Redeschiderea nu este egală cu redresarea

person Cătălina Matei, redactor
access_time_filled

Marie Audren este director general al HOTREC, o organizație europeană care reunește 47 de asociații naționale ale hotelurilor, restaurantelor, barurilor și cafenelelor din 36 de țări și care reprezintă vocea industriei ospitalității în Europa. Prezentă în București cu ocazia Galei Federației Industriei Hoteliere din România, Marie Audren a vorbit, într-un interviu acordat revistei Horeca România, despre tendințe, provocări și oportunități în sectorul ospitalității.

Ce tendințe întrevedeți în industria ospitalității, în următorii ani?
Este de la sine înțeles că închiderea celor mai multe dintre unitățile industriei ospitalității din ultimii ani va avea un impact de lungă durată asupra businessului din acest sector. În timpul pandemiei, au existat companii care au venit cu idei inovatoare, iar acest lucru ar putea continua și în următorii ani.
Din punctul meu de vedere, observ tendințe interesante în ceea ce privește legătura dintre sănătate, bunăstare și ospitalitate. Sustenabilitatea – de la cererea oaspeților și până la gestionarea afacerii – este, de asemenea, o tendință actuală și un semn distinctiv al ultimilor ani. Să vedem ce tendințe se întrevăd în legătură cu turismul de business, dar și cu impactul muncii la domiciliu asupra multor segmente ale sectorului.

Care sunt provocările pentru industria ospitalității din Europa în 2022 și cum pot fi gestionate acestea?
Redeschiderea nu este egală cu redresarea. Companiile, în special IMM-urile, se confruntă cu provocări semnificative după doi ani de pandemie. Toți membrii HOTREC au subliniat dificultățile financiare ale afacerilor care trebuie să ramburseze datoriile, în timp ce ajutoarele de stat au încetat sau sunt pe cale să înceteze. În plus, se observă că și deficitul de personal are un impact asupra capacității afacerilor de a-și reveni pe deplin. Am informat autoritățile UE și naționale cu privire la aceste probleme și am solicitat sprijin continuu.

Care sunt oportunitățile care vor impulsiona dezvoltarea și creșterea industriei ospitalității?
Sectorul ospitalității poate juca un rol esențial în tranziția către businessuri durabile și digitale. Înainte de COVID, companiile au început să investească semnificativ pentru a dezvolta produse și servicii mai durabile, pentru a-și reduce emisiile de carbon, fapt ce creează noi oportunități pentru afaceri și pentru oaspeți.
Digitalizarea reprezintă, de asemenea, un factor de dezvoltare și de susținere a creșterii în acest sector. Companiile se adaptează în mod constant la această nouă realitate.

Care sunt elementele care pot schimba în bine industria ospitalității dintr-o țară?
Industria ospitalității este un motor de creștere și de generare de locuri de muncă, în oricare țară. Să ne amintim că, înainte de pandemie, sectorul turismului reprezenta 10% din PIB-ul UE. Europa este prima destinație turistică mondială și are multe de oferit. Industria ospitalității în sine a reprezentat aproximativ 12 milioane de locuri de muncă! Există o varietate mare a acestor joburi, de la nivelul începător până la posturi cu înaltă calificare. Acest fapt este semnificativ și ofertant în același timp, iar autoritățile trebuie să ne ajute să atragem și să ne păstrăm forța de muncă, prin sprijin în privința unor programe de perfecționare și recalificare.
Să nu uităm, de asemenea, toate celelalte locuri de muncă din industriile de produse și servicii generate de activitatea industriei ospitalității. Un sector hotelier sănătos și dinamic este benefic pentru toți!

Cum estimați impactul crizei din Ucraina asupra industriei ospitalității din Europa și cum poate fi gestionat?
Invazia Ucrainei a provocat unde de șoc în întreaga lume, în special în Europa. Este o tragedie pentru multe vieți omenești pierdute și suferința provocată. Asociația ucraineană a hotelurilor și stațiunilor s-a alăturat HOTREC anul trecut, în același timp cu Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR), în 2021. Ei fac parte din marea noastră familie. Sunt impresionată de rapiditatea cu care întreprinderile din domeniul ospitalității au fost capabile să reacționeze, oferind sprijin victimelor, o dovadă a solidarității sectorului nostru.
Impactul va fi variat, de la planificarea călătoriilor și vacanțelor până la creșterea costurilor energiei și ale produselor de bază. Urmărim cu toții cu mare atenție, întregul sector depinde foarte mult de modul în care evoluează situația.

Care este comportamentul de consum al oaspeților din industria hotelieră după perioada pandemiei? Ce își doresc aceștia?
Este o întrebare dificilă. Este clar pentru noi că pandemia COVID, în toată societatea noastră, a fost un șoc major. O parte a stilului nostru de viață, cum ar fi călătoriile, întâlnirile la restaurant, mersul la un bar cu prietenii, a fost brusc pus pe butuci. Cred că oamenii au pierdut din aceste deprinderi. Putem vedea cererea de călătorii ca fiind în rampă, încă de la începutul anului 2022 și suntem optimiști, însă cu prudență. După pandemie, știm că aspectele legate de sănătate vor rămâne importante, iar cbusinessurile din acest sector au investit pentru a găzdui oaspeții cu toată încrederea. Vedem, de asemenea, oaspeți mai responsabili, având mai multe considerații de mediu și etice. La HOTREC, dorim să ne asigurăm că businessurile afiliate sunt în măsură să investească în transformare și inovare pentru a răspunde acestor noi cerințe. Aceasta este provocarea, după doi ani de criză.

Ce puteți spune despre colaborarea HOTREC – FIHR, după aproape un an de la realizarea ei?
A fost o colaborare foarte fructuoasă, pe mai multe planuri. În primul rând, lucrăm împreună pentru a ajuta businessurile din domeniul ospitalității să depășească provocările generate de COVID, încurajând schimburile între membri cu privire la măsurile care pot fi implementate la nivel național și european pentru a atenua impactul. În al doilea rând, colaborarea este importantă pentru a ne dezvolta pozițiile față de instituțiile europene în ceea ce privește numeroase inițiative legislative. Recent, am avut succes în ceea ce privește adoptarea Legii privind piața digitală, care va contribui la remedierea unor dezechilibre cu principalele platforme de rezervare online.

Care sunt planurile și obiectivele HOTREC în 2022? Ce acțiuni întreprinde HOTREC pentru a ajuta businessurile?
În aceste momente critice, ambiția noastră este de a rămâne cât mai aproape de preocupările membrilor noștri și de a fi vocea lor la nivelul Uniunii Europene. Drumul spre redresare va fi lung și anevoios, UE ne poate ajuta să prosperăm din nou prin utilizarea unor mecanisme de finanțare și de sprijin adecvate, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii. Este adevărat că trebuie evaluat impactul pandemiei și a războiului din Ucraina. HOTREC participă în mod activ la discuțiile UE privind viitorul turismului. În 2022, HOTREC își intensifică, de asemenea, jocul în ceea ce privește investițiile în tranziția digitală și durabilă, care sunt doi piloni majori pe agenda politică a UE.

Ce înseamnă ospitalitatea pentru dumneavoastră, atât în plan personal, cât și profesional?
O mulțime de amintiri plăcute, momente prețioase cu prietenii și familia. Îmi place diversitatea sectorului, multitudinea de experiențe pe care le poți avea. În plan profesional, cunosc oameni pasionați, este fantastic ca și loc de muncă! La HOTREC suntem dornici să arătăm multe fețete și locuri frumoase ale ospitalității!

Ce înseamnă prezența dumneavoastră la București, la evenimentul organizat de FIHR?
Sunt încântată să fiu aici și foarte recunoscătoare pentru invitația FIHR! Astăzi, mai mult ca oricând, trebuie să arătăm că împreună suntem mai puternici și că împărtășim valori comune. Ospitalitatea are rolul de a aduce oamenii împreună, face parte din țesutul nostru social. Ea contribuie la crearea unei înțelegeri reciproce. Sunt convinsă că mesajul nostru se va face auzit.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

Ramai alaturi de noi?
Aboneaza-te și vei primi gratuit revista Horeca Romania.
Abonează-te
© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302