Școala în Erasmus: comunicare, dezvoltare, prietenie

Școala în Erasmus: comunicare, dezvoltare, prietenie
person Larisa Ile, profesor turism, fondator Edu4Tourism
access_time_filled

Erasmus este un program emblematic al Uniunii Europene creat pentru educație, formare, tineret și sport și care a fost inițiat în 1987. De-a lungul timpului, programul a devenit un simbol al colaborării internaționale academice, încurajând schimbul de idei, culturi și experiențe pe continentul european și în afara acestuia. Numele programului este inspirat de Erasmus din Rotterdam, umanist și teolog renumit pentru contribuțiile sale la schimbul cultural în perioada Renașterii.

Având un buget impresionant de 26,2 miliarde EUR pentru perioada 2021-2027, programul, căruia i s-a adăugat un „+” ca simbol al lărgirii sferei de cuprindere de la mediul universitar la educație, formare, tineret și sport, vizează astăzi aspecte privind incluziunea socială, tranziția verde și digitală, precum și participarea tinerilor la viața democratică. Erasmus+ devine element central în construirea unui spațiu european al educației și în promovarea unei identități europene comune prin educație și cultură.

Erasmus propune trei tipuri de acțiuni cheie pentru atingerea obiectivelor sale:
1. Mobilitatea persoanelor în scop educațional cu acțiuni precum Mobilitatea cursanților și a personalului, Activitățile de participare a tinerilor, Mobilitatea personalului în domeniul sportului, Inițiativa DiscoverEU;
2. Cooperarea între organizații și instituții sub forma Parteneriatelor de cooperare și Parteneriatelor la scară mică, Centrelor de excelență profesională, Erasmus+ Teacher Academies, Alianțelor pentru inovare, Proiectelor de consolidare a capacităților sau Evenimentelor sportive non-profit;
3. Sprijin pentru elaborarea de politici și pentru cooperare precum Acțiunea „Tineretul european împreună” sau Acțiunile „Jean Monnet”.

În esență, Erasmus dezvoltă spiritul de unitate și cooperare, dincolo de limitele geografice și culturale prin evidențierea și valorizarea diversității în peisajul educațional al Europei.
Cel mai impactant rezultat al experienței Erasmus este însă influența sa legată de transformare, de schimbare din perspectiva dezvoltării personale. Curajul de a păși în afara zonei de confort și explorarea lumii necunoscute și uneori nefamiliare, adaptarea la alte norme sociale, sunt provocări ce activează descoperirea de sine și dezvoltarea unor abilități dificil de atins în formatul clasic educațional, cum ar fi comunicarea interculturală, empatia, reziliența și adaptabilitatea.

Prin Erasmus se construiește colegialitatea, înțelegerea reciprocă între participanți, se leagă noi prietenii care ajută la depășirea barierelor de limbă și cultură, se creează legături care ajută la formarea unor rețele sociale și profesionale europene. Astfel, dincolo de beneficiile sale imediate pentru participanții individuali, Erasmus are misiunea de a promova integrarea europeană prin activarea sentimentului de apartenență și cetățenie europeană.

Erasmus pe segmentul liceelor de turism și alimentație
Pentru liceele VET cu oferta educațională ce vizează calificările în domeniul turismului și alimentației, proiectele de mobilitate sunt esențiale pentru dezvoltarea profesională și personală, oferind participanților șansa de a explora noi culturi și sisteme educaționale. Elevii beneficiază de oportunități de a participa la stagii în companii de profil, ceea ce le permite să aplice cunoștințele teoretice în contexte reale și să dezvolte competențe esențiale pentru cariera lor viitoare. Erasmus+ reprezintă pentru elevii interesați de domeniul turismului și al ospitalității o oportunitate de a-și extinde orizonturile, de a învăța noi limbi și de a dezvolta abilități interpersonale și profesionale valoroase. Experiența acumulată în cadrul programului poate deschide uși către cariere internaționale și poate contribui la o mai bună înțelegere a complexității mediului în care trăim.

Pentru participarea la programul de mobilitate pentru derularea stagiilor de practică prin Erasmus+, grupurile de elevi sunt însoțite de profesorii de specialitate care, conform cerințelor programului, trebuie să asigure facilitarea învățării. Ca profesor cu cinci ani vechime în gestionarea programelor Erasmus+, pentru mobilitate am interacționat deseori cu furnizori de formare pentru stagiile de practică din state europene și am observat diferențele. Aceste diferențe sunt evidente pentru profesori, însă sunt spectaculoase pentru elevi. Mentorii din stagiile de practică Erasmus au devenit prieteni și modele pentru mulți dintre elevii participanți. În hotelurile participante la proiectele de stagiu de practică Erasmus, elevii nu sunt considerați musafiri sau tineri fără experiență și, în consecință, incapabili să îndeplinească sarcini de muncă complexe. Tutorii de stagiu devin colegi cu aceleași drepturi și îndatoriri, fapt ce îi determină pe elevii noștri să fie responsabili și implicați. Uniforma nu mai e o povară, ci un prilej de mândrie, politețea devine regulă, colegialitatea prioritate, respectul devine parte a sistemului propriu de valori fără constrângere, amenințări sau penalizări. Cum se producere transformarea? Ce oferă mai mult angajații lor? Nu cred că sunt mai bine pregătiți sau superior calificați, mai empatici sau orientați spre educație. Cred că cel mai important element al relației tutore-elev în mobilitatea Erasmus este timpul. Timpul oferit de tutorele din hotelul de practică este superior cantitativ și, în consecință, calitativ, aduce momente de răgaz pentru o glumă, o poveste, un răspuns. Prietenia se naște din cunoașterea reciprocă, din respectul pentru celălalt, duce la admirație, te transformă în model. Fără timp petrecut împreună însă, transmiterea pasiunii pentru meserie rămâne un obiectiv îndepărtat. Se întâmplă des să aud tinerii care spun că nu a avut nimeni timp pentru ei, că nu au făcut nimic, s-au plictisit și nu mai vor.

Aud deseori plângeri de la partenerii de practică că elevii au fost obraznici, au chiulit, nu au respectat regulile. În mobilitatea Erasmus nu sunt plângeri. Ce fel de elevi sunt selectați să participe la stagiile de practică în altă țară? Sunt mai buni, sunt diferiți de cei care rămân în țară? Nu, nu sunt neapărat cei mai buni la învățătură, dar sunt cei mai motivați să plece și să experimenteze, sunt copii care, deși de multe ori susțin că se tem și că nu au încredere în ei, sunt curioși și temerari. Plecarea de acasă la 16 ani pentru două sau trei săptămâni într-o altă țară transformă și modelează, schimbă mentalități, ajută la procesul de maturizare. Practica alături de supervizori, care le acordă timp și le respectă nevoia de învățare și implicare profesională, îi determină să aibă încredere în capacitatea lor profesională și le crește stima de sine.

Ce modificări aduce programul Erasmus în plus față formarea profesională a tinerilor? De ce, la final de mobilitate, elevii doresc să continue, să repete experiența anul următor?
Pe perioada mobilității, se creează mici comunități de tineri cu obiective comune, care fac schimb de experiențe personale, idei, trăiri. Se trăiește și locuiește în comun, 24 de ore din 24, fără părinți aproape și fără confortul spațiului personal. Tinerii locuiesc, învață și muncesc împreună într-un mediu străin, cu o cultură diferită și convenții sociale necunoscute. Astfel, educația și învățarea se construiesc temeinic în context informal, prin experiență, colaborare și camaraderie. Profesorii însoțitori rămân alături de grup, observă și corectează acolo unde e necesar, fiind permanent în proximitatea tinerilor. Relația se schimbă, se transformă, de la autoritatea didactică din sala de clasă la cea a părintelui-dascăl și pedagog din spațiul de locuit în comun. Ne vedem altfel, ne înțelegem reciproc nevoile și temerile, umanizăm relația profesor-elev. În Erasmus, școala este peste tot, învățăm din tot ce ne înconjoară, experimentăm sentimente încă netrăite, depășim bariere de comunicare, îmbrățișăm noi culturi.

Ecourile elevilor participanți
Ce feedback primim după proiect, cu ce gânduri se întorc acasă tinerii după două sau trei săptămâni de mobilitate de practică Erasmus? Gândurile acestor copii rămân multă vreme întipărite în mintea profesorilor și a formatorilor din mobilitate:
„Emoțiile simțite de-a lungul celor doua săptămâni au reușit sa ne formeze ca oameni și să scrie în cartea vieții noastre o alta pagină de istorie frumoasă și plină de peripeții”.
„Am reușit să îmi înving teama de a vorbi în public, să învăț ce înseamnă să fii educat, punctual și ce înseamnă sa te descurci singur”.
„Vă mulțumesc că m-ați ascultat atunci când am avut nevoie”.
„Școala se poate desfășura și altfel … viața ni se poate schimba în bine doar dacă muncim și ne străduim să ne depășim condiția”.
„Nu contează câte știi acum, ci ce poți face pentru a începe sa cunoști si sa te dezvolți”.
„Am învățat multe lucruri care mă vor ajuta pe viitor în calificarea mea”.

Profesional, practica în domeniul turismului și al ospitalității, deși se bazează pe un program și rezultate ale învățării comune, poate fi percepută diferit de elevi. Fiecare participant la mobilitate evidențiază la chestionarul de feedback trei elemente de învățare care i-au marcat stagiul de pregătire:

•Respect, Punctualitate, Zâmbet;
•Organizare, Punctualitate, Formalitate;
•Experiența Turistică, Managementul destinației, Ținuta adecvată;
•Seriozitatea, Profesionalismul, Ospitalitatea;
•Zâmbetul, Prima Impresie, Comunicarea;
•Zâmbetul este foarte important, Comunicarea este cheia, Prima impresie contează;
•Amabilitatea, Punctualitatea, Bunul simț.

Experiența Erasmus concentrată în câteva cuvinte este definită de tinerii participanți ca fiind:
•„Prietenie, Comunicare, Echipa, Distracție, Muncă”;
•„Curiozitate, Oboseala, Fascinație, Explorare, Învățare”;
•„Sentimente, Seriozitate, Profesie, Cunoștințe, Familie”;
•„Prietenie, Disciplina, Învățare, Educație, Dezvoltare”;
•„Seriozitate, Profesionalism, Prietenie, Dedicare, Familie”;
•„Educație, Amintiri, Lecții, Socializare, Îmbunătățire”;
•„Educație, Interacțiune, Echipă, Fericire, Prietenie”;
•„Educație, Învățătură, Disciplină, Amintiri, Dezvoltare”.


Analiza setului de răspunsuri la chestionarul de feedback aplicat la finalul ultimei mobilități la care am fost profesor însoțitor demonstrează că, pentru 21 de copii participanți, Erasmus înseamnă în primul rând: comunicare, dezvoltare, prietenie, educație, familie, amintiri.

Programul Erasmus+ nu se referă doar la mobilitate și formare profesională, ci este vorba și despre calitate, incluziune, diversitate, prietenie, familie, încredere, descoperirea de sine, descoperirea celorlalți.
Un program care vizează educația și însușirea valorilor europene prin mobilitate, care are ca rezultat schimbarea în bine a vieții tinerilor, nu poate fi decât benefic pentru crearea unei comunități ce poate contribui la construirea unei societăți europene mai incluzive și mai inovatoare.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302