea acestora cu întârziere pot fi un semnal de alarmă pentru ANAF.


C. Întârzieri la plata taxelor și impozitelor
Creanțele fiscale neachitate conduc la verificarea de către inspectorii fiscali a motivelor neplății sau a întârzierii la plată, ceea ce generează un risc crescut ca ANAF să inițieze o inspecție fiscală.


D. Controale la partenerii de afaceri
Realațiile comerciale cu parteneri suspectați de fraude (evaziune fiscală, spălare de bani) conduc automat la verificări încrucișate, așa încât ANAF extinde verificările.


E. Mișcări financiare nejustificate
Plățile sau retragerile mari de numerar fără justificare clară pot ridica semne de întrebare, mai ales acum, când organele fiscale sunt foarte digitalizate.

Proceduri interne pentru limitarea erorilor și riscurilor
În paralel cu inspecțiile fiscale, ANAF va intensifica și alte tipuri de acțiuni de control, precum controale inopinate, acțiuni antifraudă, verificări documentare sau analize de risc.
Pentru ca perspectiva oricărui control să nu creeze eventuale îngrijorări sau temeri, este recomandat a se avea în vedere câteva proceduri interne pentru limitarea erorilor și riscurilor:
•conformare fiscală – declararea și plata impozitelor complet, corect și la timp;
•deținerea de documente justificative pentru toate tranzacțiile realizate;
•atitudine proactivă, prin pregătirea în avans a unei strategii de abordare pentru un eventual control.


Pe lângă aceste aspecte, trebuie reținut că orice acțiune de control trebuie să elimine arbitrariul, raportat la constatările inspectorilor fiscali, dar și să completeze drepturile contribuabilului cu garanția unei inspecții fiscale echitabile, transparente, corecte și complete.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302