De ce nu e bun Sistemul de Evidenţă a Turiştilor, în formula actuală

De ce nu e bun Sistemul de Evidenţă a Turiştilor, în formula actuală
person Horeca
access_time_filled

Sistemul Integrat de Evidență a Turiștilor (SIET) pe care Ministerul Turismului intenționează să îl introducă în unitățile de cazare clasificate din România, cu scopul de a avea o evidență a numărului de turiști cazați aici, este în prezent ținta criticilor specialiștilor din turism, care reclamă o serie de deficiențe ale acestui sistem.

Vicepreședintele FPTR, Dragoș Răducan ne-a declarat ieri că datele obținute prin intermediul acestui sistem, așa cum este el în formula actuală, vor fi nu numai irelevante, ci ba mai mult, greșite. „În clipa în care tu aplici acest sistem numai unităților de cazare clasificate, datele pe care le obții sunt nu numai irelevante, ci greșite. Vă dau un exemplu: Costinești. Deși are un număr de unități de cazare clasificate relativ mic, pe surse se zvonește că în realitate sunt 40.000 de locuri de cazare aici. Și atunci, ce date relevante obții din Costinești dacă tu aplici acest sistem doar la unitățile clasificate, când majoritatea spațiilor de cazare funcționează aici la negru?

SIET

Vicepreședintele FPTR crede că ideea în sine a acestui sistem, de a avea o evidență a numărului de turiști care se cazează în unitățile de cazare din România este bună, și că datele statistice obținute ar putea ajuta la realizarea unor studii și la elaborarea unor strategii de către autorități, însă atâta timp cât aceste date nu vor fi cele reale, sistemul de evidență a turiștilor nu își va atinge obiectivul.

Tot la capitolul deficiențe Dragoș Răducan a punctat faptul că autoritățile au greșit în modul de comunicare. „Mai întâi trebuia prezentat și explicat celor care vor aplica acest sistem și abia apoi mass-mediei. Informația a fost preluată greșit și de presă care a prezentat sistemul ca pe un big brother în hoteluri, ceea ce este total greșit. S-a pus carul înainte boilor cum s-ar spune. Eu am fost cel mai înverșunat solicitant de amănunte. De abia acum vineri la Consiliul Consultativ care s-a ținut pe litoral ne-a fost prezentat un Demo. Eu am solicitat ca această versiune demo să fie publică. Să poată intra orice recepționer, hotelier ș.a. să se joace puțin cu el și să îl înțeleagă”.

S-a spus că acest sistem va ajuta la combaterea evaziunii fiscale în turism, însă specialiștii cred că nu aceasta este soluția optimă: „Ce m-a deranjat pe mine foarte tare la prezentarea acestui Sistem a fost nota de fundamentare, unde s-a repetat de 4 sau 5 ori sintagma pentru eliminarea evaziunii fiscale în turism. Nu așa combați evaziunea fiscală în turism. Problema evaziunii are soluții mai profunde. Statul nu crează niciun fel de facilitate, de avantaje, celui care are o mică afacere în turism pentru a-l determina să treacă în zona de structură clasificată. Ba mai mult acesta are numai dezavantaje; cum s-a declarat, cum îi vine zeci de controale, de taxe și impozite, solicitări de avize ș.a. Aici trebuie să intervină legiuitorul. Cum s-au clasificat foarte multe pensiuni în anii 92-93 când s-a dezvoltat turismul rural? 10 ani scutire de impozit”. În agricultură e o vorbă: Mai întâi îngrași vaca și după aceea o mulgi.”, a punctat foarte bine Dragoș Răducan. 

receptiehotelȘi Federația Industriei Hoteliere din România critică acest sistem de evidență a turiștilor. „Federația noastră nu este împotriva obținerii a orice fel de date statistice, dar atunci cand vom fi obligați să transmitem centralizat datele individuale ale oricărui client al nostru (nume/prenume, act de identitate, adresa, data când se află într-un anumit loc etc.) considerăm că se încalcă libera și neîngrădita circulație a cetățeanului și, în acest sens, ne va fi foarte greu să respectăm această obligație fără să avem acordul expres al cetățeanului. Fișa turistului se completa și până acum, dar era păstrată la noi, sub responsabilitatea noastră, și eventual consultată în condițiile legii”, a declarat Radu Enache, președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR).

El spune că hotelierii vor să li se explice pentru ce vor obligați să transmită date confidențiale ale turiștilor și cer o garanție legală asupra păstrării confidentialității informațiilor. Transmiterea datelor respective, susține Enache, care nu au niciun caracter statistic (nume/prenume, act de identitate, adresa etc.) va duce la pierderea unei părți din venituri pentru hotelieri și le va îngreuna activitatea.

El a afirmat că propunerea de act normativ contravine prevederilor din Legea nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor în legătură cu prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, care este în vigoare.

Prin nota de informare care se află la recepția hotelurilor, turiștii sunt avertizați că au dreptul să se opună la prelucrarea datelor personale și pot solicita ștergerea acestora, datele turistului fiind considerate confidențiale, iar în caz contrar se pot adresa instanțelor judecătorești.

„Ca o concluzie generală, rațiunile statistice sau de stopare a evaziunii fiscale pentru care se consideră că ar fi nevoie de o astfel de reglementare, nu sunt întrunite în propunerea de act normativ și, pe cale de consecință, o negăm și vom apela la toate mijloacele pentru a nu fi promovată”, a adăugat președintele FIHR.

Cristian Bărhălescu, secretar de stat în MDRT, a declarat săptămâna aceasta că introducerea sistemului electronic de evidență a turiștilor, programată pentru decembrie, va fi amânatã pentru la primăvară, iar între timp acesta ar putea suferi anumite modificări, la propunerea patronatelor din turism.

„Implementarea SIET-ul se amână. Am hotărât în cadrul Consiliului Consultativ să facem o serie de testări în cadrul hotelurilor din cadrul federațiilor hoteliere și patronatelor din turism, și în urma testărilor să găsim cea mai bună formă agreată de către industrie, urmând ca în perioada ianuarie să intrăm în legislativ cu această propunere de lege” a spus Bărhălescu.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302