Etapele de șantier într-un proiect HoReCa

person Natalia Berezovskaia, arhitect de interior, Creativ Interior
access_time_filled

HoReCa este o industrie complexă și într-o continuă schimbare, iar amenajarea acestor spații trebuie să satisfacă o multitudine de cerințe, de la cele de siguranță și funcționalitate deplină și până la cele de design și estetică finală. Vorbim de hoteluri, restaurante și cafenele, locații a căror menire este răspundă nevoilor clienților, adică să inspire tihnă, voie bună, să deconecteze și să incite la conversație.

Reușita unui proiect HoReCa depinde într-o mare măsură de etapele premergătoare amenajării propriu-zise. Întâlnirile și discuțiile cu clientul / proprietarul locației HoReCa sunt esențiale pentru stabilirea conceptului, înțelegerea brandului, înțelegerea viziunii pe care o are clientul asupra designului. Apoi urmează planificarea spațiului din punct de vedere estetic, funcțional și organizatoric. Realizarea proiectului 3D este etapa în care proprietarul viitoarei locații poate vedea cum va arăta spațiul respectiv, dacă acesta corespunde brandului, dar și targetului stabilit (clasarea pe piață – low, middle sau high). Abia după ce proiectul primește undă verde se trece la punerea în practică a acestuia.

Situații diferite, etape de șantier diferite

Un proiect HoReCa include mai multe etape de șantier, iar numărul lor depinde în mare măsură de tipul clădirii în care acestea vor fi găzduite. De exemplu, amenajarea unui restaurant sau a unei cafenele într-un spațiu comercial care există deja (mall, supermarket etc.) sau în unul office (spații de birouri) prezintă particularități distincte. În aceste situații, proprietarul viitorului restaurant trebuie să respecte condițiile sau regulile impuse de spațiul comercial respectiv. O altă categorie o reprezintă locațiile HoReCa ce vor fi amenajate la parterul blocurilor mai vechi. În acest caz, arhitectul sau designerul împreună cu clientul pot organiza șantierul cum vor, cu regula de a anunța locatarii blocului cu privire la demararea viitorului șantier. O a treia categorie este cea a locațiilor HoReCa în construcții individuale, iar aici lucrurile sunt și mai simple, deoarece proprietarii businessului nu mai depind de nimeni și pot organiza și amenaja spațiul interior exact așa cum și-l doresc.

Numărul și amploarea etapelor de șantier pot să difere de la o situație la alta. De exemplu, dacă amenajarea unui restaurant sau a unei cafenele se face într-o construcție individuală nouă, atunci aceasta trebuie pornită de la 0, adică de la termoizolarea pereților (dacă este necesar), crearea instalației electrice (inclusiv stabilirea numărului prizelor și întrerupătoarelor și poziționarea acestora), schema sau planul de iluminat, stabilirea și montarea instalației sanitare, stabilirea numărului de unități de aparate de aer condiționat și poziționarea acestora, alegerea și montarea tuturor finisajelor, mobilarea și iluminarea spațiului interior. De asemenea, dacă locația respectivă se desfășoară pe o suprafață mai mare de 200 de mp, este nevoie și de obținerea autorizației de securitate la incendiu. Pe de altă parte, în cazul restaurantelor și cafenelelor ce urmează a fi amenajate în spații comerciale (malluri, supermarketuri, spații de birouri etc.), o parte din etapele menționate mai sus nu mai sunt necesare, amenajarea reducându-se la montarea finisajelor, mobilare, iluminat, decorare etc.

Cât durează implementarea unui proiect HoReCa

Durata etapelor de șantier diferă de la un proiect la altul și depinde nu doar de mărimea locației, ci și de particularitățile spațiului interior, de complexitatea proiectului și de mărimea echipei de muncitori care execută manopera. La un proiect simplu, etapele de șantier pot să se reducă la una – două luni, însă la un proiect de amploare, acestea se pot întinde chiar și pe parcursul a șase luni.
Ca să înțelegeți mai bine cum se ditribuie timpul dedicat implementării, aș vrea să vă explic pe larg toate etapele:
• Demolarea. Dacă spațiul preluat este localizat într-o clădire veche, unde nu au fost făcute îmbunătățiri anterior, în acest caz va fi nevoie de o intervenție mai amplă, ceea ce înseamnă că lucrarea va începe cu demolarea. Durata demolărilor depinde de sufratața spațiului și complexitatea lucrărilor (dacă trebuie să dați jos totul până la glet, să scoateți gresia de pe jos etc). Ca și timing – durează în jur de trei, până la 14 zile.
• Recompartimentare. De cele mai multe ori, un spațiu HoReCa va avea nevoie și de o recompartimentare (mai ales în cazul în care acest spațiu nu avea aceeași destinație anterior). Aceste lucrări pot dura de la una – cinci zile. Nu uitați: dacă faceți modificări spațiului, veți avea nevoie de autoriație de construcție (obținerea autorizației durează în jur de 30 zile calendaristice).
• Schimbarea instalațiilor electrice + tabloul electric, alte sisteme electronice. Toate aceste schimbări înseamnă încă un două – trei zile.
• Schimbarea instalației sanitare și a instalațiilor termice – aproximativ două – trei zile.
• Schimbarea tâmplăriei, dacă este cazul – una – două zile, dar aici ne referim la montaj, nu la execuția acesteia.
• Lucrări la pardoseală. Turnare șapă + uscare: aici depinde foarte mult în ce sezon faceți renovarea. Vara șapa se va usca mult mai repede, iarna – mai greu. Oricum șapte – zece zile este perioada optimă ca să fiți sigur că șapa este perfect uscată. Montaj parchet, mocheta sau covor PVC, gresie: una – două zile, în functie de suprafață.
• Lucrări la pereți și tavane. Aplicare glet grosier și de finisaj: Cred că această etapă durează cel mai mult, dacă nu ați mers pe placarea pereților/tavanului cu gips-carton sau cu diverse panouri decorative care nu necesită un finisaj perfect la pereți sau tavane. Lucrările pot dura de la trei zile, până la una – două săptămâni. Șlefuirea și pregătirea suprafețelor pentru finisajul special – trei – cinci zile. Iar aplicarea finisajului special (fie lavabilă, decorativă, tapet sau diverse panouri decorative) durata ar fi în jur de una – trei zile.
• Montajul obiectelor sanitare și montajul aparatelor electrice durează în jur de o zi.
• Montajul mobilierului la comandă: una – două zile.
• Montajul accesoriilor și curățenia generală: una – două zile.


Și încă un lucru important – luați în calcul și perioada în care trebuie să obțineți Autorizația de Funcționare și Documentul de Înregistrare Sanitară Veterinară. Timpul pentru obținerea acestora diferă în funcție de situație. De exemplu, pentru un fast food, un mic bistro cu o suprafață până în 100 mp luați în calcul următoarele termene: 
* înființarea punctului de lucru la Registrul Comerțului – câteva zile
* demersuri simultane la DSP, DSV, ISU, alte instituții – 30 zile 
* demersuri de autorizare a funcționării la primărie – 30 zile 


În total, veți avea nevoie de aproximativ două luni și jumătate. Dar dacă spațiul dvs. este un restaurant cu mai mult de 100 locuri, veți mai avea nevoie de Autorizații de Mediu. (sursa: https://www.juristfirme.ro/restaurant/)

Și, vă recomand cu drag, să apelați la un specialist cu experiență ca să puteți demara cât mai rapid lucrările de implementare. Mult success!

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

Ramai alaturi de noi?
Aboneaza-te și vei primi gratuit revista Horeca Romania.
Abonează-te
© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302