Riscul neafișării ingredientelor și a valorilor nutriționale în meniu

Riscul neafișării ingredientelor și a valorilor nutriționale în meniu
person Constantin Neacșu, avocat
access_time_filled

Începând din 20 decembrie 2022, a devenit obligatorie indicarea informațiilor privind tipul și cantitatea ingredientelor în produsele alimentare finite sau mâncărurile pe care orice unitate HoReCa le vinde, indiferent dacă acestea sunt destinate consumului pe loc sau acasă. Regulile se vor aplica și când mâncarea se vinde online. Măsura instituită poate părea abuzivă, mai ales că industria ospitalității trece, de trei ani, prin mari provocări de supraviețuire.

Potrivit Ordinului A.N.P.C. nr. 201/2022, toate unitățile de alimentație publică vor trebui să arate, în dreptul fiecărui preparat sau produs servit, informații privind tipul și cantitatea ingredientelor care depășesc o pondere de 20 de grame în componența acestuia, care sunt eventualii aditivi folosiți și care sunt valorile nutriționale.

Principalele obligații introduse de Ordin sunt:
• de a indica informațiile privind tipul și cantitatea ce depășește 20 g a ingredientelor compuse constituente ale produsului finit/ mâncării, declarația nutrițională și aditivii utilizați, astfel încât:
a) informațiile să fie disponibile și accesibile direct la locul de desfacere/ oferire a produsului/ mâncării; sau
b) în cazul comercializării la distanță – informațiile să fie disponibile și accesibile înainte de finalizarea comenzii.
• informațiile de mai sus trebuie să fie înscrise într-un loc vizibil, ușor accesibil, lizibil, de neșters și nu trebuie să fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice, lângă produs, pe un panou/ meniu;
• dacă produsele finite/ mâncărurile sunt oferite spre vânzare în mai multe locuri diferite în cadrul aceleiași unități, aceste informații vor trebui prezentate consumatorului la fiecare dintre aceste locuri;
• dacă produsul finit/ mâncarea este oferit/ă spre vânzare prin intermediul unei tehnici de comunicare la distanță, informațiile de mai sus trebuie să figureze pe suportul de vânzare la distanță, pe eticheta de preț sau ambalajul de transport, precum și în orice material publicitar.


Unitățile de restaurație colectivă, pentru care sunt obligatorii aceste norme, sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 ca orice unitate (inclusiv un vehicul sau un stand fix sau mobil) precum restaurantele, cantinele, școlile, spitalele și societățile de catering, în care, în cadrul unei activități profesionale, sunt preparate produse alimentare destinate consumului direct de către consumatorul final.
În această categorie intră și braseriile, pizzeriile, berăriile, barurile, cafenelele, fast-food-urile inclusiv cele cu drive-in, rotiseriile, unitățile de cofetărie, patiserie, ceainăriile sau unitățile pentru organizarea evenimentelor.
Deși Ordinul președintelui ANPC 201/2022 provoacă noi insomnii unităților de alimentație, cerința nu este chiar nouă, fiind previzibilă încă de acum 7 ani, când a intrat în vigoare (pe 14 decembrie 2015) Regulamentul UE 1169/2011.

Regulamentul UE 1169/2011 precizează la articolul 31, aliniat 4. Lit. (a), (b) și (c) care sunt modalitățile acceptate de calculare a valorii energetice și a compoziției în macronutrienți energetici, dar și acizi grași saturați, zaharuri, fibre și sare. Valorile declarate sunt valori medii care se bazează, după caz, pe următorii factori: (a) analiza produsului alimentar efectuată de producător; (b) un calcul efectuat pe baza valorilor medii cunoscute sau reale ale ingredientelor utilizate; sau (c) un calcul efectuat pe baza unor date general stabilite și acceptate.

Chiar dacă ordinul mai sus amintit nu prevede în mod expres sancțiuni, acestea există dacă privim legislația în ansamblu. Ordinul A.N.P.C. nr. 201/2022 a fost adoptat având în vedere prevederile art. 18 din O.G. nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, a căror încălcare se sancționează cu amendă contravenţională de la 1.000 la 10.000 de lei.
Dacă produsele nu prezintă elementele de identificare şi de caracterizare, se poate dispune oprirea temporară a prestării serviciilor sau comercializării produselor, până la remedierea deficienţelor.
Cu alte cuvinte, dacă o unitate nu oferă informațiile acestea, ar putea risca inclusiv să-i fie interzisă, până la remedierea problemei, comercializarea preparatelor respective. 

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302