Despre ce își doresc angajații dincolo de bani

Despre ce își doresc angajații dincolo de bani
person Aida Chivu, consultant HR
access_time_filled

Anul 2023 nu este neapărat un an simplu, dar suntem obișnuiți. Ultimii au fost cel puțin la fel de grei, precum se anunță și acesta. Și am făcut față provocărilor, bineînțeles.

Desigur, în ceea ce priveşte angajaţii, cu toţii ne întrebăm care sunt trendurile, cu ce ne vom mai confrunta şi nu am mai trăit până acum? Însă, continuă să ne preocupe ideea de aduce în organizaţiile noastre oameni competenţi şi compatibili. Adică, să se potrivească, să le placă şi să stea suficient de mult cât să ajungă să înveţe să îşi facă treaba foarte bine, iar noi să beneficiem de acest lucru, în cel mai bun sens cu putinţă. Şi prin noi, mă refer la business-ul pe care îl reprezentăm.

Care sunt trendurile? Ce îşi doresc oamenii şi ce pot face organizaţiile pentru asta?
În primul rând să continuăm cu toţii ideea de schimbare, începută anii trecuţi. Sau dacă nu am început să o facem, să ne apucăm cât mai repede.
Să ne gândim la loializare şi fidelizare, dar nu doar din perspectiva financiară. E important ca orice facem să se potrivească cu obiectivele noastre şi cu noi, în general.
Oamenii pot fi întrebaţi ce îşi doresc şi să trecem dincolo de “bani”. Să ne gândim şi la ce altceva au ei nevoie, ce îşi doresc. De exemplu, se vorbeşte de mai mult timp liber. Se ştie că ospitalitatea este un domeniu unde oamenii lucrează atunci când alţii sunt liberi, adică invers faţă de marea majoritate a prietenilor lor, a familiei etc. Iar acest fapt poate fi frustrant în anumite etape ale vieţii, când jobul nu mai este prioritar.
Despre micşorarea programului de lucru sau, altfel spus, se poate ca în HoReCa angajaţii să muncească mai puţin şi să câştige mai bine? Îşi permite angajatorul să aplice metoda care este la modă azi, aceea de a micşora cu o zi programul de lucru? Un fel de, putem să trecem de la 5 zile la 4 zile de activitate?
Ştim cu toţii că acesta este un domeniu unde aşa ceva ar fi practic aproape imposibil, pentru că în general nu vorbim de un program de lucru clasic, de luni până vineri. Aici angajaţii nu au conceptul de weekend liber, ei pot avea cele două zile, luni şi marţi. Adică împotriva “lumii”, cumva.

Atunci cum aducem starea de bine la locul de muncă? Dar eficiența şi productivitatea?
Cum putem avea angajaţi care să muncească şi ei mai puţin, să nu apară frustrarea sau, mai mult de atât, vreo cădere emoţională, psihică, precum depresia sau burnout-ul?
Putem începe cu programul de lucru, să încercăm să îl ajustăm după nevoile angajatului, dar în așa fel încât business-ul să nu aibă de suferit. A existat multă vreme abordarea prin care trebuia să ne aliniem exclusiv la business şi asta nu pentru că nu voiam să ţinem cont de restul factorilor, dar uneori consideram că nu se poate decât aşa. Era polul după care ne învârteam toţi. Azi lucrurile s-au mai schimbat. Fie că pandemia ne-a dat peste cap sau pur şi simplu am realizat că trebuie să facem şi altceva, am început să ne schimbăm. HoReCa, astăzi, este cumva împărţită în două: sunt locuri unde oamenii vin şi stau pentru bani şi sunt locuri unde oamenii stau pentru că se simt bine, iar banii sunt doar un rezultat sau o consecinţă a muncii lor. Asta nu înseamnă perfecţiune, înseamnă că cele două părţi au ajuns la un consens şi au o abordare corectă una faţă de alta.


Se poate totuşi să muncim mai puţin şi în domeniul ăsta? Da, sigur da, numai că trebuie să plecăm de undeva ca să ajungem acolo. În primul rând, ar trebui să facem apel la flexibilitate şi să corelăm modul de funcţionare al organizaţiei cu nevoile angajaţilor. Aici intră şi partea de eficiență a muncii depuse. Dacă se găsesc metode prin care se pot elimina task-urile inutile sau care se dublează şi se merge pe un flux mai uşor, de aici putem constata că dobândim un timp pe care îl folosim în altă parte, astfel încât, la final, să avem cu toţii de câştigat. Nu e simplu nici pe departe şi lucrurile nu se pot întâmpla peste noapte. Cu siguranţă va fi nevoie de multe încercări până se găseşte varianta cea mai potrivită. Însă dacă ne apucăm din februarie sunt şanse ca în sezonul estival să ajungem la un echilibru şi să putem funcţiona mai bine, mai stabil.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302