Recrutarea managerilor în HoReCa

Recrutarea managerilor în HoReCa
person Horeca
access_time_filled

De-a lungul anilor, am vorbit deseori despre recrutarea personalului în domeniul ospitalității, deoarece acesta a fost întotdeauna un subiect de interes în industrie, atât pentru angajați, cât și pentru proprietarii de business-uri din domeniu. însă de foarte puține ori am abordat o temă care privește recrutarea managerilor.

Pe ei cine îi recrutează? Avem nevoie de manageri sau e suficient să fim owneri și suntem și manageri și contabili și specialist HR? Mai putem oare continua ce am făcut anii trecuți și în 2020? E nevoie să schimbăm ceva? Și dacă da, ce?

Să o luăm pe rând. Cred că anul acesta putem face din nou acele lucruri care au funcționat foarte bine anul trecut doar dacă știm sigur că în jur nimic nu se va schimba. Iar asta mă îndoiesc că ne-o poate garanta cineva. Cred că este necesar să schimbăm și noi câteva lucruri, măcar în abordare dacă nu în business. Un prim aspect ar fi să ne gândim să facem loc în companie unui manager. De ce? Pentru că acesta face mai ușor de dus tot greul. El vine cu o structură, cu obiectivitate și cu o abordare diferită de cea a proprietarului.

Managerul nu este implicat emoțional decât din perspectiva celui care își dorește să demonstreze, să arate că obiectivele de business se pot atinge, dar atât. El nu este atașat emoțional de fiecare masă și aranjament, de fiecare tablou sau farfurie aleasă personal… El nu ia nimic personal, sau cel puțin nu ar trebui să ia. El trebuie să se gândească la afacere și la oameni, dar într-un mod echilibrat. Adică, cu viziune de viitor. “Mâine vom fi mai bine, iar poimâine și mai bine.” Și tot așa, până când businessul respectiv își realizează obiectivele.

Cum alegem managerul potrivit?

Mulți ar spune că cel mai potrivit este acela care îl înțelege pe cel care îl recrutează, adică pe owner. Iar acesta îl alege de cele mai multe ori pe cel care este cel mai aproape de ideile lui, de felul lui de a fi. Nu, nu este ceva greșit, doar incomplet. Pe lângă acele calități care ne plac, ar trebui să aibă și acele abilități și competențe de care avem nevoie, eventual cele care lipsesc celorlalți.

Recrutarea unui manager potrivit, pentru a fi un proces de succes, trebuie să plece de la un plan, de la o structură. în primul rând, punem pe hârtie competențele obligatorii pe care le vrem, iar apoi ne ducem la abilități, adică la “cum” să fie. Acestea sunt foarte importante pentru că ele fac diferența între un manager bun și unul bun și potrivit în același timp.

Când am terminat de notat tot ce credem noi că vrem de la un manager, ne uităm în jurul nostru și îl căutăm pe cel mai bun om de la noi, adică cel care se regăsește în profilul dorit și care în aproape toate situațiile întâlnite a reușit să găsească varianta cea mai potrivită pentru ca ceilalți să își atingă targetele și să își facă treaba foarte bine. Cel care reusește să livreze ce ne trebuie, să lucreze bine cu cei din jur, colegi și oaspeți și se vede că îi place ceea ce face și mai ales unde face. Adică îi place locul lui de muncă actual.

recrutaremanageri

De ce avem totuși nevoie de manageri? Pentru că indiferent cât de bine am ști noi totul și am face totul, întotdeauna este bine să avem mai multe minți care să gândească alături de noi. Avem nevoie de un manager cu precădere atunci când owner-ul este un vizionar, adică e cel care se pricepe cel mai bine la a dezvolta, a deschide o afacere. El este deschizătorul de drumuri, iar în urma lui trebuie să vină cei care fac afacerea să meargă zi de zi. Nu, nu poate fi tot el. Pentru că asta ar însemna să se oprească în loc, să nu mai avanseze în niciun fel. Iar pentru el asta este vital, iar pentru cei din jur este cel mai distructiv lucru posibil.

Un vizionar nu poate fi manager în cele mai multe din cazuri, el este cel care atrage oamenii atunci când le vorbește, dar nu îi poate păstra, de cele mai multe ori datorită presiunii pe care aceștia o simt. Ei nu pot fi ca el și nici nu pot lucra ca el, oricât de mult l-ar aprecia. E un lucru firesc, dar de cele mai multe ori greu de înțeles. ‘Este atât de greu să facă ce le zic?”, “Sunt singurul care vede toate astea?” Răspunsurile sunt da și da. Pentru că fiecare are rolul lui, are treaba lui, iar acestea nu trebuie sa se suprapună, să se amestece.

Pe de altă parte, unii dintre dumneavoastă ar zice: “noi avem nevoie de oameni buni, care să facă lucrurile, lasă că știm noi ce să le zicem, nu ne mai trebuie alți manageri.” Și aceasta este o opțiune și nu trebuie exclusă pentru că dacă s-a ajuns aici, probabil că a fost o rețetă de succes până la acest moment. Singurul lucru de care trebuie ținut cont este acela că atunci când ai oameni buni sau când vrei să aduci și să păstrezi oamenii buni, poți reuși dacă ai pe cineva care să îi coordoneze foarte bine. Adică să le aloce destul de mult timp din activitatea lui, acel timp pe care tu nu îl ai dacă ai de dezvoltat o afacere. Și de aici apare frustrarea sau presiunea. De ambele părți.

Cum recrutăm manageri?

Dacă nu îi creștem din interior, îi căutăm în locurile care seamănă mult cu al nostru. Nu îi căutăm pe cei mai buni în domeniu, nu astăzi, când inteligența emoțională conduce și când mediul de lucru contează foarte mult. Uneori, degeaba îi recrutăm pe cei mai buni dacă ei nu sunt din aceeași poveste cu business-ul nostru. Față de alți ani, criteriile emoționale sunt din ce în ce mai multe, pentru că s-a ajuns la concluzia că orice competență se dobândește, pe când abilitățile le ai sau nu.

Asadar, indiferent ce decizii alegem să luăm în 2020 cu privire la manageri, să căutăm să facem cum e cel mai potrivit organizației noastre, astfel încât oamenilor să le fie mai ușor să își facă treaba. Pentru că da, oamenii buni au nevoie de direcții, coordonare și suport!

Articol scris de Aida Chivu, pentru ediția 96 a revistei Horeca România.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302