Francizarea restaurantului, beneficii și sfaturi

person Cristiana Panait, Consultant HoReCa, Next Root Management Systems
access_time_filled

Dacă ai creat deja un concept de restaurant de succes și îți dorești să îți extinzi brandul pe un teritoriu mai vast – de exemplu, regional sau național -, atunci francizarea s-ar putea să fie o soluție extrem de bună pentru tine.

Articolul de față tratează beneficiile francizării, dar și aspectele cărora trebuie să le acorzi atenție, atunci când pornești un astfel de proces. În primul rând, iată câteva motive pentru care merită să optezi pentru francizarea restaurantului tău:

Îți poți crește brandul, fără investiții financiare
Lipsa disponibilității capitalului este elementul care stă adesea în calea extinderii brandurilor HoReCa, fiindcă orice nouă deschidere atrage după sine investiții majore de amenajare a spațiului, utilare a bucătăriei, training de personal, materii prime, marketing, comunicare și altele. Adunate, acestea pot ajunge la ordinul sutelor de mii de Euro.
Francizarea unui restaurant mută toate costurile în responsabilitatea francizatului. Mai mult, în calitate de francizor, tu beneficiezi de o colaborare, care îți generează venituri, încă de la semnarea contractului.

Îți dezvolți exponențial afacerea
Atunci când nu ești limitat de capitalul disponibil pentru investiții, îți poți crește afacerea exponențial, abordând, în același timp, zone diferite ale țării. Francizarea permite dezvoltarea rapidă a businessului și declanșează reacții în lanț. Cu cât mai multe restaurante bune deschizi sub un anumit brand, cu atât mai mult interes vei avea din partea potențialilor francizați.

Francizarea atrage după sine o nouă dinamică în companie
Loializarea și motivarea angajaților din poziții cheie este un aspect extrem de important, plin de provocări pentru proprietarii HoReCa. În cazul francizelor, relațiile se schimbă pentru că managementul localurilor este preluat de proprietari, nu de angajați. Faptul că aceștia sunt afectați în mod direct de rezultatele restaurantului și de performanțele sale financiare îi face mai implicați, mai dedicați proiectului și mai deschiși să se implice în acțiuni proactive.

Generezi venituri constante
În calitate de francizor, sursa ta constantă de venit este taxa de redevență, care se calculează adesea ca un procent din vânzările restaurantului. Folosind aceste fonduri pentru a crea programe și materiale care să ajute francizații să vândă, îți vei maximiza veniturile și te vei asigura că pui la punct o rețea puternică de francize.

Beneficiezi de o ofertă financiară mai bună, atunci când vrei să îți vinzi afacerea
Profitul obținut în urma taxelor de redevență este semnificativ mai atrăgător decât cel rezultat din operarea directă a unui restaurant, deoarece el beneficiază de un grad mai mare de scalare. Mai mult, francizorii au mai puține riscuri financiare și operaționale decât proprietarii de restaurant, ceea ce face modelul de afaceri o investiție bună în viziunea fondurilor de investiții.
În acest context, dacă ai deja o rețea solidă de francizați și vrei să îți vinzi afacerea, atunci, cu siguranță, vei avea parte de oferte mai bune, comparativ cu situația în care vrei să vinzi câteva localuri operate în regim propriu.

Ce trebuie să știi înainte să îți francizezi restaurantul
Uitându-ne la beneficii, francizarea unui restaurant pare o idee bună, atrăgătoare pentru proprietarii HoReCa experimentați. Cu toate acestea, procesul în sine vine cu o serie de provocări și aspecte pe care trebuie să le iei în considerare:

Nu orice fel de restaurant poate fi francizat
În primul rând, trebuie să știi că nu orice restaurant de succes poate fi francizat. Dacă vorbim de un local-concept, al cărui meniu complex, elaborat, depinde foarte mult de producătorii locali și de viziunea chefului, atunci este posibil ca francizarea să nu fie o soluție. Preluarea și replicarea unui model HoReCa pornește de la ideea că, atât amenajarea, cât și meniul pot fi dublate de către o echipă competentă, urmând o serie de reguli clare. Când elementul cheie al unui local depinde de cheful său, atunci recomandarea noastră, în calitate de consultanți HoReCa, este să nu se opteze pentru francizare.

Ai nevoie de un brand puternic
Francizele de succes beneficiază de un concept bine definit și de un brand puternic. În cele mai multe cazuri, există o temă care este declinată vizual, în elementele de decor, în materialele restaurantului și în atitudinea personalului. Pentru ca oaspeții să îți rețină localul, trebuie să își amintească mai mult decât mâncarea, trebuie să rețină amenajarea, stilul, felul în care s-au simțit acolo, elemente de diferențiere. Doar un restaurant memorabil poate fi replicat.

Nu vei reuși fără proceduri și structuri interne
Să francizezi un restaurant presupune să îi oferi cuiva o rețetă a businessului tău, pe care să îl implementeze la aceleași standarde ca tine. Singurul mod de a face acest lucru este investind în structuri și proceduri bine puse la punct, astfel încât afacerea ta să poată fi preluată și păstrată cu succes. În calitate de consultanți, ne sfătuim întotdeauna clienții să nu uite că nu francizează exclusiv brandul sau meniul, ci o întreagă structură operațională, menită să asigure controlul și eficiența operațiunilor.

Francizarea presupune investiții financiare
Am discutat, mai sus, despre faptul că francizarea generează venituri pentru francizor, însă, până la acele câștiguri, este nevoie de investiții.
Francizele nu se vând singure, așa că, pentru a identifica francizați, este necesar să te implici într-o campanie de generare de leaduri, care se poate dovedi costisitoare. De aceea, este important să ai un buget alocat către marketing, comunicare și vânzări.

Elementele unei francize de succes

O societate pentru francizare
Pentru a-ți franciza afacerea, este recomandat să ai o societate diferită, cu structuri adaptate, care să se ocupe exclusiv de vânzarea francizelor și de menținerea legăturii cu rețeaua de francizați.
Separarea operațiunilor este utilă atât din punct de vedere legal, cât și administrativ și este preferată de majoritatea celor care vor să dezvolte un business în această direcție.

Departamentele alocate
O rețea de francizare de succes are nevoie de o structură puternică de suport. În calitate de francizor, trebuie să oferi sprijin restaurantelor care îți poartă brandul și să creezi o serie de departamente, care să se ocupe de următoarele aspecte:

*Administrative

*Legislative

Operațiuni

*Marketing și comunicare

*Vânzări

*Controlul Calității.

Este necesar să ai o strategie generală de marketing și comunicare, pe care să o standardizezi prin materiale cheie, care să fie transmise francizaților. Mai mult, trebuie să ai un departament care să se asigure că toți francizații tăi respectă standardele brandului în ceea ce privește imaginea, calitatea experienței și a produselor, regulile de igienă.

Manualul operațional al restaurantului
Pentru a fi francizat în condiții optime, un restaurant are nevoie de un manual operațional, care să exprime regulile brandului, să descrie și să traducă în livrabile clare viziunea și principiile sale.
Manualul de brand include standarde de calitate, proceduri și procese, imagini de referință, fișe de post și de responsabilități pentru fiecare membru al personalului, informații despre cum trebuie abordat oaspetele și multe altele.
Doar în baza unui asemenea document, complex și bine realizat, poți porni o afacere de francizare.

Planul de francizare
Ca în orice afacere, și aici ai nevoie de un plan de business, pe primii cinci ani, în care analizezi prioritățile, obiectivele de vânzare, evaluezi resursele financiare pe care le ai, previzionezi venituri etc.


Pornind de la acest plan, poți dezvolta o strategie de creștere, în jurul căreia să îți organizezi activitatea.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

Ramai alaturi de noi?
Aboneaza-te și vei primi gratuit revista Horeca Romania.
Abonează-te
© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302