Tendințele în industria vinului pentru 2023

Tendințele în industria vinului pentru 2023
person Andrei Popa, somelier
access_time_filled

Lumea vinului, ca și alte domenii, este sensibilă la schimbările de comportament ale populației și la evenimentele economice globale. Unele tendințe sunt amânate de ani de zile, altele se pierd înainte de a avea timp să prindă rădăcini pe piață. Tendințele din 2022 nu au trecut neobservate și au pus amprenta în industrie pentru o perioadă lungă de timp, de acum încolo.

Din cauza restricțiilor cauzate de Brexit, Covid și a recoltelor slabe din Franța în 2021, mulți s-au orientat către alte alternative pentru etichetele deja consacrate. Vinurile cunoscute din regiunile clasice, din ce în ce mai puțin accesibile, au fost înlocuite de producători mai puțin cunoscuți până acum din Croația, Grecia și Europa de Est (România și Ungaria sunt în capul listei). Pe lângă varietatea gusturilor, aceste țări sunt pregătite să ofere un raport calitate-preț excelent.

Vinurile naturale. Se pare că, deși această tendință este demult populară în rândul consumatorilor și iubitorilor de vin și ar fi timpul ca interesul pentru ele să scadă, nu s-a întâmplat așa ceva nici în anul 2022. Vinurile organice (bio și biodinamice), nefiltrate, fermentate pe drojdie sălbatică, au fost și sunt încă foarte atractive pentru cumpărători. Motivul principal este complexitatea gustului și aromelor și adesea complet neașteptate, bizare, departe de aromele deja cunoscute. Astfel, degustarea de vinuri se transformă într-o investigație organoleptică și o călătorie la origini. Această activitate intelectuală, distractivă și educativă este încă de mare interes.

Alternativa la șampanie. Recolta slabă din 2021, cererea în creștere, prețurile în creștere, disponibilitatea limitată pe piață a șampaniei – toate acestea au dus în 2022, inevitabil, la căutarea unui vin spumant similar. Tendința va continua și anul acesta. Este timpul ca toate vinurile realizate după tehnologia clasică de producere a șampaniei, să iasă din umbră. Vinurile spumante englezești, similare calitativ și competitive la preț, înlocuiesc deja șampania pe bursa Liv-Ex, câștigănd și preferințele consumatorilor ca înlocuitor pentru șampanie. Cava, franciacorta, cremantele franțuzești, vinurile spumante din Lumea Nouă oferă stiluri și soiuri diferite de struguri, precum și un raport foarte bun între calitate și preț.
Ecologia. Vinificația care evită risipa și impactul negativ asupra mediului înconjurător atrage atenția tot mai multor producători, care conștientizează că jocul este de lungă durată. Pe de altă parte și consumatorii finali aleg cu grijă producătorii în funcție de cât de atenți aceștia sunt cu sănătatea publicului larg și cu mediul. Atitudinea atentă față de resursele naturale, procesele bine stabilite de prelucrare a materiilor prime – toate acestea au intrat ferm în lumea vinificației. În loc de sticle avem pungi, cutii și cutii din aluminiu. Etichetele sunt realizate din deșeuri de hârtie reciclată, iar unii producători au implementat tehnologia de imprimare a informațiilor pe sticlă, pentru a renunța la hârtie.
Vinuri cu concentrație slabă de alcool și vinuri fără alcool. Lumea vrea să bea vin mult și cu plăcere, având grijă în același timp de sănătatea lor. Această tendință nu este nouă, dar în 2022 s-a putut observa nu doar o creștere semnificativă a calității vinurilor fără alcool, ci și o creștere a diversității și a reprezentării acestora pe toate canalele de vânzare. Savurarea vinului este plăcută, interesantă și sigură, aceasta este o nouă abordare a consumului de băuturi alcoolice.

Noi tendințe în 2023
Vinurile roșii ușoare. Cererea pentru vinurile roșii ușoare este în creștere, iar această tendință se va menține și în 2023. În topul preferințelor se află Pinot Noir, Gamay, Dolcetto, Cabernet Franc, Zweigelt. Vinuri ușoare, proaspete, cu taninuri delicate. Deși, încă mai este cea mai consumată categorie de vinuri, vinurile roșii susțin tendința generală de scădere a conținutului de alcool și a corpolenței.

Vinurile artizanale în cartea de vinuri din restaurante. De ceva vreme vedem că multe restaurante au realizat cât de important este ca lista de vinuri să fie în asociere cu specificul bucătăriei. Acest trend are din ce în ce mai mulți adepți, iar oaspeții restaurantelor caută acest tip de experiență gastronomică – ascoierea vinului la mâncare. Există o cerere în creștere pentru noi experiențe, de a descoperi crame și vinuri noi, artizanale. Acest trend iși va menține creșterea, iar vinurile locale vor câștiga mai mult teren în fața vinurilor de import.

Vinuri în cutii din aluminiu (doze). Cercetările de marketing asupra consumului global de vinuri, prezic o dublare a vânzărilor de vin ”la doză” în decurs de un an. Ușor de deschis, ușor de aruncat, porții mici convenabile, posibilitatea de a bea din mers – aceste bucurii cotidiene aduc încetul cu încetul cutiile din aluminiu la nivelul recipientelor comune și plăcute spre utilizare.

Vinurile spumante ca produs de zi cu zi. Cu toții am remarcat în 2022 tendința de creștere a prețurilor la spumantele premium. Ceea ce a determinat consumatorul să se orienteze către vinuri spumante similare, dar mult mai accesibile la preț. După ce le descoperă, rămân cu ele și, deși sunt mai simple, datorită prețului, pot fi consumate mai des, fără costuri palpabile. Statisticile la nivel global arată că băuturile spumante ieftine au înlocuit deja berea în categoria băuturilor efervescente cu ​​conținut scăzut de alcool.

Mai mult, mai roz! La nivel global, de câțiva ani, vinurile roze au înregistrat o creștere a vânzărilor, îndepărtându-se de imaginea creată de ”vin de vară”. În cadrul categoriei, există o creștere a interesului pentru spumantele roze, iar acest lucru se vede și în creșterea prețurilor.

Preocuparea pentru natură. A fost o perioadă în care consumatorii nu erau preocupați de modul în care sunt tratați strugurii și de substanțele chimice folosite. Acum însă, un număr tot mai mare de producători își obțin certificări ecologice sau „vegan friendly” pentru vinurile lor. Studiile arată că, consumatorii percep în mod favorabil abordarea conștientă a cramei asupra producției BIO, iar aceasta stimulează vânzările. În ultima perioadă aceste vinuri își câștigă din ce în ce mai mulți adepți, iar consumul lor din totalul vinurilor este în creștere. În România doar 10% din crame produc vinuri BIO, dar asistăm la o tendință în creștere. Deși sunt pe un trend de creștere și în 2023, aceste vinuri vor rămâne în continuare de nișă.

Regiunile emergente în centrul atenției. Zonele de renume cum sunt Burgundy și Napa, s-au confruntat cu incendii, îngheț și secetă, ceea ce a dus la creșterea prețurilor pentru vinurile produse în aceste zone și la livrările limitate. În aceste condiții, mulți dintre vinificatori s-au orientat să cumpere struguri sau terenuri viticole în alte regiuni. Cei care caută chilipiruri pentru rafturile lor, le vor găsi în regiuni necunoscute, iar consumatorii îi vor urma, descoperind noi regiuni din lumea vinului. Așa apar pe radar țări precum România, Grecia, Ungaria, Slovenia, Armenia și Georgia.

Strugurii hibrizi și indigeni câștigă popularitate. Soiurile indigene (locale) câștigă din ce în ce mai multă popularitate. La fel și soirile hibride. Acestea sunt rezultatele îndreptării către un viitor durabil. Soiurile vechi de struguri nativi și hibrizii noi care pot face față condițiilor extreme de creștere merg mână în mână cu regiunile emergente. În România soiurile locale devin din ce în ce mai populare, mai ales după ce în ultimii ani vinurile produse din aceste soiuri câștigă din ce în ce mai multe premii la concursurile internaționale. WSET Global a publicat la sfarșitul lunii ianuarie date despre suprafețele de viță de vie din România. Cele mai cultivate soiuri albe sunt cele românești; Fetească Regală și Fetească Albă, aproape jumătate din totalul suprafeței de viță de vie, depășind cu mult soiurile internaționale precum Chardonnay, Sauvignon Blanc, Aligote sau Muscat Ottonel. La cele roșii de o mare popularitate se bucură Feteasca Neagră, Băbeasca Neagră și Novac.

Grupuri de degustare – comunitățile din jurul vinului trec offline. În 2019, în perioada în care mulți căutau să formeze comunități online, vinul nu a fost ocolit de această tendință. Pasionații de vin s-au strâns în grupuri online care le permiteau să împărtășească pasiunea și cu alte persoane. După ridicarea restricțiilor, comunitățile din online și-au dorit să aducă experința lor în lumea analog. Așa că, observ tot mai multe grupuri care au transformat întâlnirile lor de degustare și relaționare în jurul vinului în întâlniri constante, în locații care permit o astfel de experiență sau în unele chiar foarte creative, precum showroomuri de mobilă sau săli de teatru.

Atunci când creezi lista de vinuri, fie că ești un restaurant, wine bar, organizator de evenimente sau un magazin de vinuri, ia în considerare tendințele enumerate mai sus, pentru a crește vânzările în mod constant. 

În loc de concluzie aș spune că cererea pentru vin este în creștere, iar vinul se poziționează din ce în ce mai mult ca și element indispensabil de experiența gastronomică.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302