Valentin Teodorescu: „lumeabrânzeturilor.ro grupează brânzeturi artizanale europene”.

Valentin Teodorescu: „lumeabrânzeturilor.ro grupează brânzeturi artizanale europene”.
person Catalina Matei
access_time_filled

Cotinuăm seria articolelor despre producători locali, parte din acestea fiind realizate cu sprijinul Comarket. În această ediție, Valentin Teodorescu, proprietarul unei mici afaceri, povestește despre lumea brânzeturilor artizanale, pe care, de altfel, le și comercializează.

Care este povestea de început a businessului din lumea brânzeturilor, pe care îl dețineți? Cum s-a concretizat, de la idee la ceea ce este astăzi?

Business-ul, numit inițial ZIN ZIN DELICII MERIDIONALE, a pornit oarecum impulsiv, din pasiuni și oportunități. Inițial s-a dorit să fie o punte între cele două produse făcute artizanal: paste proaspete și înghețată de casă de tip gelato și sorbet. Căutând produse care să completeze pastele, am ajuns la brânzeturi și sosuri. Magazinul a evoluat, astfel, natural, spre o băcănie cu produse naturale. Apoi, când importatorul de brânzeturi a falimentat, am observat că nișa de brânzeturi artizanale neindustriale este neocupată. De aceea am împărțit cumva businessul. Pe de o parte, există o băcănie locală cu delicatese, în Galați. Produsele de acolo sunt diversificate, cuprinzând brânzeturi românești și europene, dar și alte preparate – dulciuri, conserve de legume și fructe, precum și produse de gelaterie. Această băcănie activează în Galați și se numește ZIN ZIN DELICATESE.
Pe de altă parte, pentru brânzeturi creșterea numărului de clienți din toată țara a necesitat un site specializat numit lumeabrânzeturilor.ro care grupează brânzeturi artizanale europene.

Care este oferta de produse a companiei, în special pentru operatorii HoReCa? Care sunt punctele forte ale acestor produse?

Pentru operatorii din HoReCa livrăm trei categorii de produse:
– paste proaspete și congelate;
– gelato și sorbet (până la pandemie livram săptămânal la o gelaterie aflată într-un mall din București);
– brânzeturi, care sunt produsul principal.

Cu ce se deosebesc brânzeturile comercializate de dumneavoastră, de alte brânzeturi similare?

Prima observație este că noi căutăm brânzeturi bune, artizanale. Pe scurt, brânzeturi făcute pe direcția lapte, caș, brânză. Orice brânză industrială suferă astăzi o operație preliminară de scoatere a grăsimii și a altor componente inițiale și apoi are loc reamestecarea lor. De aceea, molecula de grăsime a oricărei brânze obținute industrial este mai lungă și mai nesănătoasă, ca să nu vorbim și de adjuvanții chimici utilizați. Brânza artizanală are o aromă și gust superior, incomparabil cu cele industriale. Mai mult, pentru Franța și Italia e important și affineur-ul (rafinatorul sau maturatorul brânzei). Noi suntem singurii din România care, în acest moment, aducem de la Rodolphe Le Meunier sau de la Mons. Acești doi afineuri francezi sunt alegerea preferată pentru restaurante de tip gourmet din Europa, Japonia și America.
A doua observație este că proveniența brânzeturilor livrate, în general, în România este reprezentată de Italia majoritar, apoi Franța și firme de producție de masă daneze și germane. Noi avem contacte și vom aduce și brânzeturi artizanale olandeze, engleze, norvegiene sau brânzeturi montane bio austriece. Aducem, de asemenea, brânzeturi din Grecia și Spania. Practic, încercăm să furnizăm orice brânză autentică europeană care poate fi căutată și la noi. Din România aducem cele mai bune brânzeturi, dar încercăm să facem, în regim de exclusivitate, unele brânzeturi de oaie, capră și vacă. Avem parteneriat cu ferme unde controlăm atât alimentația, cât și cheagul și producția, aspecte care la noi sunt, de regulă, eludate. Deci, din acest motiv, brânzeturile oferite de noi în HoReCa, nu sunt brânzeturi comune.

Ce puteți spune de colaborarea actuală cu operatorii HoReCa?

Aș putea spune că este o colaborare incipientă, departe de posibilități. Din păcate, perioada pandemiei a venit cu o scădere generală a calității și nivelului restaurantelor. Doar puține restaurante nu consideră că diferența de câțiva lei nu este compensată de o calitate superioară. Majoritatea preferă furnizorii de brânzeturi industriale, de masă. Există și multă impostură. Deoarece am fost prin toată Europa, unde am văzut prețuri de la producători mici la fabrici mari, înțelegem costurile. Există iluzia că un distribuitor de Parmigiano Reggiano, care importă mult, poate oferi un preț mai bun. Dar la ora actuală prețul de Parmigiano pe cantități se stabilește la bursă. Nu există oferte sub acel preț. Totuși, există distribuitori HoReCa ce oferă acel produs, pentru restaurante, sub prețul de bursă. Asta în situația în care ar trebui să plătească și transport, dar să aibă și profit. Ca și uleiul de măsline extra virgin, brânza maturată de brand este extrem de falsificată. Însă pentru multe restaurante acest aspect nu contează.
Asta este partea goală a paharului. Partea plină este că există bucătari și restaurante admirabile, unde calitatea chiar contează. Nu sunt multe, dar sunt. Pentru astfel de clienți asigurăm consultanță și pe partea de servire. În România, mulți dintre cei care au adus brânzeturi, au fost cei care le-au legat de vinuri. Însă brânzeturile se gătesc, se asortează cu sosuri, cu dulcețuri, cu fructe. E o lume întreagă!

Ce s-ar putea face pentru o colaborare mai bună între producatorii locali și reprezentanții HoReCa?

Piața va face această colaborare viabilă. Cei care vor oferi calitate, la un preț acceptabil, și care vor ști să construiască povești în jurul ofertei, vor fi câștigători.

Este o perioadă în care se vorbește mult despre încurajarea producătorilor locali. În acest sens, ce inițiative credeți că ar fi nevoie?

Dintr-un anume punct de vedere restaurantele sunt producători locali. Cred că este o stradă cu dublu sens. Nu numai restaurantele trebuie să fie încurajate să vândă produse locale, ci și producătorii locali trebuie să schimbe paradigma. Să producă roșii cu gust, brânzeturi realmente de calitate, produse de carne bune etc… Și să muncească să-și ridice numele. Porcul spaniol lăsat liber, ce mănâncă ghindă, este cel din care se face celebrul Jambon. De multe ori producătorii agricoli se lasă furați de tentația standardizării, tot mai accentuate, a produselor și, după aceea, reclamă că piața nu cumpără produse românești.

Ce strategii aplicați pentru a traversa perioada dificilă, actuală?

Strategia eficientă este cea a creșterii gradului de publicitate și de a păstra calitatea premium.

Intenționați să introduceți si alte categorii de produse in portofoliu?

Ca distribuitor HoReCa specializat, orice produs va fi doar brânză bună sau acompaniamente de brânză. Nu credem că distribuția generalistă oferă calitatea și sortimentația pe care dorim să o oferim.
Acum avem o ofertă mare, dar în cantități limitate. Pentru parteneri păstrăm stocuri, de regulă, dar pe măsură ce afacerea va fi mai mare, vom fi capabili să păstrăm stocuri diversificate din ce în ce mai mari, care să deservească și parteneri ocazionali.

De unde și cum se pot comanda produsele și care ar fi pașii în stabilirea unei colaborări?

Produsele ZIN ZIN DELICATESE se pot comanda prin telefon, de pe site sau Facebook. De obicei, pentru HoReCa ajungem să cunoaștem nevoile pe termen mediu și să stabilim tarife preferențiale. Putem pregăti și comenzi pentru evenimente unice.
Singura problemă este că, fiind în etapa de creștere a afacerii, nu avem pe stoc orice produs și, de aceea, e posibil să nu putem onora comenzi urgente apărute pe neașteptate.
Însă, colaborarea ideală este stabilirea unei strategii care să pună în valoare diferite brânzeturi, pe sezoane. Asta ne permite și o aprovizionare corectă.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302