Împreună de 20 de ani!

person Horeca
access_time_filled

Noi mărturii și opinii despre cum și-au pus amprenta ultimele două decade asupra segmentului industriei ospitalității, scrise cu ocazia împlinirii a 20 de ani de existență a publicației Horeca România.

Otilia Demian, secretar general Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR)

Eram la câţiva ani de la terminarea facultăţii şi făceam parte din echipa de deschidere a primului Ibis din România (deschis pe 15 iun 2001)
În Bucureşti erau câteva hoteluri de brand internaţional: Intercontinental, Sofitel, Athenee Palace Hilton, JW Marriott şi Ibis Gara de Nord, iar în ţară erau doar hoteluri independente şi cele două grupuri mari hoteliere – Continental Hotels şi Ana Hotels.
Îmi amintesc că deschiderea Ibis Gara de Nord a avut un impact mare în piaţă, atât clienţii, cât şi hotelurile existente ne percepepeau ca un hotel de 4 stele cu servicii foarte bune şi aveau aşteptări mari. La puţin timp după deschidere, a venit o echipă de cca. 10 persoane de la Marriott (5 stele) să viziteze hotelul (3 stele).
Echipele de deschidere ale brandurilor hoteliere internaţionale aveau, majoritatea, manageri expați, care veneau cu experienţă şi know-how să acorde suport pentru deschidere şi de la care romanii învăţau, iar ulterior, românii promovau pe măsură ce expații se relocau în alte ţări.

Aspectele importante în care piaţa ospitalităţii a evoluat sunt digitalizare, know-how, experienţe oferite oaspeţilor. Piaţa hotelieră, ca de altfel întreaga industrie a ospitalităţii, a evoluat foarte mult în ultimii 20 ani atât la nivel internaţional, cât şi în România.
Hotelierii au acumulat experienţă, au călătorit mai mult, au învăţat mai mult, au ridicat nivelul serviciilor, au eficientizat procesele interne şi sistemul de management, au început să comunice mai mult despre brand, să înţeleagă importanţa marketingului şi au început să pună accent pe experienţa oaspeţilor.
Oaspeţii, la rândul lor, au călătorit mai mult, au alte aşteptări, sunt mai pretenţioşi, ştiu ce vor, şi-au schimbat obiceiurile de călătorie, modul de informare, modul în care îşi fac rezervările.

Tendinţele ar fi către o digitalizare tot mai accentuată, simplificare, customizare, sustenabilitate, parteneriate pe termen lung, inovaţie, creativitate, concepte noi.
Se va menţine importanța contactului uman, industria ospitalităţii fiind o industrie a serviciilor, în care contactul uman este esenţial pentru experienţa oaspeţilor.
Cei care investesc în soluţii de sustenabilitate pe termen lung vor fi creativi şi vor avea puterea de adaptare permanentă şi, în timp real, vor avea de câştigat şi vor rezista şi peste 20 ani.
Au fost, sunt și vor fi esențiale în industria ospitalității calitatea serviciilor, educaţia, customer care, guest satisfaction, satisfacţia echipei, contactul uman.
Felicitări pentru cei 20 de ani de activitate! Felicitări pentru contribuţia permanentă la educarea pieţei şi la promovarea industriei HoReCa. Felicitări pentru menţinerea revistei şi în format print, în toată această perioadă, ţinând cont de faptul că în ultimii ani multe reviste din piaţă (din multe domenii) au rămas doar în varianta online, cu atât mai mult în perioada pandemiei şi ulterior.

Graţiela Badicu, general manager Le Boutique Hotel Moxa, președinte Club Rotary

În urmă cu 20 de ani, în Bucureşti erau doar câteva hoteluri. Hotelul Sofitel, acolo unde mi-am început cariera, era printre primele hoteluri de lanţ internaţional prezent în Bucureşti. Rezervările se făceau prin telefon, fax sau email. Existau agenţii de voyage, însă nu şi sisteme de rezervări online, ca de exemplu booking sau expedia.
Preţurile practicate în hotelurile de lanţ internaţional erau foarte mari, la fel şi biletele de avion, astfel încât călătoriile erau doar pentru clasele superioare privilegiate sau pentru oaspeţii străini. Îmi amintesc cu mare drag de acea perioadă în care am învăţat, am dobândit experienţă şi m-am format în această industrie

Creşterea industriei turismului nu a fost una liniară, ci a crescut exponenţial. Odată cu dezvoltarea economică a crescut şi interesul populaţiei de a călători. Urbanizarea şi evoluţia demografică au contribuit la dezoltarea industriei ospitalităţii. Ca urmare a acestei cereri crescute, în întreaga lume s-au deschis hoteluri de lanţ internaţional sau local, pensiuni etc. care s-au adresat diferitelor categorii de oaspeţi, având diferite categorii de preţuri şi servicii.
Progresele tehnologice au un impact uriaş, începând cu utilizarea internetului, rezervările în mediul online, lucruri care permit hotelurilor să satisfacă cerinţele şi preferinţele oaspeţilor cu un efort mai mic.


Astăzi, este vorba despre creativitate şi personalizarea serviciilor astfel încât oaspeţii să se simtă confortabil şi să plece cu o experienţă frumoasă.
În următorii ani, ne puteam aştepta ca tehnologia ospitalităţii să lucreze mai mult în atingerea obiectivelor, atât în a oferi oaspeţilor exact ceea ce îşi doresc, cât şi de a facilita personalului hotelului să prevadă care vor fi aceste cerinţe.

Oaspeţii hotelurilor din prezent pot avea dorinţe şi nevoi diferite comparativ cu oaspeţii hotelurilor deschise în urmă cu 20 de ani, însă principiile de bază ale industriei ospitalităţii au rămas aceleaşi: oaspeţi mulţumiţi, experienţe de neuitat şi, mai ales, dezvoltarea reputaţiei de servicii bune, poate cea mai bună modalitate de a câştiga loialitatea clienţilor.
Doresc să felicit revista Horeca România şi întreaga echipă cu ocazia aniversării celor 20 de ani de existenţă, pentru viziunea, pasiunea şi angajamentul lor faţă de industria ospitalităţii. Cu toţii aţi făcut din HoReCa un standard pentru excelență în România. Felicitări şi multă inspiraţie pentru mulţi ani de acum înainte, în timp ce continuaţi povestea HOReCa în România! La mulţi ani!

Călin Ile, președinte Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR)

Ar fi multe de spus despre acei ani, au fost ani frumoşi pentru mulţi dintre noi, ani în care am făcut trecerea de la turismul făcut în stil comunist, la turismul ca industrie. Îmi amintesc cu emoţie efervescența cu care priveam venirea lanţurilor internaţionale în ţară în acea perioadă, credeam că ele vor reuşi să salveze turismul românesc prin aportul lor de know-how în industrie. Pe urmă, am văzut în acei ani cum s-a format un întreg val de profesionişti în turism dintre care mulţi se regăsesc şi astăzi activi în diverse locuri din ţară – a fost o etapă importantă pentru a trece la un nivel mai bun în ospitalitatea românească.
Erau primii paşi ai trecerii spre comercializare on-line, booking.com abia fusese înfiinţat  şi începea să îşi arate influența. 
Vremuri interesante de care îmi amintesc cu plăcere, fiind parte din tot acest proces de transformare de care pomeneam.

Fără discuţie cred că influenţa digitalizării în aceşti 20 de ani a adus cea mai mare schimbare în industria noastră. Deşi, în principiu, elementele de bază ale ospitalităţii sunt aceleaşi de mii de ani – să te bucuri oferind tot ce poţi mai bun celor care îţi calcă pragul. 
Acum vorbim de una din cele mai importante ramuri ale economiei mondiale, o industrie globalizată şi cu mare influenţă în viaţa socială. Ospitalitatea este, fără niciun dubiu, o parte însemnată din viaţa noastră şi asta nu poate decât să ne bucure.


Referitor la cum se vede ospitalitatea peste 20 de ani, acest exerciţiu de foresight cred că ar trebui făcut mai des şi împreună cu majoritatea celor implicaţi. Ospitalitatea va rămâne mereu ca o parte a emoţiei cu care putem face diferenţa de maşini, alături de artă, cultură, entertainment, sport etc. Ne va trebui această latură umană şi, prin turism sau prin ospitalitate, vom avem parte de ea.
Sigur că putem vorbi de turism pe alte planete sau turism prin VR sau AR, dar cred că vom vorbi, de asemenea, şi de turismul clasic – relaxare, experienţe, sănătate, explorare, cunoştinţe noi etc.
Ca tendinţe ne îndreptam spre digitalizarea puternică a turismului şi spre căutarea sustenabilităţii în turism.

A rămas important să oferi bucurie oaspetelui tău indiferent ce unelte ai la îndemână. Şi asta va rămâne mereu. A rămas important să faci performanţe în domeniul tău, indiferent că vorbim de profituri, de notorietate sau de aportul tău la schimbarea în bine a celor din jur. Şi va rămâne mereu şi asta. A rămas important faptul că este o meserie în care interacţionezi cu oameni, iar latura aceasta socială va rămâne mereu în ospitalitate.
Vă urez La Muţi Ani, îmi doresc să rămâneţi acelaşi comunicator important, obiectiv şi constructiv al industriei noastre şi mi-ar plăcea să vă aduceţi o contribuţie şi mai puternică în educarea tinerei generaţii pentru a duce turismul românesc acolo unde merită şi unde noi, generaţia acestor 20 de ani, din păcate nu am reuşit să o facem. Adică în topul turismului european şi mondial.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302