Concepte inedite (înainte de vreme)

Concepte inedite (înainte de vreme)
person Radu Tănase, antreprenor şi conscultant HoReCa
access_time_filled

Cred că fiecare dintre voi aţi testat, văzut, auzit măcar odată experienţe complet noi ale căror origini păreau extrem de futuriste sau mai bine spus poate că aţi avut un flash back sau déjà vu…este posibil să vă fi pus întrebarea simplă: Cumva am văzut acest lucru într-un film SF sau fantasy?
Mi-am propus ca în această toamnă frumoasă a lui 2023 să parcurgem împreună un subiect extrem de drag mie: Concepte inedite (înainte de vreme).

Adeseori astfel de concepte pot crea confuzie sau chiar mirare în rândul potenţialilor clienți, bineînţeles acest lucru are legătură cu piaţa unde sunt concepute, deschise; nivelul de dezvoltare culinară al acesteia; puterea de cumpărare…șamd. De obicei, astfel de proiecte le găsim în afara ţării noastre şi da, ne plac atunci când le călcăm pragul, dar parcă totuşi la noi „acasă” nu am merge neapărat în astfel de locuri. De ce??? Pentru că “sunt înaintea vremurilor noastre”…acesta este răspunsul şi cred că ar trebui uşor – uşor să renunţăm la acest stereotip.

Începând cu anii 2000, România a început să adopte concepte inedite şi DA, parcă odată cu anul 2010 acestea au început să fie din ce în ce mai evidente şi, cu siguranţă, astăzi, când noi dezbatem acest subiect, cineva născoceşte o idee de afacere în domeniul HoReCa ce pare venită dintr-o altă lume.
Dar hai să mergem şi să analizăm mai atent acest tip de concepte şi aici aş puncta câteva elemente ce pot influenţa antreprenorii să gândească în această direcție, astfel:

  1. ACCESUL CĂTRE ȚĂRI BINE DEZVOLTATE – Aici consumatorii sunt mereu dornici să încerce noi provocări culinare şi, în acelaşi timp, noi concepte care să le taie respiraţia.
  2. PIEŢE CU TRADIŢIE ŞI DESCHIDERE CULINARĂ – Ei bine, în acest paragraf trebuie să acceptăm faptul că noi, ca şi naţie, cât şi poziţionare geografică, nu am avut prea multe influenţe şi, cu siguranţă, foarte multă vreme nici acces la aşa ceva. Acest lucru ne-a ţinut mult timp pe loc şi astfel România a rămas într-o bulă culinară.
  3. ACCESUL LA MATERII PRIME INEDITE – Cu siguranță ne aducem aminte aici de celebrele banane “verzi” pentru a căror achiziție se stătea la coadă câteva ore şi apoi erau coapte în ziar pe şifonier… . Ei bine, astăzi reuşim să avem în bucătării tot soiul de materii prime din toate colţurile lumii.
  4. PERSONAL DIN CE ÎN CE MAI BINE INSTRUIT – Mă refer aici la mulţi antreprenori cu studii de profil, cât şi la personal operator. Din păcate, în România suntem încă la început cu acest tip de unităţi de învăţământ şi, ca atare, tot la şcolile din ţările bine dezvoltate în acest domeniu suntem nevoiţi să apelăm.
  5. ARHITECȚI DE PROFIL – Nu-i deloc rău că şi la noi în ţară au apărut astfel de arhitecţi specializaţi în domneiul HoReCa, a căror viziune nu face altceva decât să alimenteze dorinţa antreprenorilor de a crea adevărate “opere de artă”.
  6. TENDINŢELE DE CONSUM ALE CLIENŢILOR – Cred că aici cu toţii aţi observat dorinţele din ce în ce mai interesante cu privire la preferinţele culinare, cât şi la metode sau tehnici de gătire.
    Aşadar, consider că avem o bază cu șase direcţii spre care să ne îndreptăm atunci când dorim să mergem mai departe cu gândul de a deschide o unitate ce ne dorim să fie un CONCEPT INEDIT.

Piețe bine dezvoltate
Mergem către prima etapă, aceea a analizei unor pieţe (țări) DEZVOLTATE, unde dorinţa de consum este una mare şi unde toate cele trei pături sociale îşi au clientela lor fidelă. Astfel, un concept inedit nu înseamnă neapărat un concept de lux, o idee de business înaintea vremurilor poate veni unui antreprenor ce vizează ca şi segmet de clientelă unul cu venituri mici spre medii şi care tocmai prin acest concept coroborat cu produse şi preţuri să devină un “superstar” al pieţei.
Ca atare, atunci când vizităm o ţară străină şi bine dezvoltată va trebui în primul rând să fim atenţi la obiceiurile acestora de consum întrucât, de obicei, trendurile în HoReCa vin din astfel de zone.
La fel de bine este ca un concept INEDIT care funcţionează într-o astfel de ţară să aibă un start greu pe o altă piaţă întrucât trendul respectiv încă nu a fost văzut, testat de către consumatori şi, din acel moment, aceştia devin sceptici şi rezervaţi în privinţa consumului în astfel de unităţi. Totuşi, acest lucru poate fi combătut cu campanii de informare bine structurate şi gândite pe termen mediu cel puţin. Tu, practic, vei educa piaţa, vei deveni un pionier al unui concept INEDIT şi vei avea nevoie de răbdare, energie, strategie şi fonduri bineînţeles pentru a-l pune în mişcare.

Piețe cu tradiție culinară
Ştim cu toţii că pe întreg mapamondul există locuri unde mâncarea şi ieşitul la restaurant este o plăcere şi o încântare şi, mai mult de atât, este o experienţă INEDITĂ, de multe ori chiar şi UNICĂ. Iată că în aceste condiţii şi noi, când gândim un concept “OUT OF THIS WORLD”, trebuie să vedem încotro ne orientăm pe parte de experienţă culinară inedită, experienţa de servicii la un nivel foarte ridicat de atenţie şi interacţiune, experienţa de locuri ingenios gândite, în aşa fel încât să poată scoate acel “WOW” din gură consumatorului. Ca atare, un concept INEDIT, dacă nu este clădit şi în acest sens, îşi va pierde cu siguranţă “patalamaua” de INEDIT şi va deveni din start “la fel ca oricare altul din segmentul respectiv” sau, mai pe scurt, BANAL.

Accesul la materii prime inedite
Ce bine că suntem stat European şi ce bine că avem oareșcum liberă sau, mai bine spus, facilă trecere către furnizori de materii prime pe care nu ne-am fi gândit că le putem avea. În aşa fel, putem prepara produse culinare nemaivăzute sau foarte puţin ştiute. Acest lucru ne poate pune atât într-o lumină bună dar, atenţie, la fel de bine ne pot arunca şi într-un con de umbră dacă nu le promovăm, servim, explicăm aşa cum ar trebui. Concluzie: Un concept înanite de vreme nu poate fi aşa dacă nu excelează culinar prin inovaţie şi printr-un R&D (reserch & development) foarte bune.

Personal bine instruit
Cu siguranţă în ultima perioadă (patru – cinci ani) acest aspect a devenit un subiect de mare interes întrucât ai noştri români au plecat către acele ţări dezvoltate în speranţa găsirii unui loc mai bun de muncă, dar şi a unui trai poate că mai liniştit…acest subiect este interpretabil şi, ca atare, nu doresc să-l comentez. Revenind la problema noastră, trebuie să menţionez că vom lucra cu “materialul clientului”, cum se spune, dar avem şansa, chiar dacă acest material nu este unul de cea mai bună calitate, să-l putem aduce la ceea ce ne dorim în aşa fel încât un concept INEDIT să beneficieze de servicii INEDITE. Totuşi, pentru ca un astfel de concept să prindă viaţă, va trebui cu toţii să înţelegem că avem mult de muncă pe partea întocmirii unor proceduri extrem de minuţioase, precum şi alocării de ore de instruire şi testare fără de care nu putem niciodată obţine rezultatul scontat. Aşadar, pentru ca un concept să fie INEDIT, avem nevoie de personal bine instruit şi care să iasă din banalul pe care îl vedem în cele mai multe localuri din industrie.

Arhitecți de profil
Ei bine, aici este ceva mai delicat, dar ceea ce mă bucura este că în ultimii 10 ani şi în România au apărut arhitecţi specializaţi în crearea de concepte UNICE/ INEDITE şi lucru acesta trebuie privit ca o binecuvântare!
Da, poate că unora dintre voi li se va părea o nebunie să cheltuieşti bani mulţi cu arhitecţii întrucât aceştia consideră că ei ştiu mai bine ce-i de făcut, ei au foarte clar în cap conceptul – TOTAL GREŞIT! De la concept în sine doar gândit/grăit şi până la a fi funcţional este cale foarte lungă şi, dacă acest concept este unul INEDIT, cu atât mai mult lucrurile se vor complica. Pentru a fi ÎNAINTEA VREMURILOR ai nevoie de oameni care nu doar să gândească cum arată, ci şi cum poate funcţiona în deplină siguranţă şi la capacitate maximă. O arhitectură futuristă te poate clar lansa către success dacă va fi coroborată cu produse şi servicii pe măsură, dar la fel de bine şi aici se poate întâmpla ca acest lucru să te afunde dacă tu nu acorzi încrederea, marketarea şi timpul necesar pentru a fi înţeles şi acceptat de către consumatori.

Tendințele de consum
Pe acest palier lucrurile pe cât de simple par, pe atât de complexe sunt. De ce? Ei bine, este foarte uşor să adopţi un preparat inedit văzut într-o anumită țară/zonă, preparat care la tine în ţară nu există sau să reinterpretezi un preparat clasic şi, în momentul în care îl pui pe farfuria clientului, să te trezeşti cu returnarea acestuia aproape integrală. Răspunsul este simplu: clientela nu este pregătită pentru un astfel de preparat şi, când spun „nu este pregătită”, mă refer la acceptarea anumitor gusturi sau tehnici de gătire.

Şi din nou fac referire la CONCEPTE ÎNAINTEA VREMII LOR şi cred cu tărie că acest lucru poate şi TREBUIE făcut doar că sunt necesare: studierea pieţei şi obiceiurilor de consum, existenţa sau nu a unei competiţii directe, oportunitatea deschiderii având în vedere trendul ce va veni pe direcţia respectivă şi, bineînţeles, ameninţările ce pot veni din teren. Cu alte cuvinte, o mică analiza SWOT.

Sper că am venit cu câteva informaţii ce vă vor ajuta atunci când vă veţi gândi la deschiderea/update-ul unui business în domeniul HoReCa.
Până data viitoare, să-I dăm bice!

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302