Investiții în HoReCa: Cum să atragi partenerul ideal?

Investiții în HoReCa: Cum să atragi partenerul ideal?
person Cristiana Panait, consultant HoReCa, Next Root Management Systems
access_time_filled

Dacă ești într-un punct în care ai nevoie de fonduri adiționale, pentru a-ți dezvolta restaurantul și liniile de business, atunci, te gândești, probabil, și la opțiunea de a coopta alături de tine un investitor. Pentru a atrage, însă, interesul unui fond de investiții sau al unui partener, este nevoie ca afacerea ta să arate bine, atât pe hârtie, cât și în realitate.

În cadrul agenției noastre, lucrăm atât cu operatori care caută finanțare, cât și cu investitori ce vor să identifice afacerile potrivite pentru ei. Discutând, deci, cu clienții cărora le oferim consultanță HoReCa, am observat că nu toate așteptările investitorilor sunt cunoscute de către actualii operatori și că, adesea, aceștia au nevoie de sprijin pentru a-și pune afacerea în lumina corectă. Acest articol are rolul de a te ajuta să te prezinți corespunzător în fața potențialilor parteneri.


CUM SE TRANSFORMĂ HoReCa
Există un apetit major pentru a revoluționa industria de HoReCa, creând restaurante noi, cu concepte bine legate, axate predominant pe preparate casual, ce pot fi consumate atât în local, cât și acasă. Brandurile deja existente trec și ele prin procese de regândire, pentru a se adapta peisajului local, în care consumatorii își doresc experiențe atrăgătoare și produse de mai mare calitate, care să utilizeze ingrediente sănătoase, locale și tehnici mai simple de gătire.

În acest context, investitorii văd potențialul industriei, întrucât realizează că pot contribui la reinventarea HoReCa și, implicit, la generarea de ROI.

Cu toate acestea, au nevoie de argumente solide, pentru a alege afacerea pe care o vor susține. În mod clar, partenerii cu experiență – de altfel, cei pe care și-i doresc operatorii – cercetează foarte bine piața și opțiunile, înainte de a lua o decizie. Unii optează pentru serviciile noastre de consultanță, cerându-ne să verificăm cu atenție atât situațiile financiare, cât și procedurile și standardele afacerii.

Pornind de la experiența noastră, făcând o trecere în revistă a celor mai importante cinci aspecte, am identificat următoarele:


Viziune și pasiune
Investitorii caută profesioniști pasionați de HoReCa, persoane cu poveste și cu diferențiatori clari. Atunci când un local sau un spațiu de cazare se ghidează după o viziune clară, în care experiența și latura gastronomică sunt clar delimitate, afacerea beneficiază de un avantaj.

Deși foarte multe localuri populare în prezent merg în zona de monoprodus, această abordare nu este obligatorie. Ce e important, totuși, este să te asiguri că întregul concept al proprietății tale are un fir roșu și să te diferențiezi de competiție. Aceste elemente valoroase sunt date nu doar de latura operațională a afacerii, dar și de nivelul tău de pasiune, de cât de dedicat ești și de cum construiești relația cu oaspeții tăi.

Viziunea, însă, nu se oprește la aceste atribute mai mult sau mai puțin tangibile. Un plan de afaceri pe termen mediu și lung este vital, atunci când discuți cu un investitor. Acesta trebuie să știe care este focusul tău de dezvoltare pe următorii ani, care sunt sursele de venit, care sunt resursele tale cele mai de preț și cum îți propui să le dezvolți. Bineînțeles, toate aceste informații trebuie să fie susținute prin cifre și lucruri clare, din afacere.


Informațiile financiare
Investitorii aleg afaceri HoReCa ce beneficiază de rezultate financiare bune și care pot fi replicate, pentru a se dezvolta constant. De aceea, este important să te prezinți în fața lor cu un plan financiar care să demonstreze potențialul investiției.

Acesta trebuie să includă atât informații actuale – încasări și costuri, cu accent pe food cost, costurile asociate resurselor umane, chirie și furnizori, situația la zi a stocurilor și mijloacelor fixe, profitabilitatea fiecărei linii de business, bonul mediu, EBITDA, amortizări etc. -, cât și elemente de modelare financiară, în care evaluezi cum vor evolua aceste cifre în următorii ani.

Potențialul de replicare este extrem de important pentru investitori, așa că, pe lângă informațiile financiare asociate fiecărui local în parte, prezentarea trebuie să demonstreze că restaurantul tău se poate dezvolta la nivel național, fără a depinde de implicarea ta directă. De aceea, fiecare punct trebuie să beneficieze de autonomie operațională și financiară.


Echipa de management
De multe ori, oamenii investesc în oameni, așa că evaluarea echipei de management este un criteriu important pentru investitorii cu care lucrăm. De aceea, foarte mulți dintre clienții noștri ne cer să cunoaștem îndeaproape liderii afacerilor pe care vor să le susțină, să lucrăm alături de ei și să identificăm potențialele lacune pe care le au. Scopul nu este doar acela de a-i ajuta să ia o decizie, ci și de a înțelege care sunt zonele care au nevoie de susținere și regândire.

De multe ori, investitorii vor să vadă orientare către leadership, aprecierea resurselor umane, management la nivel înalt și să știe că echipele sunt bine sudate. Operatorii care fac micro-management, care au echipe mereu în schimbare sau care nu primesc feedback bun de la angajați vor ridica semne majore de întrebare.


Comunicarea
Chiar dacă nu toți sunt specialiști în marketing și comunicare, clienții noștri vor să vadă că afacerea în care se gândesc să investească beneficiază de capital de imagine, de reputație bună. Constanța în comunicare, atât pe social media, cât și pe canalele terțiare, cum sunt site-urile de presă, bloguri sau paginile de social media ale liderilor de opinie, este extrem de valoroasă, fiindcă sugerează o orientare constantă către consumatori.

Investitorii înțeleg că afacerile viitorului trebuie să fie aproape de oameni, așa că, de multe ori, ne cer ca profesioniști cu expertiză să auditeze strategiile de comunicare ale proprietăților HoReCa.


Impactul Social
Când aleg o afacere, investitorii se gândesc la viitor și își doresc businessuri care să își găsească locul în societate și peste cinci – zece ani. De aceea, se raportează la tendințe și previziuni.

În acest context, tot mai mulți clienți ne cer să evaluăm impactul social al brandurilor pe care le au în vizor și să estimăm în ce măsură ele se pot dezvolta odată cu nevoile consumatorilor. Un accent special se pune pe etica de afaceri, sustenabilitate, interacțiunea cu oaspeții și susținerea producătorilor locali.


CONCLUZII
Există un segment relevant de investitori interesați de industria HoReCa, iar tot mai mulți dintre aceștia sunt în căutarea unor afaceri deja existente, pe care să le ajute să crească. Pentru a-i atrage, operatorii trebuie să se prezinte în fața lor cu viziuni de afaceri clare, planuri financiare solide, corecte, să demonstreze că investesc în oamenii lor, în relația cu oaspeții și că au un impact social pozitiv.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302