
Sustenabilitatea ca avantaj competitiv

Cristina Huzum, director general adjunct al Hotelului Sheraton Bucureşti, este autoarea unei lucrări ştiinţifice denumite „O privire de ansamblu asupra hotelurilor certificate Green Key din România pentru un turism durabil”, realizată în cadrul școlii doctorale de Administrare a Afacerilor, Facultatea de Business și Turism, ASE Bucureşti. Cristina a împărtășit din concluziile acestei cercetări, prezentată de altfel în iunie 2024 la Universitatea din Almeria, Spania, într-un interviu exclusiv Horeca România.
Care a fost scopul și concluziile acestei cercetări dedicate turismului sustenabil?
Obiectivul principal a fost de a obține informații, prin realizarea unor interviuri semi-structurate, despre perspectivele și experiențele managerilor generali ai hotelurilor certificate Green Key. Acest studiu a fost bazat pe metodă de cercetare calitativă care permite o investigare cuprinzătoare a percepțiilor acestor manageri cu privire la certificarea Green Key și la potențialul pe care îl are pentru turismul durabil.
După efectuarea cercetării, rezultatul evident este că certificarea verde joacă un rol crucial în promovarea practicilor turistice durabile și ecologice în cadrul industriei ospitalității, având în vedere interesul în creștere al călătorilor preocupați de mediul înconjurător.
Influența acestor certificări asupra deciziei oaspeților de a utiliza serviciile hoteliere a fost remarcată în mod constant de către persoanele intervievate, semnalând o schimbare către alegeri de călătorie responsabile în rândul oaspeților, unităților din ospitalitate și hotelierilor.
În ce termeni vorbim, așadar, despre sustenabilitate în ospitalitate, în întreaga lume, în anul 2025?
În anul 2025, sustenabilitatea în ospitalitate nu va fi doar o tendinţă, ci un pilon în startegia de business şi aici vorbim de economie circulară, reducerea amprentei de carbon, turism responsabil. Se discuta acest subiect la nivel global, la orice conferinţă, cu atât mai mult cu cât ospitalitatea în sine presupune un rulaj mare de oameni şi consum pe măsură. Vedem la nivel de lanţuri internaţionale iniţiative globale cu impact major şi un efort considerabil pe care toţi îl depunem zi de zi pentru a implementa practici verzi.
Angajamentul hotelurilor de brand internațional din lanțuri precum Marriott, Accor, Radisson, Hilton și Intercontinental față de certificările verzi subliniază un pas semnificativ către sustenabilitate în industria ospitalității. Aceste branduri de top sunt recunoscute la nivel mondial pentru prezența și cultura lor de excelență, punând bazele promovării turismului durabil în această parte a Europei, cât și în România. Prin participarea proactivă la procesul de certificare, aceste hoteluri nu numai că își demonstrează angajamentul de a reduce emisiile de carbon și impactul asupra mediului prin operațiuni durabile, dar inspiră și alte hoteluri să le urmeze exemplul și să contribuie la un sector turistic mai responsabil.
În ce fel se aplică toate acestea în România?
Hotelurile de lanţ din România au adoptat sandardele internaţionale şi vedem deja certificări Green Key sau Breeam la unele dintre ele. Se observă şi o creştere a interesului pentru produse locale şi practici eco-friendly în zona de restaurante care încearcă să pună bucătăria autohtonă în lista obiectivelor alese de turiştii care vizitează ţara noastră. Însă mai este mult de lucru în privinţa conştientizării publicului şi a tuturor operatorilor din turism despre importanţa sustenabilităţii în business şi transformarea iniţiativelor în norme.
Se poate spune că vorbim despre tendinţe în ceea ce priveşte sustenabilitatea în ospitalitate sau este o obligativitate?
Sustenabilitatea este o obligaţie morală şi economică, nu doar o tendinţă. Oaspeţii sunt din ce în ce mai conştienţi de impactul alegerilor lor asupra mediului şi asupra comunităţilor locale. Un plan de sustenabilitate şi o echipă dedicată acestor obiective devin obligatorii şi ele în unităţi de cazare de capacitate mare. La nivel B2B, contractele globale cer în acest moment o certificare de sustenabilitate, iar aici vorbim direct de impact în creşterea de venituri şi reputaţie.
Care sunt cei mai importanţi paşi pe care ar trebui să-i facă o locaţie în acest sens?
Ca şi punct de plecare trebuie realizat un audit de sustenabilitate astfel încât investiţiile inteligente să includă modernizarea infrastructurii pentru reducerea consumului de energie şi apă, utilizarea materialelor reciclate, practici eficiente de gestionare a deşeurilor şi, nu în ultimul rând, educarea angajaţilor, implicarea cumunității locale şi comunicarea eficientă a bunelor practici.
Care sunt realizările la Sheraton București în acest sens?
Hotelul Sheraton din Bucureşti a fost recertificat Green Key pentru al doilea an în august 2024, urmând iniţiativele globale ale lanţului Marriott International, care şi-a propus ca, până în anul 2050, să reducă aprenta de carbon la 0.
Un impact major s-a resimțit prin schimbarea cosmeticelor hoteliere cu cele de tip rezidenţial, care pot fi reîncărcate. Staţiile de încărcare electrică pentru maşini, eliminarea plasticului din hotel, introducerea apei filtrate pentru consumul oaspeţilor, educarea permanentă a personalului, sunt şi ele practici implementate care au un impact major în felul cum ne raportăm la mediul în care trăim.
Există un plan al sustenabilităţii în ospitalitatea din România?
Din cunoştinţele mele, nu există un plan naţional coerent pentru sustenabilitate în ospitalitatea din România, dar iniţiativele locale cresc şi se aliniază la standardele internaţionale. Este însă nevoie de comunicare şi colaborare intre autorităţi şi operatorii din turism pentru a dezvolta strategii eficiente, cu impact de lungă durată.
România trebuie să lucreze la un program eficient de reducere a risipei alimentare. Aici avem cel mai mult de suferit, pentru că soluţiile existente sunt foarte costisitoare sau se împotmolesc în norme.
Extinderea certificărilor verzi în România dincolo de lanțurile hoteliere internaționale necesită o abordare multifațetată care include inițiative educaționale, creșterea gradului de conștientizare și demonstrarea unor beneficii tangibile.
Platformele social media pot fi utilizate în campanii online, un conținut interactiv poate educa și totodată poate atrage atenția asupra importanței sustenabilității. Premiile pentru inițiativele de călătorie conștientă oferă recunoaștere publică și onorează eforturile de a-i inspira pe alții să adopte practici sustenabile.
Ce pierde o locaţie atunci când nu are nici planuri şi nici programe de sustenabilitate implementate?
Putem spune că pierde potenţiali oaspeţi, dar şi oportunităţi de a reduce costurile pe termen lung. Atunci când un hotel nu are niciun program de sustenabilitate implementat, putem vorbi și de pierderea reputației, în contextul creşterii semnificative a cererii consumatorilor care iau decizii în funcţie de acest lucru.
Certificarea ce atestă o funcționalitate în sfera sustenabilității reprezintă un avantaj competitiv pe o piață a ospitalității dinamică, care recunoaște responsabilitatea față de mediu ca o mega-tendință în turism, o tendință care va continua mulți ani de acum înainte și care va influența modul în care călătorim și percepem lumea, mediul înconjurător imediat și locuințele noastre.
În general, deși acest gen de certificare este un pas în direcția cea bună, îmbunătățirea continuă și colaborarea sunt esențiale pentru a determina schimbări sociale și de mediu pozitive în industria ospitalității.