Personalizarea unei afaceri în HoReCa

Personalizarea unei afaceri în HoReCa
person Cristiana Panait, Next Root Management Systems
access_time_filled

În calitate de consultant HoReCa, sunt întrebată adesea care este secretul unei afaceri de succes, iar răspunsul nu este niciodată unul scurt sau simplu. Deși există o serie de elemente pe care le pot aduce în discuție, primul care îmi vine în minte este nevoia de a ieși pe piață cu un concept puternic diferențiat, care să atragă consumatorii. Acesta se traduce în elemente care se îmbină perfect și se pun în evidență, pentru a crea o experiență plâcută, memorabilă. 

Astfel, în materialul acesta, voi scrie despre cum pot antreprenorii să își personalizeze businessurile, pentru a crea restaurante închegate, care să își fidelizeze oaspeții. 

Definirea conceptului de restaurant
Încă de la creionarea afacerii, este recomandat să acorzi atenție conceptului restaurantului tău, fiindcă acesta are un impact semnificativ asupra zonei în care îl vei amplasa, asupra publicului-țintă și asupra tuturor celorlalte elemente. 
Un restaurant memorabil este construit în jurul unei idei consecvente, declinate în toate elementele sale – amenajarea, meniul, prezentarea personalului, materiale de comunicare și marketing. Conceptul trebuie să se regăsească în fiecare aspect al afacerii, de la designul meniului și detalierea preparatelor culinare până la decorațiuni și stilul de servire a mâncării. 
Un concept de succes pornește de la o viziune culinară sau de la preparatul cheie prin care localul tău se va diferenția. Sunt multe localuri moderne, mici, cochete, care se axează pe un singur produs, pe care îl fac extrem de bine și care își centrează toate eforturile în acea direcție. Altele aleg să detalieze o anumită viziune, cum e filozofia farm-to-table sau orientarea către gastronomia românească modernă, un curent în formare. 
Odată ce ai ales conceptul restaurantului tău, restul elementelor pot curge cu o mai mare ușurință. 

Brandingul
Pentru a se diferenția, orice restaurant are nevoie de un brand coerent, creat în jurul conceptului și al diferențiatorilor săi. Dacă ai deja un concept bine pus la punct înseamnă că este momentul să îi creezi și o identitate proprie – un nume, un logo, o serie de fonturi și elemente vizuale pe care să le poți folosi în marketing și comunicare, precum și niște direcții estetice, pe care să le ai în vedere atunci când creezi materiale pentru restaurantului tău. 
Un brand solid te va ajuta să generezi emoție, să atragi consumatorii, să te diferențiezi vizual și să rămâi în memoria celor care îți trec pragul.  
Pentru că brandingul este un proces extrem de complex, în cadrul căruia ai nevoie de cunoștințe vaste despre comportamentele de consum și psihologia oaspeților, recomandarea mea pentru clienții pe care îi consiliez este să apeleze la o agenție specializată, care să îi ajute și să îi ghideze în acest proces. 
O echipă de profesioniști te poate ajuta să alegi un nume potrivit pentru localul tău, care să ilustreze, încă de la început, conceptul și să atragă consumatorii. În plus, aceasta va contribui la definirea unei personalități de brand, care să se reflecte în toate materialele și elementele ulterioare. Astfel, vei ști dacă restaurantul tău va intra într-o zonă informală, prietenoasă sau dacă va aborda un stil formal, elegant, orientat spre audiențe business, de exemplu. 
Un proces de branding bun va contribui și la realizarea materialelor vizuale potrivite. Ținând cont că pachetul de materiale branduite al unui restaurant (firmă luminoasă, meniu, website etc.) generează costuri semnificative, este important ca ele să fie realizate cu profesionalism și responsabilitate, încă de la început. Astfel, vei investi o singură dată în ele. 

Amenajarea
Decorul restaurantului și ambianța creată sunt extrem de importante pentru orice local, deoarece setează așteptările oaspeților. De exemplu, atunci când intră într-un loc extrem de prețios și elegant, consumatorii se vor aștepta la un meniu fin, gastronomic. Orice altceva le va genera dezamăgire, indiferent de calitatea mâncării sau a experienței, deoarece nu va fi în concordanță cu ceea ce își închipuiau.  
Amenajarea localului trebuie să îmbine elemente culinare și estetice, care să reflecte valorile și diferențiatorii businessului și care să se îmbine precum piesele de puzzle. Cel mai eficient mod de a crea spațiu personalizat, cu care afacerea ta să se identifice este să apelezi la un profesionist. 
În proiectele noastre, aducem adesea împreună designeri și operatori HoReCa, pentru a-i ajuta să lucreze eficient și să dezvolte localuri frumoase, optimizându-și eforturile și costurile. 

Stabilirea meniului specific al restaurantului 
Un instrument esențial în personalizarea unui restaurant este viziunea culinară, tradusă în meniul de preparate și băuturi. Aceasta poate porni de la preparatele chefului, dar și de la materia primă cu care acesta lucrează. 
Denumirile și descrierile preparatelor trebuie să fie în concordanță cu tonul restaurantului, cu ambianța și cu personalitatea sa. Atunci când sunt prezentate în meniurile fizice, în scris, descrierile trebuie să fie clare și concise, dar și atrăgătoare. Pe de altă parte, ospătarii restaurantului trebuie să meargă mai departe de atât, să spună povestea fiecărui fel de mâncare, a ingredientelor sale, să descrie aromele și să trezească dorința de încercare. 

Mai mult, este necesar să dezvolți o bună strategie a prețurilor, astfel încât acestea să fie în concordanță cu celelalte elemente ale localului – amenajarea, poziționarea. 


Strategia de marketing și comunicare
Strategia de marcom a unui restaurant trebuie să aibă în vedere personalitatea de brand, deoarece trebuie să se adapteze acesteia și să respecte tonul stabilit. Un business axat pe monoprodus, care se dorește a fi prietenos și informal va comunica într-un mod jucăuș, deschis, pe când unul orientat spre o clientelă business va aborda comunicarea într-un mod mai profesional, mai elegant. 
În pachetul inițial de comunicare, trebuie să intre fotografiile profesionale de local și mâncare, fotografii cu persoanele cheie, cum sunt cheful, managerul sau alte persoane cu care restaurantul se identifică. Acestea trebuie să respecte și ele personalitatea de brand și să fie realizate în concordanță cu conceptul restaurantului, pentru a se potrivi în strategia de comunicare. În plus, sunt necesare un website curat și canale de social media, precum Instagram și Facebook, care să utilizeze elementele de branding ale restaurantului. 

 

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302