Chef Oxana Crețu: „Pentru mine, a face simplu este cel mai complicat”.

Chef Oxana Crețu: „Pentru mine, a face simplu este cel mai complicat”.
person Cătălina Matei
access_time_filled

Oxana Crețu este una dintre puținele femei chef, originară din Republica Moldova, care a reușit să fie subiectul unei recenzii în celebrul Ghid Michelin. Stabilită în regiunea Bordeaux a Franței, unde deține și conduce restaurantul INIMA, Oxana creează și prepară, cu perfecționism și imaginație, meniuri surprinzătoare.

Cum, în ce condiții și de ce ai virat profesional de la design către gastronomie? Ce te-a atras cel mai mult la acest domeniu?
Am făcut această alegere odată cu nașterea fetiței mele, Elyn. Nu aveam siguranța că aparțin segmentului de design de produse, un domeniu pentru care m-am pregătit profesional și în interiorul căruia practicam la acel moment. Mă simțeam neîmplinită!
La nașterea fetiței mele gastronomia a devenit evidentă în viața mea, ceva ce-mi era mereu în minte și în suflet, dar pe care nu îndrăzneam să o pun pe primul loc, pe plan profesional, în existența mea. M-am precipitat atunci să refac studii și de atunci continui să mă specializez în acest domeniu.

În ce fel te-a ajutat pregătirea în design în noul domeniu ales?
Studiile în domeniul designului au fost foarte intensive si metodele aplicate în crearea produselor m-au ajutat la perceperea mai rapida a procedeelor în bucătărie. Aceste cunoștințe mi-au permis să ajung mai rapid la rezultate pe care unii le-au parcurs cu multă și într-un timp mult mai îndelungat. Perceperea vizuală, cromatică și artistică a bucatelor create m-au diferențiat de ceilalți chefi, astfel am atras atenția mass-mediei și a faimosului ghid Michelin.

Ce semnifică pentru tine această meserie, de chef? Ce crezi că trebuie să aibă în vedere un chef la crearea unui meniu?
Un chef este un centru de energie care trebuie corect repartizată. În primul rând el trebuie să dispună de calități umane, nu există chef fără echipă. Capacitatea de a convinge oamenii că ceea ce fac este excepțional, este o forță, dar și o povară imensă. Odată această energie canalizată, un chef trebuie să fie uman, creativ și carismatic. El trebuie sa povestească ceva prin ceea ce gătește, să trasmită ceva intim publicului, care trebuie mereu cucerit. Un chef este un lider și un artist care dispune de cunoștințe solide din toată istoria gastronomiei, tehnici și metodologie în bucătărie.
La crearea unui meniu, el trebuie să fie fidel propriilor gusturi, dar să se adapteze și la publicul deservit. În bucătărie, un chef trebuie să anticipeze cu doi-trei pași înainte ceea ce urmează, să găndească tot procesul de ppreparare a meniului, servire a clientului și munca echipei. Doar prin aceste procedee el poate ajunge la rezultate și a își poate câștiga respectul, încrederea echipei și notorietatea clienților.

Când și în ce condiții ai pus bazele restaurantului „Inima” și cum ai caracteriza businessul pe care îl conduci?
„Inima” este rezultatul celor șase ani de muncă intensivă și faptul că mă asum ca chef, cu originile mele și felul meu de a găti, care se deosebește de al celorlalți chefi și marchează dreptul meu de a fi Cheffe Oxana Crețu în gastronomia franceză.
Inima este un simbol al femeii în broderiile tradiționale românești, este un epicentru și mă reprezintă ca „inima” restaurantului meu. Afacerea mea este mică, umană și este ceva familial deocamdată, nu are dimensiunea unui business în sine.

Care parte a activității tale din acest moment ți se pare provocatoare și cum gestionezi aceste provocări?
Provocator în acest domeniu este umanul, oamenii, uneori îți dorești să nu-i mai vezi, iar altă dată sunt frați și surori cu tine! Ca să pot controla toate acestea, am învățat să las timp lucrurilor.

Care este partea cexperienței tale de care ești cea mai mândră și de ce?
Sunt mândră de fetița mea, tot ceea ce fac astăzi este pentru ea. Ea este cockpitul meu și Inima mea .

Sunt oamenii deschiși la nou în materie de arome, texturi și gusturi? Care crezi că sunt tendințele în acest sens?
Din punctul meu de vedere, noi, chefii, nu inventăm nimic, totul a fost deja inventat, noua generație doar transformă și prezintă diferit lucrurile. Ce diferă de la un chef la altul este istoria și implicarea sa personală în ceea ce gătește, capacitatea sa de a trezi amintiri, de a răscoli senzații si de a provoca emoții noi. În această societate în care căutarea senzațiilor extraordinoare este un fel de trend, pentru mine a face simplu este cel mai complicat.

Cum se câștigă și se păstrează clienții în general, în opinia ta?
Prin persoana care suntem și valorile umane pe care le degajăm. Un client este o persoană și nu un portofel. Uneori un client este supărat și automat se va răzbuna pe mediul în care se află. Dacă acest mediu este un restaurant, imaginați-vă dacă noi, prin ce gătim, îi putem schimba perceperea și atitudinea. Puterea de a schimba astfel de lucruri mi se pare foarte mare.

Cum se creează meniul perfect?
Meniu perfect este cel pe care eu îl mănânc cu drag. Încă nu am ajuns la el, pentru că sunt o perfecționistă incorigibilă. Dar, de obicei, el conține produse locale, de sezon, realizat cu gândul la bunici, la părinți și la rădăcinile mele, un pic de citrice și un element care vine din partea echipei mele pentru a valoriza munca lor alături de mine.

Care ar fi câteva preparate semnătura proprie care te reprezintă?
La acest moment aș spune pieptul de rață cu frunze de cireș, piure de migdale și un demiglas cu fructe uscate de tasmania. Saint Jacques cu kaki confiat în vanilie, spumă cu citrice osbeck, bulion din lămâiță. Un desert cu litchi, înghețată de hrișcă și un gel din miere de albine și polen.

Ce ți-ai propus din punct de vedere profesional pe termen scurt și lung?
O stea Michelin… nici mai mult nici mai puțin.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302