Controverse privind impozitarea bacșișului

Controverse privind impozitarea bacșișului
person Constantin Neacșu, avocat
access_time_filled

Bacșișul a trecut oficial de la cutumă la reglementare pe nota de plată, prin Legea nr. 376 din 23 decembrie 2022, iar totul are un scop clar: impozitarea veniturilor suplimentare ale angajaților. Și până acum, bacșișurile erau prevăzute în Codul fiscal, doar că erau tratate ca venituri salariale, ceea ce însemna că, pentru venitul din bacșiș, ar fi trebuit plătite și contribuții sociale și impozit. În realitate, nimeni nu s-a grăbit să recunoască acest tip de venit. Asadar, prin această lege, legiuitorul încearcă să ne arate că se mulțumește cu mai puțin.

Statul, în esență, încearcă să împuşte doi iepuri deodată! Prin impozitarea bacşişului, vrea să se asigure că firmele vor înregistra mai multe bonuri fiscale, iar pe de altă parte să mai adune niște bani la buget. Doar că fiscalizarea bacșișului continuă să stârnească controverse, atât în ceea ce privește modul în care se face impozitarea, cât și aplicarea efectivă a legii. O întrebare firească a reprezentanților din industria ospitalității este ce se întâmplă când clientul lasă, la plecare, bacșiș cash pe masă, mai ales că varianta de a plăti consumaţia cu cardul şi „tips”-ul cu cash nu este funcţională încă.

O altă nedumerire este legată de ce se va întâmpla cu angajatul unui restaurant care va fi găsit cu bani nefiscalizați în buzunar. Sau ce se întâmplă dacă clientul este mai generos și vrea să lase mai mulți bani, să spunem 20%, și utilizează card bancar?

Legiuitorul pare să fi omis o categorie de personal destul de importantă din restaurante, personalul zilier, care, neavând contract de muncă, nu se încadrează în prevederile Legii nr. 376/2002.

Se mai pot genera și inechități între angajați, deoarece bacșișul revine nu doar celui care a servit la masă, deși, de multe ori, politica restaurantului implică o egalitate între cei care lucrau, în scopul motivării tuturor salariaților pentru prestarea celor mai bune servicii.

Este bacșișul un venit care trebuie impozitat sau reprezintă doar un cadou venit în urma unui act voluntar care-i privește doar pe cei implicați, autoritățile fiind excluse? Cine va plăti amenda prevăzută de Lege, de la 2.000 la 4.000 de lei? Angajații sau angajatorii…?

Cert este că, pe lângă tacâmuri, ospătarii ar trebui să pregătească și un pix, mai ales că nota de plată arată acum ca un rebus, întrucât este dificil să implementezi toate procedurile necesare în softurile interne ale unităților.

Prin bacșiș, conform Legii, se înțelege orice sumă (între 0% și 15% din valoarea consumației) acordată voluntar de client în plus față de contravaloarea bunurilor și serviciilor achiziționate. Suma este impozabilă cu cota de impozit de 10%, ce se achită și se declară până pe data de 25 a lunii următoare, prin declarația formular 100, iar anual, până în ultima zi a lunii februarie din anul următor, se va declara prin declarația formular 205 privind venitul și impozitul realizat de persoane fizice.

Operatorii economici stabilesc, printr-un regulament intern, procedura și modalitatea de distribuire a sumelor provenite din încasarea bacșișului către salariați.

Legiuitorul a interzis în mod expres reclasificarea bacșișului în venituri de natură salarială, astfel încât, pe cale de consecință, nu se datorează asigurări sociale pentru bacșișul încasat.

Sumele provenite din încasarea bacșișului de către salariați ca urmare a distribuirii sunt calificate ca venituri din alte surse și se supun regimului fiscal prevăzut de titlul IV – cap. X din Codul fiscal, nefiindu-le aplicabile prevederile titlului V – Contribuții sociale obligatorii din același act normativ. Impozitul pe venit datorat de salariat se reține la sursă la momentul distribuirii bacșișului de către plătitorii de venituri și se achită la bugetul de stat, potrivit art. 115 din Codul fiscal. Aceste sume nu pot fi reîncadrate fiscal ca venituri salariale sau asimilate salariilor.

Legea bacșișului a venit cu pretenția de a fi aplicată destul de repede de la oficializare și mulți dintre operatorii economici au fost luați prin surprindere, fiind nepregătiți pentru aplicarea ei corectă. Până la ajustările legislative necesare, cei mai afectați de reglementare sunt, din păcate, tot angajații din HoReCa.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302